검색 상세

무용전공 여성 체육교사의 교직적응에 관한 연구

A Study on the Adaptation of Female Physical Education Teachers to the School of Dance major

초록/요약

본 연구에서는 무용전공자에서 체육교사가 되기까지의 준비과정 그리고 여성 체육교사로서의 교직적응 과정과 다양한 교직생활 경험에서 겪고 있는 고충을 알아보고, 그들의 체육수업에 있어 교사로서 자기 자신을 돌아보는데 도움이 될 것이다. 또한 교사가 되기 전 후의 달라진 점과 현재 직무만족도를 토대로 사례를 분석하여 연구하고 무용전공 여성 체육교사들이 미래에 성공적인 교사생활을 지속해 나가기 위한 방안을 탐색하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 경력 4명의 무용전공 여성 체육교사를 연구 참여자로 선정하고 심층면담을 통해 그들의 교직 적응 과정에 대해 심도있게 탐색하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자들이 무용전공자에서 교직을 선택하여 여성 체육교사가 되기까지의 영향을 주는 중요한 요인은 직업에 대한 불확실성과 불안정한 미래, 안정적인 삶의 추구로 분류되었다. 또한 무용전공자에서 여성 체육교사가 되기까지 준비과정과 노력에 대해서는 공통적으로 일관된 양상을 보였다. 둘째, 무용전공 여성 체육교사는 교직적응 과정에서 동료교사나 학교구성원들의 도움이 필요하며, 또한 개인적으로 부족한 교과 지도에 대한 시간을 투자해야할 필요성이 있다. 셋 째, 무용전공 여성 체육교사들은 대체적으로 자신의 현재 직무 만족도에 긍정적인 반응을 보였으며, 향후 교직생활에 있어 필요한 개선사항을 부족한 실기 종목 보완을 우선으로 두고, 수업운영 시 학생들에게 보다 정확한 동작의 시범을 보이고 지도하고자 하였다.

more

초록/요약

In this study, the preparation process from a dance major to a physical education teacher, the course of teaching adaptation as a female physical education teacher, and the hardships experienced in various teaching life experiences will help you reflect on yourself as a teacher in their physical education classes. It is also aimed at analyzing cases based on changes before and after becoming a teacher and current job satisfaction, and exploring ways for female physical education teachers majoring in dance to continue their successful teaching career in the future. In order to achieve these research objectives, four experienced female physical education teachers were selected as participants in the research and in-depth exploration of their teaching adaptation process was conducted through in-depth interviews. The conclusions obtained from this study are as follows. First, the important factors that influence study participants to choose teaching from dance majors to become female physical education teachers were classified as job uncertainty, unstable future, and stable pursuit of life. In addition, the preparation process and efforts from dance major to female physical education teacher were consistent in common. Second, a female physical education teacher majoring in dance needs the help of fellow teachers or school members in the course of teaching adaptation, and also needs to invest time in personally insufficient curriculum guidance. Third, female physical education teachers of dance majors generally responded positively to their current job satisfaction, and they wanted to provide students with a more accurate demonstration of their movements during class operation, with the priority of supplementing practical events that lacked the necessary improvements in teaching life.

more