검색 상세

테크놀로지 활용 체육교육의 연구동향 탐색 및 개선방안 연구

A Study on the Research Trend and Improvement of Physical Education Using Technology

초록/요약

본 연구는 2016년 세계경제포럼에서 4차 산업혁명이 논의된 이후, 4차 산업혁명이라는 단어가 일반적인 용어로 쓰인 2016년부터 본 연구가 진행되고 있는 2020년 10월까지 연구된 학술논문을 중심으로, 4차 산업혁명 시대 체육교육 관련 선행연구를 종합적으로 분석하여 미래 체육수업이 나아가야 할 방향을 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 4차 산업혁명 기술을 적용한 체육수업 관련 학술논문을 한국교육학술정보원(RISS)에서 검색하여 체계적 문헌 고찰 방법으로 KCI에 등재된 학술논문의 연구 주제, 연구 목적, 연구 결과별로 분류하였다. 체계적 문헌고찰 연구를 진행하기 위해 10편의 연구물을 선정하였다. 이를 통하여 분석한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 분석 대상 연구물의 연구 목적은 4차 산업혁명 기술을 적용한 체육수업의 사례로 질적 메타 분석을 통하여 논문 선정의 과정을 진행하였다. 둘째, 4차 산업혁명 기술을 크게 수업 공간의 변화와 테크놀로지의 변화로 구분하였으며, 수업 공간의 변화에는 원격수업, 테크놀로지의 변화에는 ICT, VR, AI, 빅데이터로 분류하여 기술의 특징과 사례를 중심으로 분석하였다. 셋째, 분석 대상 연구물의 문제점과 시사점의 공통되는 결과를 종합적으로 분석하여 교사, 교육과정, 기술력, 수업, 정책, 학생 측면의 6가지 주제로 범주화 하였다.

more

초록/요약

This study aims to explore the future direction of sports classes by comprehensively analyzing the prior research on physical education in the era of the fourth industrial revolution, focusing on academic papers studied from 2016 when the word "fourth industrial revolution" was used as a general term to October 2020, when the main research is under way after the fourth industrial revolution was discussed at the World Economic Forum in 2016. To this end, academic papers related to physical education classes applied with the fourth industrial revolution technology were searched by the Korea Educational Research and Information Service (RISS) and classified by the research topics, research purpose, and research results of academic papers registered in the KCI through systematic literature review. Ten studies were selected to conduct systematic literature review research. The results of the research analyzed through this process are as follows. First, the purpose of the research of the research subject to analysis was to conduct the selection process of the thesis through qualitative meta-analysis as an example of physical education classes applied with the fourth industrial revolution technology. Second, the fourth industrial revolution technology was largely divided into changes in the classroom space and technology, and the characteristics and examples of the technology were analyzed by classifying it into remote classes and ICT, VR, AI, and Big data. Third, the common results of problems and implications of the research subject to analysis were analyzed comprehensively and categorized into six topics from the perspective of teachers, curriculum, technical skills, classes, policies, and students.

more