방과 후 체대입시 프로그램 지도교사의 진학 지도 경험에 관한 연구
A Study on the Program Guidance Experience of After-School Guidance Teacher for Athletic Colleage Entrance Examination
- 주제(키워드) 방과 후 체대입시 프로그램 , 지도교사 , 진학 지도 , 경험연구 , 근거이론 , After-school physical education admission programs , guidance teachers , guidance , experience studies , basis theory
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이의재
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- UCI I804:11029-000000065465
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 방과 후 체대입시 프로그램을 지도하는 교사들의 경험을 바탕으로 방과 후 체대입시에 대해 심층적으로 연구하고자 하였다. 이를 통해 방과 후 체대입시가 운영되는 과정을 탐구하고, 지도교사가 바라보는 방과 후 체대입시의 의미와 활성화 방안을 심층적으로 탐구하는데 목적이 있다. 따라서 본 연구는 각 연구 참여자들의 지도 경험을 통해 방과 후 체대입시 운영계기와 과정, 방과 후 체대입시의 장·단점, 지도 교사가 생각하는 비활성화 요인, 활성화 방안, 방과 후 체대입시를 참여하고 있는 학생들을 대상으로 한 선행연구들과 어떤 차이가 있는지 밝혀내기 위해 노력했다. 본 연구의 연구 참여자들은 4년 이상 방과 후 체대입시를 운영하여 지도 경험이 풍부한 교사 6명을 대상으로 선정하였다. 연구 자료는 심층면담과 관련 문서 자료를 통해 수집하였다. 반 구조화 된 질문지를 바탕으로 90분간 2회 면담을 진행하였다. 수집된 자료를 바탕으로 근거 이론적 방법을 통한 체계적인 분석으로 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 심층 면담 전사 자료를 통해 123개의 개념어를 도출하였고, 1차 범주화 결과 16개의 하위범주, 2차 범주화 결과 8개의 상위범주를 도출하였다. 둘째, 방과 후 체대입시 지도교사들의 지도 경험을 근거이론의 6가지 패러다임에 적용하였다. 본 연구에 참여한 지도교사들은 각자 다른 내적, 외적 동기가 모두 작용하여 방과 후 체대입시를 지도하게 되었다. 그 중 가장 공통된 내적 동기는 공교육에서 지도를 통해 학생에게 도움을 주고 싶다는 내적 동기가 가장 많이 공통되었다. 교사들은 방과 후 체대입시의 장점을 저렴한 교육비, 시간적 제약의 감소, 담임·교과·지도교사와 학부모의 긴밀한 관계를 통한 지속적인 학생 지도, 시장원리를 배제한 지도, 학생들의 정의적 발달로 말하였다. 단점은 지도해야할 학생 수의 부담감, 방과 후 체대입시에 대한 부정적 인식, 기자재와 금전적 지원의 부족, 공교육의 특성상 체대입시 프로그램 지속여부의 불명확성, 전염병 유행 시 운영 불가, 교사의 과도한 헌신 필요로 말하였다. 비활성화 요인으로는 교사의 노하우와 정보 부족, 부담감, 학생들의 불신, 교사의 업무과중, 전문성과 헌신 없는 일부 교사의 운영으로 인한 긍정적 인식 저하, 방과 후 체대입시를 경험해본 교사와 해보지 못한 교사의 문화적 차이, 운영 교사 간 커뮤니티의 부재로 도출되었다. 개선 방향으로는 운영 교사 간 커뮤니티 개설, 학교나 교육청 차원의 금전적 지원, 방과 후 체대입시의 인식 개선, 방과 후 체대입시 연수 프로그램 진행, 학교 관리자나 교사들의 방과 후 체대입시에 대한 관심 등이 도출되었다. 학생과 지도교사가 공통적으로 인식하는 방과 후 체대입시의 장점은 교육비 감소, 시간 절약, 실기와 학업병행의 유리함으로 나타났으며, 차이점으로는 학생들은 방과 후 체대입시 프로그램을 통한 선·후배 간 긍정적 관계, 대인관계 능력 증진, 교사의 열정 있는 지도로 답변되었으며, 지도교사들은 지도교사·학부모·담임교사의 협력을 통한 학생 지도, 지속적 학생관리, 책임감 있는 학교생활 요구, 시장원리를 배제한 학생 지도로 답변하였다. 학생과 지도교사가 공통적으로 인식하는 방과 후 체대입시의 단점은 기자재 및 시설 부족, 학교차원의 관심 부족, 일부 자질이 부족한 교사의 운영으로 나타났으며, 학생들은 지도교사와 다르게 인식하는 단점은 없었으며, 교사들이 생각하는 단점으로는 수동적 태도의 학생들일 경우 능률 저하, 지도해야할 학생 수의 부담, 교사의 전근으로 인한 운영 지속의 불확실성, 전염병 유행 시 운영불가, 교사의 과도한 헌신요구, 팀티칭의 어려움으로 답변하였다. 본 연구를 통해 방과 후 체대입시 지도교사들의 경험을 심층적으로 탐구해 보았다. 연구 결과 방과 후 체대입시는 다양한 교육적의미가 있으며 많은 장점을 갖고 있음에도 여전히 학교 현장에 활성화 되어있지 않고, 전반적으로 방과 후 체대입시에 대한 부정적인 인식이 개선되지 않고 있는 상황이다. 따라서 방과 후 체대입시를 운영하지 않는 교사들을 대상으로 본 연구에서 밝혀내지 못한 비활성화 요인이 무엇인지, 또한 그들이 바라보는 방과 후 체대입시에 대한 인식이 어떠한지 밝혀낼 후속연구가 필요하다.
