초등학교 교사가 지각한 아동기 모의 양육행동과 성인기 심리적 디스트레스의 관계 : 성인애착의 매개효과와 교사효능감의 조절된 매개효과
The Relationship between Childhood Parental Attachment and Psychological Distress Perceived by a Elementary School Teachers: A Mediating Role of Adult Attachment and A Moderated Mediation Role of Teacher Effectiveness
- 주제(키워드) The mental health of elementary school teachers , Parental attachment , Psychological stress (Depression , Anxiety) , Adult attachment , Teacher efficacy
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 한기백
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- UCI I804:11029-000000065501
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
초등교사의 정신적·심리적인 부분은 교수자의 역할에서만이 아니라, 초등교사 한 개인의 행복과 안녕을 고려해야 한다는 측면에서도 중요하게 다뤄져야 하는 부분이다. 이에 본 연구에서는 초등교사의 정신건강에 대한 측면으로 심리적 디스트레스에 대해 살펴보고자 한다. 본 연구는 초등교사의 아동기 모 양육행동, 심리적 디스트레스, 성인애착, 교사효능감 간에 어떠한 관련이 있으며, 초등교사의 아동기 모 양육행동과 심리적 디스트레스 간에 교사효능감이 조절효과를 가지는지를 조사하는 것을 목적으로 이루어졌다. 이를 위하여 초등교사 203명을 대상으로 임의표집 하여 조사를 실시하였다. 초등교사의 아동기 모 양육행동과 심리적 디스트레스, 성인애착, 교사효능감의 관계 및 영향을 알아본 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등교사의 아동기 모 양육행동이 직접적으로 심리적 디스트레스에 영향을 미치고, 또 성인애착을 경유하여 심리적 디스트레스에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 초등교사의 불안애착수준이 심리적 디스트레스에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 교사효능감은 아동기 모 양육행동과 심리적 디스트레스에 간의 관계에서 조절역할을 하지 않는 것으로 나타났다. 또한 교사효능감이 성인애착과 심리적 디스트레스 간의 관계에 있어서도 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 본 연구에서 초등교사의 정신건강 측면에서 지금까지 충분히 다뤄지지 않았던 심리적 디스트레스에 대해 살펴보았다는 데 의의가 있다. 또한 초등교사를 대상으로 아동기 모 양육행동과 심리적 디스트레스 두 변인 간의 관계에서 성인애착과 교사효능감의 역할을 살펴봄으로써, 두 변인 간에 어떤 심리적 기제가 작용하는지에 대해 살펴볼 수 있었다. 이것으로 아동기 모 양육행동과 성인애착은 유형에 따라 초등교사들의 심리적 디스트레스에 영향을 미치고, 교사효능감은 심리적 디스트레스에 부적인 영향을 미친다. 하지만 심리적 디스트레스를 예측하는 변인들 간의 경로에서 교사효능감이 주는 조절효과는 없다는 사실을 확인할 수 있었다.
more초록/요약
The mental and psychological parts of elementary school teachers should be treated not only in the role of professors, but also in the sense that a elementary school teacher should consider the happiness and well-being of an individual. In this study, we are going to look at psychological stress in terms of the mental health of elementary school teachers. This study was conducted to find how parents attachment in childhood for teacher, psychological destress, adult attachment, and teacher efficacy are involved, and how the coordination of teacher effectiveness is connected with parents attachment and psychological stress. The following are the results of an investigation into the relationship and effects of primary school teachers' childhood parenting and psychological stress, adult attachment, and teacher effectiveness. First, it was found that the parents attachment of elementary school teachers affected the psychological destress through adult attachment. Second, it was found that the levels of the anxiety attachment and the avoidance attachment of primary teachers affected the psychological stress. Third, the effect of teacher effectiveness was verified in the relationship between the adult attachment of elementary school teachers and the psychological stress. The teacher's sense of effectiveness did not play a role in the relationship between parent attachment and psychological stress. Also, the teacher's sense of effectiveness has no control over the relationship between adult attachment and psychological stress. It is meaningful that this study examined psychological destress that was not sufficiently addressed in terms of primary teachers' mental health. In addition, by looking at the role of adult attachment and teacher effectiveness in the relationship between parents attachment in childhood and the two variables of psychological stress, we were able to look at what psychological techniques worked between the two variations.
more