검색 상세

중학생이 지각한 부모 애착과 진로탄력성과의 관계 : 교사애착과 자아정체감의 순차적 매개효과

The Relations Between Parental Attachment and Career Resilience Perceived by Middle School Students : The Sequential Mediated Effect Between Teacher Attachment and Ego Identity

초록/요약

This research verified the mediated effect between teacher attachment, which is an interpersonal characteristic, and ego identity, which is an internal characteristic of an individual, in the relations between teacher attachment and career resilience perceived by middle school students. The mediated model was tested based on analyzed data that were collected from 686(361 male, 325 female) middle school students of grade 1, 2, and 3 in two middle schools in Gyeonggi-do. To summarize the research findings, first, despite controlling various demographic variables, secure attachment with parents predicted career resilience not only directly but also through teacher attachment and ego identity. In addition, parental attachment predicted career resilience also with the sequential mediated process between teacher attachment and ego identity. Second, each route of the sub-variables of career resilience was verified with the post-verification method. Third, with the mediated models that respectively controlled father attachment and mother attachment, it was verified that the relationship with the mother had a bigger influence on career resilience than that with the father. These research findings suggest that in order to help development of middle school students’ career resilience, schools need to seek educational methods that can develop ego identity, which is a developmental task of youth; teachers need to strive to form positive relationships with students; and families need to establish courses of action that can improve communication based on emotional bond and trust. Limitations and future research directions have been discussed along with the research findings.

more

초록/요약

본 연구는 중학생이 지각하는 부모애착과 진로탄력성간의 관계에서 대인 관계적 특성인 교사애착과 개인 내적 특성인 자아정체감의 매개효과를 검증하였다. 이를 위해 경기도 소재 2개의 중학교 1, 2, 3학년 686명(남학생 361명, 여학생 325명)을 대상으로 자료를 분석하였고 매개모형을 검정하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 첫째, 다양한 인구통계학적 변인들을 통제함에도 부모와의 안정 애착은 진로탄력성을 직접적으로 예측하였을 뿐 아니라 교사애착과 자아정체감 각각을 통해서도 예측하였다. 또한, 부모애착은 교사애착과 자아정체감의 순차적 매개과정을 통해서도 진로탄력성을 예측하였다. 둘째, 사후검증을 통해 진로탄력성의 하위변인들의 각각의 경로를 확인하였다. 셋째, 부애착과 모애착을 각각 통제한 매개모형을 통해 부보다 모와의 관계가 진로탄력성에 미치는 영향이 크다는 것을 확인하였다. 이와 같은 연구 결과는 중학생의 진로탄력성의 발달을 돕기 위해서는 청소년기의 발달과업인 자아정체감을 발달시킬 수 있도록 학교에서 교육적 방법을 모색할 필요가 있으며, 교사는 학생과의 긍정적인 관계 형성을 위해 교사의 노력이 필요하며 가정에서는 부모와의 정서적 유대와 신뢰에 기초한 의사소통을 증진할 수 있는 행동 방안의 마련이 중요함을 시사한다. 본 연구 결과와 함께 제한점 및 후속 연구 방향을 논의하였다.

more