검색 상세

기업시민 활동이 소비자의 신뢰와 커뮤니케이션 행동 및 사회적 책임의식에 미치는 영향

The effects of corporate citizenship for consumer's trust and communication behavior and social responsibility consciousness

초록/요약

본 연구는 기업시민 활동이 소비자의 기업신뢰, 사회신뢰, 커뮤니케이션 행동 및 사회적 책임의식에 미치는 영향에 대해 알아보고자, 국내 대기업에 대해 국내 소비자들을 대상으로 데이터를 수집 및 분석하여 연구가설에 대해 실증적으로 검증하였다. 연구결과, 기업시민 활동 중 경제적 시민 활동은 기업신뢰, 사회적 책임의식(경제적 책임의식, 정치적 책임의식, 사회환경적 책임의식)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로, 기업공격과 사회신뢰에는 부정적인 영향을 미치는 것으로, 기업지지 커뮤니케이션에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 한편, 사회적 시민 활동은 기업신뢰, 사회신뢰, 기업지지에 긍정적인 영향을 미치는 것으로, 소비자의 사회적 책임의식에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.

more

초록/요약

This study empirically verified research theories and research problems by collecting and analyzing data from domestic consumers on the impact of corporate citizenship on corporate trust, social trust, communication behavior, and consciousness for consumer’s social responsibility. As a result, economic citizenship among corporate citizenship have a positive impact on social trust, consciousness for consumer’s social responsibility (economic responsibility, political responsibility, and social and environmental responsibility), negatively affecting corporate attacks and social trust, and not statistically significantly affecting corporate support communication. On the one hand, Society citizenship have a positive impact on corporate trust, social trust and corporate support, and it has been shown that consciousness for consumer’s social responsibility has no statistically significant impact.

more