컬러TV 도입과 수용으로 본 1980년대 텔레비전 매체 환경에 대한 역사적 고찰 : 매체 이론적 해석을 중심으로
A historical review of the Television medium environment in the 1980s through the introduction and acceptance of Color Television : Focused on Medium Theory
- 주제(키워드) 컬러TV , 컬러TV 도입 , 1980년대 , 5공화국 , 매체 이론 , 미디어 생태학 , 매체감각론 , 장소 감각 , 텔레비전 편향성 , 한국커뮤니케이션사 , Color TV , introduction of Color TV , 1980s , Fifth Republic of Korea , Medium Theory , Media Ecology , media sensation theory , sense of place , bias of television , Korea’s communication history
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 김균
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- UCI I804:11029-000000065457
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 현대 한국 사회에서 가장 대중적인 매스 미디어라고 할 수 있는 컬러TV가 언제, 어떤 과정을 거쳐서 사회에 도입됐고, 어떻게 지배적인 매체가 됐는지, 그와 함께 나타나는 사회의 변화는 어떠했는가에 관한 문제의식을 갖고 연구를 시작했다. 그리고 1980년대 과도기적 정치 환경 속에서 텔레비전과 사회의 상호작용을 통해 새롭게 나타나는 텔레비전과 관련한 정치적 현상, 사회적 변화를 어떠한 방식으로 이해할 수 있는지 고찰했다. 이를 위해 컬러TV를 연구의 전면에 부각해서 1980년대에 발간된 신문 기사와 회고록, 통계 자료, 정책 자료와 법령 그리고 선행 연구의 결과를 자료로 하여 환경으로서 미디어를 관찰하는 매체 이론(medium theory)의 역사적 접근법으로 분석한다. 특히, 매체 이론가인 마셜 맥루언, 닐 포스트먼 그리고 조슈아 메이로위츠의 미디어와 감각, 장소 감각, 편향성을 중심으로 컬러TV의 도입과 수용으로 나타나는 사회 변화에 관해 집중적으로 고찰했다. 한국 커뮤니케이션사에서 텔레비전 역사를 논의하면서 흑백TV의 역사와 컬러TV의 역사는 기술적 차이는 물론, 경제·정치적 여건, 그리고 민주화 선언 이후의 사회적 변화가 다르므로 같은 선상에서 텔레비전의 역사 일반으로 다룰 수 없다. 이는 흑백TV 그리고 컬러TV와 같이 매체의 형식을 구분 지어 다른 층위에서 분석해야 함을 알 수 있다. 이를 해결하고자 컬러TV의 도입, 수용과 함께 나타나는 다양한 사회적 변화를 미디어를 중심으로 이해하기 위해 컬러TV와 흑백TV의 기술적 차이를 매체 감각론의 연장에서 고찰한다. 컬러TV는 색채 감각을 비롯하여 인간 감각 비율의 균형을 이룰 수 있는 온전한 텔레비전 미디어라고 할 수 있다. 컬러TV를 이용해서 1980년대 군사 정부는 ‘3S 정책’을 다양한 방식으로 투영했다. 그 결과 한국 사회는 닐 포스트먼의 관찰과 유사하게‘쇼 비즈니스 시대’가 시작됐다고 할 수 있다. 본 연구는 5공화국의 ‘3S 정책’을 컬러TV를 통해 고찰해야 3S에 대한 사회문화적, 미디어적 성격을 더욱 명확히 이해할 수 있다고 주장한다. 그리고 컬러TV 도입 이후 색채가 추가된 시각적 볼거리가 급격히 증가함에 따라 이와 함께 사회의 시각적 변화도 다양하게 나타나기 시작한다. 산업화와 도시화로 1980년대는 도회적 감수성이 전 사회적으로 폭넓게 나타났다. 텔레비전은 이러한 사회적 분위기를 투영하게 되면서 농촌 지역을 중심으로 반발이 생기고, 이는 전국으로 확대되는 모습을 보인다. 장소는 물리적으로 분리돼 있지만, 텔레비전이 매개하여 나타나는 새로운 사회적 현상이라고 할 수 있다. 1980년대 한국 사회를 조명하는 데 있어서 정치적 요소는 모든 주제를 관통하는 핵심 변인이라고 할 수 있다. 텔레비전 환경 또한 5공화국 그리고 민주화 환경과 상호작용하며 다양한 정치적 의미를 갖는 현상을 만들어낸다. 이 시기부터 텔레비전을 활용한 이미지 정치가 다양한 방식으로 부상한다. 5공화국 정권과 대통령은 물론, 민주화 선언 이후 대선에 출마하는 다양한 정치인과 정당은 텔레비전에 맞는 이미지와 색채를 선택한다. 선거 또한 이 시기부터 텔레비전에 영향을 받으며 TV 유세와 TV 토론 등이 새롭게 등장하고, 유용성이 사회에 인식되면서 TV 정치와 TV의 정치 방송에 대한 대중들의 흥미와 기대가 높아진다. 특히 1985년 12대 총선 이후, 텔레비전은 사회의 핵심적 쟁점으로 부상한다. 민주화 선언 이후, 선거법이 개정되면서 공개되지 못했던 국회 의정활동이 텔레비전을 통해 중계방송이 시작된다. 권위주의 체제에서 일반 대중들이 물리적으로 접근하기 어려운 공간이라고 할 수 있는 국회가 텔레비전을 통해 공개되고, 그곳에서 일어나는 정치적 사건 또한 텔레비전을 통해 전 국민에게 공개되기 시작하면서 국회와 정치인들의 장소감과 신비감이 벗겨지기 시작한다. 연구 결과, 매체 이론의 역사 접근법을 통한 컬러TV와 1980년대 한국 사회의 상호작용을 통해 ‘환경으로서 컬러TV’를 가시적으로 드러냈다. 1980년대부터 한국은 색채로 표현되는 영상 시대가 시작됐고, 텔레비전이라는 매체의 다양한 감수성의 발현이 이 시기부터 시작됐다고 할 수 있다. 또한 컬러TV는 흑백TV 시대와는 다른 인간과 사회의 감각적 변화, 타인과 세상을 이해하는 방식의 변화, 미디어를 통한 새로운 정치적 현상과 텔레비전 정치의 유용성이 부상하기 시작하면서 이들을 새롭게 이해할 수 있는 계기가 됐다. 즉, 1980년대부터 한국은 ‘색채 영상 시대’가 시작됐다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 컬러TV를 연구의 전면에 부각하고, 1980년대 한국의 특수한 정치적, 문화적 상황을 텔레비전 환경과 더불어 생태학적인 시각에서 유기적으로 분석한 연구라는 데 의의를 둘 수 있다.
