가톨릭 청년세대 냉담자의 탈교회화 심층 연구
In-depth Study on the Unchurched Believers among Catholic Young Adults
- 주제(키워드) 가톨릭 교회 , 냉담자 , 청년세대 , 세속화 , 종교적 사회화 , 권위주의 , 종교적 정체성 , 전통적 정체성 , 탈교회적 정체성 , 유동적 정체성 , Catholic Church , unchurched believer , young adults , secularization , religious socialization , authoritarianism , religious identity , traditional identity , unchurched identity , liquid identity
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 오세일
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 사회학과
- UCI I804:11029-000000065500
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
한국 사회에서 청년 세대 무종교인의 수는 증가하는 추세이다. 이러한 추세와 더불어 가톨릭교회 내에서는 청년 세대의 냉담률이 증가하고 있다. 그러나 무종교인의 증가와 관련하여 개신교회의 가나안 성도에 대한 연구가 활발하게 이루어지고 있는 것과 다르게 가톨릭교회의 냉담자는 무종교인의 증가현상과 연결되어 연구되고 있지 않으며, 냉담자 증가의 원인분석과 그 과정에 대한 연구 특히 청년 냉담자에 관한 연구는 거의 없었다. 따라서 본 논문은 가톨릭 청년세대 냉담자를 대상으로 심층 인터뷰를 통해 가톨릭 청년 세대 냉담자들의 냉담의 원인과 냉담 이후의 종교적 정체성의 재구성 과정을 살펴본다. 분석틀로 첫째, 종교적 사회화를 기준으로 교리와 세계관의 수용여부가 결정된다. 둘째, 권위주의는 냉담과 이탈을 일으키는 큰 요인이며 조직의 특수성과 문화에 따라 조직에 대한 불만 등은 항의 없이 침묵과 이탈로 나타날 수 있다. 셋째, 청년세대의 경우 무한경쟁하에서 생존의 문제가 교회의 의무나 종교생활에 큰 영향을 미친다. 넷째, 종교적 정체성은 각 개인에게 종교적 세계관을 수용하고 내면화하는 정도와 종교 활동의 긍정적 체험 여부, 교회 권위의 인정 여부에 따라 다르게 재구성한다. 연구방법으로 20대와 30대 가톨릭 청년세대 냉담자 20명을 대상으로 심층인터뷰를 실시하여, 근거이론을 바탕으로 분석하였다. 분석 결과를 살펴보면 개인이 교리와 세계관을 수용하는 정도, 조직과 네트워크의 적응 및 사회화정도, 행복과 위안을 추구하는 입장에 따라 냉담의 과정에 다양한 방식으로 영향을 끼친다. 청년세대 냉담자들은 종교적 정체성을 세 가지로 분류할 수 있었다. 첫째, 전통적 정체성이다. 전통적 정체성은 교회의 전통적 유산과 가치를 존중하고 따르려한다. 종교적 세계관을 수용하고 내면화하였으며, 종교 활동의 긍정적 체험 경험이 있는 충실한 신자의 형태이다. 둘째, 탈교회적 정체성으로 전통, 집단, 가족의 종교적 권위를 해체하며 제도 종교에 얽매이지 않는 입장을 갖는다. 종교적 세계관을 수용하지도 않을뿐더러 교회의 권위도 인정하지 않는 성향을 갖고 있었다. 셋째, 유동적 정체성은 전통적 정체성이나 탈교회적 정체성과 다르게 전통적 정체성과 탈교회적 정체성 사이의 유동적인 경향을 갖고 있다. 유동적 정체성은 개인적 주관 혹은 가치관에 입각할 수 있고, 사회적 공리성에 배태되어 나타날 수 있다. 본 연구는 가톨릭교회의 청년세대 냉담자를 그 대상으로 하여 탈교회화 발생 현상에 관한 심층연구를 하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 냉담자들이 냉담을 선택하는 이유와 과정, 그 의미의 중요성에 대해 깊이 있게 확인할 수 있으며, 종교적 정체성의 재구성과 그 변화의 역동성을 포착하였다.
more초록/요약
In Korean society, the number of young people with no religion is gradually increasing. Moreover, the proportion of unchurched believers in the young generation is increasing in the Catholic Church. However, unlike the active study of Protestant Canaan saints in relation to the increase in the number of non-religious groups, the unchurched believers in Catholic churches were not researched in conjunction with the increase in the number of the non-religious. Even there were few studies on the cause of the increase and the process in the number of unchurched believers, especially in Catholic young adults. Therefore, this paper will conduct in-depth interviews with the unchurched believers of the Catholic young adults and examine the cause of the unchurched believing of the Catholic young adults and the process of rebuilding the religious identity after the unchurched believing. In the framework of analysis, first of all, it is decided whether to accept the doctrine and world view based on religious socialization. Secondly, authoritarianism is a major cause of unchurched believing and “exit”, and following the distinctiveness and culture, the dissatisfaction of the organization may give rise to “silence and exit” without “voice”. Third, in the case of the young, the problem of survival under limitless competition has a significant impact on church duties and religious life. Fourth, religious identity is reconstructed differently depending on the degree to which each individual accepts and internalizes a religious world view, whether he or she has a positive experience of religious activities, and whether or not the church authority is recognized. As a result of this analysis, the religious identity of the unchurched believers in young adults was divided into three categories: First, it is traditional identity. Traditional identity respects and tries to follow the traditional heritage and values of the Church. It is a form of believers who have accepted the religious worldview, internalized, and had positive experiences in religious activities. Secondly, under the unchurched identity, unchurched believers disassemble the religious authority of tradition, group, and family and have the position not to be bound by the institutional religion. They do not accept the religious world view, but they also tend not to recognize the authority of the church. Thirdly, liquid identity has a flexible tendency between traditional and unchurched identity, which is unlike both. Liquid identity can be based on personal subjectivity or values and it may result from the exclusion of social utilitarianism. This study can be found to be meaningful in that it has done a deep study on the phenomenon of the unchurched, targeting the unchurched believers in Catholic young adults. The reason and process and the significant meaning of the unchurched believers can be confirmed deeply, and the reorganization of religious identity and the dynamics of its change can be read.
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