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중국 20-30대 여성의 ‘소홍서(小紅書)’ 애플리케이션 이용 특성이 충동소비에 미치는 영향 : 이용자의 사회 비교 경향과 생활만족도의 조절된 매개효과를 중심으로

The influence of the characteristics of Chinese 20-30 year-old women using "xiao hong shu" app on impulse consumption: Focused on the media-regulating effect of users' social comparison tendency and life satisfaction

초록/요약

빠른 과학기술 및 인터넷 기술의 발전에 따라 새로운 문화와 시장 환경에서 성장한 소비자들은 생활 방식에 대한 전통적인 인지를 넘어선 새로운 소구를 필요하기 때문에 소비자들이 더 높은 소비 요구가 발생하기 되었다. 이런 시기에 접어들어 현재 중국 기업의 제품 생산 이념과 능력은 중고급 소비층의 높은 수준을 만족하기 어려워 제품 시장이 성숙해진 해외 시장에 초점이 맞춰서 해외 쇼핑을 뜨겁게 하고 있다. 소비자들이 고품질의 물건을 사고 싶은 요구를 강해지기 때문에 애플리케이션 스토어에서 다양화한 앱이 탄생되었다. SNS의 정보제공성, 인간 소통을 이룰 수 있는 상호작용성, 최신성 등 특성을 가지고 있어 다양한 상품이 SNS를 통해 사람들 간의 정보가 전 세계에 전달할 수 있다. 또한 SNS의 기능이 볼 때 원래 이용자들이 자기 블로그와 같은 자기 공간에서 메모, 사진 등을 올릴 수 있지만 이제 제한이 넘어 낯선 사람들 간에 소통과 사소한 관계가 있는 것으로 보인다. 따라서 소비자의 구매행위와 사회적 심리에 영향이 미칠 수 있는 것으로 보인다. 기존 연구 결과의 의거하여 인간들의 소비 및 경제능력이 생활만족도에 유의미한 영향을 미칠 수 있다는 것을 설명할 수 있지만 생활만족도에 따라 소비에 대한 어떤 영향을 미치는지 알 수 없다. 따라서 본 연구는 현재 경제 지배권을 갖고 있는 독립적인 중국 20대 – 30대 여성은 설문조사 대상을 선정하여 소홍서 애플리케이션 특성이 사회적 심리와 구매행위에 영향을 미치는 상황에 따라 생활만족도가 사회적 비교, 즉 생활마족도가 유사비교, 상향비교 및 충동소비의 관계에서 조절한 효과가 있는지를 살펴보고자 한다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 소홍서 이용특성에 대한 기존연구를 토대로 충동소비에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 둘째, 소홍서 이용특성 중 어떤 특성이 사회비교에 영향을 미치는가를 확인하고자 한다. 셋째, 소비자들이 소홍서의 환경에서 사회비교가 충동구매에 영향이 미칠 수 있는지를 파악하고자 한다. 넷째, 소홍서의 환경에서 생활만족도가 사회비교와 충동소비에 조절한 것인지를 확인하고자 한다. 본 연구의 참여자는 중국 20대 – 30대 여성으로 구성되며, 2020년 10월27일부터 11월 3일까지 일주일간에 온라인 설문조사로 통해 진행하였고 조사 대상은 모두 중국 사람이기 때문에 설문지는 모두 한국어로 설계하여 중국어로 번역해서 설정한 질문이다. 무효 설문지를 제거하여 총 218명의 데이터를 수집하여 분석하였으며 요인들 간의 어떤 관계를 검증하기 위해 SPSS 26.0을 이용하여 신뢰도분석, 탐색적 요인분석을 실시하며, 가설 검증을 위한 다중 회귀분석과 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구 분석 결과 요약하자면 다음과 같다. 첫째, 소홍서의 이용 특성에서 상호작용성, 접근편의성, 최신성, 유희성이 여성 이용자의 충동소비 행위에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 소홍서의 특성에서 상호작용성, 신뢰성, 유희성이 유사비교에 유의한 영향을 줄 수 있다는 것을 확인하였다. 소홍서의 특성에서 상호작용성, 신뢰성, 최신성만 상향비교에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 사회적 비교(유사비교, 상향비교)가 충동소비에 정적 영향을 미치는 것으로 밝혀졌으며 이런 사회적 행위가 소홍서 이용으로 인해 사회적 비교가 더 빈번하게 이룰 수 있다는 것을 설명할 수 있다. 넷째, 사회적 비교 하에 생활만족도 높은 집단과 생활만족도 낮은 집단에 비해서 충동소비가 더 일으킬 수 있다는 결과가 나왔다.

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초록/요약

With the development of science and technology and network technology, consumers who grow up in the new culture and market environment need to go beyond the new demands of the traditional cognition of lifestyles, thereby generating higher consumption requirements. Entering this period, the current product production concepts and capabilities of Chinese companies are unable to meet the high level of middle and high-level consumers, so they focus on overseas markets with mature product markets, which has set off an overseas shopping boom. As consumers are increasingly demanding high-quality products, diversified applications have emerged in the application store. Social Networks has the characteristics of providing information, realizing interaction and up-to-dateness of communication between people. A variety of commodities can transmit information between people to the world through Social Networks. In addition, judging from the function of Social Networks. originally users can upload messages, photos, etc. in their own spaces such as their blogs, but now they have exceeded the limit, and there seems to be communication and subtle relationships between strangers. Therefore, this may have an impact on consumers' buying behavior and social psychology. According to the existing research results, it can be explained that human consumption and economic capacity have a small impact on life satisfaction, but it is impossible to know what impact life satisfaction has on consumption. this study selects independent Chinese women in their 20s-30s who now have economic control as the subjects of the questionnaire survey. According to the influence of the characteristics of Xiaohongshu software on social psychology and purchasing behavior, life satisfaction has an impact on society. Comparison, that is, whether life satisfaction has a moderating effect in similar comparisons, upward comparisons, and impulsive consumption relationships. purpose of this study is as follows. First, based on the existing research on the characteristics of Xiaohongshu, understand the impact on impulsive consumption. Second, it is necessary to confirm which of the characteristics of Xiaohongshu have an impact on social comparison. Third, consumers are understanding whether social comparison will affect impulse purchases in the environment of the Xiaohongshu. Fouth, I want to confirm whether life satisfaction in the environment of the Xiaohongshu has a moderating effect on social comparison and impulsive consumption. In this study consisted of Chinese women in their 20s and 30s. The online questionnaire was conducted during the week from October 27 to November 3, 2020. The respondents were all Chinese, so the questionnaires were all in Korean Design, set up questions after translation in Chinese. The invalid questionnaires were removed, and 218 data were collected and analyzed. In order to verify a certain relationship between important persons, SPSS 26.0 was used to conduct reliability analysis, exploratory analysis, multiple regression analysis and hierarchical regression analysis of hypothesis verification. Analysis results of this study are summarized as follows. the interaction, convenience, up-to-dateness, and gameplay of the use of the Xiaohongshu have a certain impact on the impulsive consumption behavior of female users. Second, it is confirmed that among the characteristics of the Xiaohongshu, interaction, reliability, and interest will have an effect on similar comparisons. Among the characteristics of the Xiaohongshu, only interaction, reliability, and up-to-dateness have a positive (+) effect on upward comparison. Third, social comparison (similar comparison, upward comparison) has a positive effect on impulsive consumption, which can indicate that such social behavior is because of the use of the Xiaohongshu, social comparison will be more frequent. Fourth, in a social comparison, groups with high life satisfaction will have more frequent impulsive consumption than those with low life satisfaction.

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