more초록/요약
This study is about how and when the Color TV, which is the most popular mass media in modern Korean society, was introduced to society and how it became the dominant medium, and how the changes in society appeared along with it. Then, in the transitional political environment of the 1980s, this course examines how to understand the political phenomena and social changes related to television that appear through the interaction of television and society. To analyze this, Color TV was highlighted in front of the study, and the medium theory was to observe the media as an environment using newspaper articles, memoirs, statistical data, policy data and statutes published in the 1980s, and the results of previous studies. Analyze with historical approach. In particular, it focuses on the social changes that appear through the introduction and acceptance of Color TV, focusing on the media, sense, sense of place, and bias of media theorists Marshall McLuhan, Neil Postman, and Joshua Meyrowitz and so on. In discussing the history of television in Korea's communication history, the 1960s-70s and 1980s differed in technical differences between black and white and color TV, as well as economic and political conditions and social changes after the democratization declaration. Can't handle In other words, it can be seen that the format of the two media must be separated and accessed from different layers. In order to solve this, in order to understand the various social changes that appear with the introduction and acceptance of color TV, the technical difference between color TV and black and white TV is considered in the extension of media sensationalism. Marshall McLuhan briefly mentions color when discussing sensations. Through this part, color TV can be said to be a complete television media that can balance the ratio between color sense and human sense. Using color TV, the military government in the 1980s projected the '3S Policy' in various ways. As a result, Korean society can be said to have started the “Age of Show Business” similar to Neil Postman's observation. This study argues that the “3S Policy” of the 5th Republic should be considered through color TV so that the socio-cultural and media characteristics of 3S can be understood more clearly. In particular, even after the declaration of democracy in 1987, the excessive appearance of various television phenomena in the early 80s supports such a claim. After the introduction of color TV, as the visual sights to which color has been added rapidly increased, the visual changes in society began to appear in various ways. Political elements in the Korean society in the 1980s can be said to be a key variable that penetrates all topics. The television environment also interacts with the Fifth Republic and the democratization environment, creating a phenomenon with diverse political meanings. Televisions have the potential to manipulate messages to suit the needs of the organization that owns the broadcast if the video is manipulated. The Fifth Republic took control of the broadcasting organization at the same time as the ruling power, and this can be said to be the background that facilitated the manipulation of political symbols by using TV. In addition, from this period, image politics using television has emerged in various ways. The regime and president of the Fifth Republic, as well as various politicians and political parties running for the presidential election after the Declaration of Democracy, choose images and colors suitable for television. In other words, Korea's political phenomena have become a show business since this time, as the output has become more important. Elections to elect politicians have also been influenced by television since this time, and TV campaigns and TV debates have emerged, and as the usefulness has been recognized by society, the public's interest and expectations for TV politics and TV's political broadcasts have increased. In particular, after the 12th general election in 1985, television has emerged as a key issue in society. Due to industrialization and urbanization, urban sensibility in the 1980s was widespread socially. As the television projected this social atmosphere, repulsion occurred mainly in rural areas, and it seems to expand to the whole country. Although the place is physically separated, it can be said to be a new social phenomenon mediated by television. After the Declaration of Democracy, broadcasts of the legislative action of the National Assembly, which could not be released due to the revision of the election law, are broadcast through television. In the authoritarian system, the parliament, which is a space that is difficult for the general public to access physically, is released through television, and the political events that occur there are also released to the whole nation through television, and the sense of place and mystery of the parliament and politicians is removed. As a result of the study, 'Color TV as an Environment' was visually revealed through the interaction between color TV through the history approach of medium theory and Korean society in the 1980s. It can be said that since the 1980s, the era of television, expressed in color, began in Korea, and the expression of various sensibility in the medium of television began from this period. In addition, color TV has a different sense of human and social sensation than the black-and-white TV era, changes in the way people understand the world and others, new political phenomena through the media, and the usefulness of television politics. done. In other words, it can be said that the “Era of Color image” began in Korea since the 1980s. Therefore, this study emphasizes color TV in the front of the study, and it can be meaningful that it is a study that analyzed the special political and cultural situation of Korea in the 1980s in an ecological perspective with the television environment.
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