more초록/요약
Based on the experience of teachers guiding after-school programs, this study was intended to study in depth about after-school physical education entrance exams. Through this, the purpose is to explore the process of running after-school physical education entrance exams, and to explore in-depth the meaning of after-school physical education entrance exams and ways to revitalize them. Therefore, through the guidance experience of each study participant, this study tried to find out the differences between the operating instruments and courses of the after-school physical education entrance exam, the pros and cons of the after-school physical education entrance exam, the deactivation factors that the instructor thinks, the activation measures, and the prior studies of students participating in the after-school physical education entrance exam. Participants in the study selected six teachers with extensive coaching experience by running after-school physical education entrance exams for more than three years. The research data were collected through in-depth interviews and related document data. Based on the semi-structured questionnaire, the interview lasted 60 minutes. Based on the collected data, a systematic analysis through the evidence theoretical method has drawn the following conclusions. First, 116 conceptual words were derived from in-depth interview transcription data, 16 lower categories as a result of primary categorization and 8 higher categories as a result of secondary categorization. Second, the teaching experience of physical education teachers was applied to the six paradigms of the theory of basis. The guidance teachers who participated in this study had different internal and external motivations, which led to the after-school physical education entrance exam. Among them, the most common inner motivation was the inner motivation to help students through guidance in public education. Teachers spoke of the advantages of after-school physical education entrance exams with low education costs, reduced time constraints, continuous student guidance through close relationships between homeroom, subject, guidance teachers and parents, guidance on excluding market principles, and students' righteous development. The disadvantages were the burden of the number of students to guide, the negative perception of after-school physical education, the lack of equipment and financial support, the uncertainty of continuing programs for physical education due to the nature of public education, the inability to operate during the epidemic, and the need for excessive dedication of teachers. Deactivation factors were the lack of teachers' know-how, the burden, students' distrust, teachers' over-work, the decline in positive perception due to the operation of some teachers without expertise and dedication, the cultural differences between teachers who have experienced after-school physical education entrance exams, the absence of communities between teachers who have never done it, financial support at the level of schools or education offices, improvement programs for post-school physical education, and post-school admission. The advantages of after-school physical education, which are commonly recognized by students and tutors, have been shown by the advantages of reducing education costs, saving time, practical skills and academic parallelism. Differences were found in students' positive relationships between seniors and juniors through after-school programs, improving interpersonal skills, and passionate guidance of teachers through the cooperation of guidance teachers, parents, and teachers in charge of student management, and responsible school life. The disadvantages of after-school physical education, which students and tutors commonly recognize, were lack of equipment and facilities, lack of interest at the school level, and the operation of teachers who lacked some qualities, and the disadvantages of what teachers thought were that students perceived differently from teachers were less efficient, the burden of the number of students to guide, the uncertainty of continuing operations due to the transfer of teachers, the inability to operate the epidemic, excessive demands of teachers, Through this study, we explored in depth the experience of teachers in physical education after school. According to the study, after-school physical education entrance exams have various educational meanings and have many advantages, but they are still not active on the school site, and overall, negative perception of after-school physical education entrance exams has not improved. Therefore, a follow-up study is needed to find out what causes of inactivity the study did not identify for teachers who do not run after-school physical education exams, and what their perception of after-school physical education admissions is.
more