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Korean Local English Teacher's Views of Native English-Speaking Teachers : A Study on Native Speakerism

초록/요약

본 연구는 원어민 중심주의로부터 야기된 부정적 영향에 대해 원어민 교사와 함께 근무한 경험이 있는 대한민국의 국공립학교 영어교사의 관점에서 설명하고자 한다. 원어민 중심주의는 영어를 모국어로 사용하는 서구권 국적을 가진 원어민의 영어가 가장 표준인 본이 되기 때문에 원어민이 최고의 영어교사라는 것을 주장하는 이념이다. 지난 30년간, 대다수의 문헌에서 많은 연구들이 원어민 중심주의가 미치는 부정적 영향에 대해 6가지 관점(원어민 중심주의에 대한 인식, 불공평한 업무분담 및 수업에서의 역할, 교육경력과 교원으로서의 자질, 원어사용주의, 문화적 몰이해성, 동료 비원어민 영어교사와의 관계)에서 주로 크게 비판해왔다. 그럼에도 불구하고, 최근 소수의 연구에서 대다수의 문헌에서 비판했던 연구결과와 다르게 원어민 중심주의의 부정적 영향이 실제 학교에서는 심하지 않거나, 존재하지 않는다는 반론이 제기되었다. 대한민국의 경우 초중등학교를 대상으로 하는 원어민 영어교사 제도 (EPIK)에 매년 상당수의 예산이 배정되어 집행되는 바, 원어민 중심주의에 대한 부정적 영향에 대한 연구는 대한민국 영어교육에서 원어민-비원어민 동시교수(co-teaching) 효과에 매우 중대한 영향을 미치고 있다. 본 연구는 대한민국의 초등학교, 중학교, 고등학교의 영어교사 37명을 대상으로 양적 설문조사와 질적 인터뷰의 혼합연구법을 통해 함께 근무했었던 원어민 영어교사와의 경험을 비추어보아 원어민 중심주의가 미친 부정적 영향에 대해 문헌에서 주로 비판했던 6가지 관점에서 연구하였다. 또한, 인터뷰에 참가하지 않은 영어교사들의 설문조사 답변에 대한 상세한 근거를 알아보고자 12개의 보충질문을 함께 사용하여 연구 결과의 타당성과 신뢰성을 높이기 위해 최대한 많은 질적 답변까지 얻으려 노력하였다. 결과 분석을 위해서 단일표본평균 통계법을 필두로 Spearman Rank 상관계수 검정법을 함께 사용하였다. 모든 통계처리는 통계프로그램 R을 이용하여고, R의 특성 상 후속 연구 및 연구자가 주어진 설문결과정보를 이용하여 쉽게 본 연구와 같은 결과를 도출해 낼 수 있기에 연구결과의 신뢰성을 높이는데 도움이 될 것이다. 연구의 결과, 원어민 중심주의는 학계와 학교현장의 괴리감, 깊게 자리잡은 언어적 열등성(linguistic inferiority), 저경력 원어민교사의 교직에 대한 성실성 부족으로 인해 원어민 중심주의에 대한 인식, 교육경력과 교원으로서의 자질, 원어사용주의에서 대한민국 영어교사들에게 부정적 영향을 미치고 있었다. 하지만, 불공평한 업무분담 및 수업에서의 역할, 문화적 몰이해성, 동료 비원어민 영어교사와의 관계에서는 대다수의 문헌과는 다르게 원어민 중심주의의 부정적 영향이 없거나 심하지 않은 것으로 나타났다. 또한, 생활지도 업무분담을 제외하고는 학교급에서의 차이는 없는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 학계와 학교현장의 긴밀한 협업, 국제언어로서의 영어를 강조하는 교사연수, 원어민 영어교사 채용 시 불성실한 후보 제척과정 신설을 통해 원어민 중심주의의 부정적 영향을 줄여 원어민-비원어민 동시교수의 효과성을 높여야 하는 제언을 시사한다.

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초록/요약

This thesis examines the view of Korean local English teachers (LETs) on native English-speaking teachers (NESTs) in terms of the negative effects of native speakerism. Native speakerism refers to an ideology positing that English of native speakers is the best model of English, thereby granting the status of the best teacher to them. For the last 30 years, most of the literature criticized the effects of native speakerism in terms of six constructs – awareness on native speakerism, workload and classroom roles, experience and qualification, monolingualism, intercultural incompetence, and relationship with LETs. However, recent research raised a counter argument suggesting that the negative effects of native speakerism was not severe in school, which represented the opposite results to most of the literature. In Korean school context, significant budgets have been assigned and executed to government NEST scheme, English Program in Korea (EPIK), so that focusing on the research of native speakerism is crucial for measuring an effectiveness in co-teaching of LETs and NESTs. Reflecting the arguments in the literature, this thesis focuses on investigating 37 LETs’ view of NESTs regarding the negative effect in the six constructs of native speakerism by adopting mixed-methods approach of quantitative survey and qualitative interview. In addition, 12 supplementary questions were utilized to reflect the detail rationale for the survey responses of the participants who did not participate in the interview. Findings indicate the negative effects in three constructs – awareness on native speakerism, experience and qualification, and monolingualism. The negative effects were manifested in terms of disconnection between the academia and the school in reality; tightly ingrained linguistic inferiority; and fidelity problem of inexperienced NESTs. On the other hand, the negative effects were not found in the remaining three constructs – workload and classroom roles, intercultural incompetence, and relationship with LETs. Such findings offer pedagogical implications for Korean schools to find a necessity to overcome the negative effects of native speakerism. To this end, they should bridge the gap between the academia and the school; provide teacher training reiterating English as International Language (EIL) and develop screening system in NEST recruitment process for excluding unfaithful candidates.

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