검색 상세

중등 초임체육교사의 교직 적응에 관한 내러티브 연구

The Physical Educator's Early Adaptation toward Teaching in Middle School: A Narrative Study

초록/요약

본 연구의 목적은 중등 초임체육교사가 교직 초반 겪었던 경험들은 무엇인지 또 어떠한 노력과 방법을 통해 교직에 적응하고 있는지에 대해 심층적으로 탐색하는 데 있다. 초임체육교사의 교직 적응과정을 충분히 탐색하기 위하여 5년 이내의 경력을 가진 교사 5명을 연구참여자로 선정하였고 연구참여자의 경험을 토대로 심층 면담을 진행하여 그들의 교직 적응과정을 심도 있게 탐색하였다. 연구참여자의 동의하에 면담 내용은 녹음 및 메모하였고, 녹음된 내용은 면담이 끝난 직후 전사하는 과정이 이루어졌다. 이후 연구참여자들의 모든 면담 내용을 반복적으로 읽으며, 이야기의 의미를 해석하고 유사한 내용을 범주화하여 주제를 도출하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 초임체육교사는 교직 초반 낯설고 많은 양의 행정업무로 인하여 어려움과 부담을 경험하였지만 대부분 2년 차로 넘어가면서 업무에 대한 이해도 향상, 경험을 통한 노하우 형성에 따라 업무에 차츰 익숙해지는 모습이었다. 하지만 학교의 분위기, 선배교사의 특성에 따라 행정업무에 적응해가는 과정에서 차이는 존재하였다. 둘째, 초임체육교사는 자신의 교과 전문성 신장, 학생과의 원만한 관계를 형성하기 위하여 다양한 방법을 활용하며 노력하고 있었고 그 과정을 통해 긍정적으로 변화되고 있었다. 마지막으로 교직 내 수직적인 체육과 문화에 있어 초임체육교사들은 체육과 선배교사로 인하여 부당함을 경험한 적은 있지만, 이러한 문화에 저항하고 개선하기보다 순응하고 받아들이는 자세로 교직에 적응하고 있는 모습을 나타냈다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to in-depth exploration of what kind of experiences that a middle school teacher had in their early stages of teaching, and how to adapt to it. In order to fully explore the teaching process of novice physical education teachers, 5 teachers with less than 5 years of experience were selected as research participants. Based on the research participants' experiences, in-depth interviews were conducted to explore their teaching adaptation process. with the consent of the research participants, the interviews were recorded and memos, the recorded content was transcribed immediately after the interview. After this, all interviews of the study participants were read repeatedly, the meaning of the story was interpreted, and similar contents were categorized to derive a topic. The conclusions obtained through this study are as follows. First, a novice physical education teacher experienced difficulties and burdens due to a unfamiliar and large amount of administrative work at the beginning of the teaching profession, Most of them seemed to gradually get used to the job by improving their understanding of the job and forming know-how through experience as they went over two years. However, there were differences in the process of adapting to administrative tasks according to the atmosphere of the school and the characteristics of the senior teacher. Second, novice physical education teachers were making efforts to use various methods to improve their subject specialization and form a smooth relationship with students. The process was changing positively. Lastly, in the top-down physical education and culture in the teaching profession, novice physical education teachers experienced injustice due to physical education and senior teachers, Instead of resisting and improving this culture, they showed that he was adapting to the teaching profession with an attitude of acceptance.

more