고경력 초등 스포츠강사의 내러티브 연구
A Narrative Study of Extended-career Elementary Sports Instructor
- 주제(키워드) 고경력 , 초등 스포츠강사 , 내러티브 연구 , Extended-career , Elementary Sports Instructor , A Narrative Study
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정용철
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- UCI I804:11029-000000065478
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 고경력 초등 스포츠강사의 내러티브 연구로 연구 참여자들이 초등 스포츠강사로 7년 이상 근무하면서 겪은 경험 및 생각을 토대로 이야기하였다. 연구 참여자는 유목적 표집법으로 초등학교에서 7년 이상 근무한 고경력 초등 스포츠강사 5명을 선정하였다. 연구 방법은 심층 면담을 진행하여 질적 자료를 수집하였다. 자료 분석을 위해 수집된 심층 면담 내용은 모두 녹음하였으며 모든 내용을 그대로 전사하여 연구자가 반복하여 읽고, 그 속에서 의미를 찾으며 범주화하는 작업을 거쳤다. 연구 참여자의 이야기를 통하여 세 가지 주제인 <초등 스포츠강사의 시작>, <고경력 초등 스포츠강사가 되기까지>, <초등 스포츠강사의 미래>로 나누어보았다. 본 연구를 통하여 초등학교에서 7년 이상 근무하고 있는 고경력 초등 스포츠강사가 근무를 시작하게 된 계기 및 배경과 신규 및 저경력 시절의 경험 및 생각이 무엇인지, 7년 이상 초등학교 현장에서 근무하며 고경력 초등 스포츠강사가 되기까지 경험한 것들과 생각은 무엇인지, 초등 스포츠강사의 미래에 대한 고경력 스포츠강사들의 생각은 어떠한지 알 수 있었다. 본 연구는 고경력 초등 스포츠강사뿐만 아니라 신규 및 저경력 초등 스포츠강사들 또한 현장에서 겪는 경험과 생각에 공감하고, 초등 스포츠강사 제도의 지속과 보완을 위해 필요한 기초 자료를 제공함에 그 목적이 있다. 다만 본 연구의 특성상 본 연구 참여자들이 모든 고경력 초등 스포츠강사를 대표하기 어렵기 때문에 연구 결과가 특정 고경력 초등 스포츠강사에 한정되는 한계를 가질 수 있으므로, 본 연구에 이어 고경력 초등 스포츠강사에 대한 더욱 다양하고 체계적인 후속 연구가 활발히 이루어질 수 있기를 기대하는 바이다.
more초록/요약
This study is a narrative study of extended-career elementary sports instructor, and it is based on the experiences and thoughts that the study participants experienced while working as an elementary sports instructor for more than 7 years. The study selected five extended-career elementary sports instructor who have worked in elementary schools for more than 7 years using purposeful sampling method. As for the research method, in-depth interviews were conducted to collect qualitative data. All of the in-depth interviews collected for data analysis were recorded, and all the interviews were transcribed verbatim. The researcher repeatedly read the transcripts and searched for meanings, and themes. Through the story of the study participants, it is divided into three topics: (1) Beginning of elementary sports instructor; (2) becoming a extended-career elementary sports instructor; and (3) the future of elementary sports instructor. Through this study, I was able to find out how and why an extended-career elementary sports instructor started working 7 years ago, what experiences and thoughts I had as a new and low-career instructor, what expertise I had experienced until I became an extended-career elementary sports instructor and the thoughts of the future elementary sports instructor. The results of this study enable me to understand with the experiences and thoughts experienced by new and low-career elementary sports instructors as well as extended-career elementary sports instructors, and to provide basic data necessary for the continuation and supplementation of the primary sports instructor system. However, because of the nature of this study, it is difficult for the participants of this study to represent all extended-career sports instructor, so the study results may have limitations to these five extended-career sports instructor. It is hoped that more diverse and systematic follow-up studies will be actively conducted.
more