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역사과 교육과정과 박물관 학습을 연계한 중학교 한국 근현대사 교수·학습 방안 연구

Teaching and learning method for middle school Korean modern and contemporary history using history curriculum and museum programs

초록/요약

This paper paid attention to the common feature that History class and museum have a course for students. For the method to connect History class and museum, this paper used 2015 National History Curriculum for middle school. Research questions are as follows. First, what is the main topic of 2015 National History Curriculum for middle school, and how is the topic used at existing museum learning programs. Second, how could teachers correct and supplement the existing museum learning programs. By analyzing curriculums and text book's activities, this paper found the main topic of Korean modern and contemporary history in 2015 National History Curriculum for middle school. By analyzing museum learning programs which is treating this topic, this paper searched how this topic is used in museums. But, these existing programs did not treat deeply about this topics, or took to much time. Because of that, correction and supplementation were needed to apply the program to class time. For this, this paper provided a correction method based on learning element and achievement standard of history curriculum, and used 3 museum learning objects to analyze detailed contents of existing programs. ‘Observation and Understanding', ‘Analysis and Inference', ‘Meaning Composition and Communication', these 3 museum learning objects are provided based on the common areas of 5 subject capability in history curriculum, the research about student's procedure of understanding in museums, the research for active museum study. This paper examined this 3 objects by analyzing existing museum programs, and provided teaching and learning method for middle school Korean modern and contemporary history using history curriculum and museum programs. As museum's educational function gets emphasized and school uses museum for history education these days, we have to pay attention about the common functions of museum and history class. For this, teaching and learning method based on curriculum's topic and achievement standard can be the method to connect museum and history class.

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초록/요약

학교 역사수업에서 활용하는 교수·학습의 소재 중 하나인 박물관은 교과 수업시간이나 체험학습의 장소로 방문해왔다. 박물관도 현재 교육적 기능이 강조됨에 따라 학생 관람객을 위한 여러 박물관 교육 프로그램이 고안되어 왔다. 이처럼 학교 역사수업과 박물관은 학생을 대상으로 한 역사수업을 구성한다는 공통점이 있기에 박물관 교육자와 학교 교사는 양자의 연결을 시도하여 다양한 교수·학습프로그램을 구상했다. 본 논문은 학교 역사수업과 박물관을 연결할 수 있는 방안으로 2015 개정 중학교 역사과 교육과정을 활용했다. 2015 개정 중학교 역사과 교육과정의 한국 근현대사는 주제 중심으로 구성되어 비교적 특정 시대나 시기를 제약하지 않았다. 그래서 교사들은 한국 근현대사 수업에서 주제를 중심으로 다양한 형태의 역사 학습을 시도할 수 있게 되었고, 2013년부터 시행된 자유학기제로 인해 교과수업에서 충분한 시간을 확보할 수 있게 되었다. 이처럼 교과수업 시 다양한 활동이 가능한 현 상황에서 본 논문은 중학교 한국 근현대사 수업에서 활용할 수 있는 역사과 교육과정과 연계한 12차시 박물관 교수·학습 방안을 제시했다. 12차시 교수·학습 구성을 위해 교육과정과 교과서 탐구활동을 분석하여 2015 개정 중학교 역사과 교육과정의 한국 근현대사 주제별 학습요소 중 가장 중심적인 학습요소를 찾아보았고, 이를 소재로 한 기존 박물관 교육프로그램 분석을 통해 해당 학습요소를 박물관을 통해 어떻게 구현하고 있는지 살펴보았다. 2015 개정 중학교 역사과 교육과정은 주제별로 3가지의 학습요소를 중점적으로 다루고 있었으며, 이는 기존 박물관 교육프로그램에서도 다루었던 학습요소였다. 하지만 해당 기존 프로그램은 학습요소를 깊이 다루지 않거나 학습 시간이 과도하게 소요된다는 점과 같은 한계가 있었기에 학교 수업에 적용하기 위해서 수정·보완 작업이 필요했다. 이를 위해 본 논문에서는 역사과 교육과정의 학습요소와 성취기준에 입각하여 수정 방안을 제시하였고, 기존 프로그램의 세부 내용 분석을 위해 3가지 박물관 학습원리를 활용하였다. ‘관찰과 이해’, ‘분석과 추론’, ‘의미구성과 의사소통’이라는 3가지 박물관 학습원리는 박물관에서 학생의 이해 과정을 분석한 연구, 능동적 박물관 학습을 위한 연구, 그리고 역사과 교육과정에서 강조하는 5가지 교과역량의 공통적인 내용을 통해 제시된 것으로 기존 박물관 프로그램 내용 분석을 통해 상세히 살펴보았고, 교육과정과 연계한 박물관 교수·학습 방안과 세부 주제의 구현을 제시했다. 박물관의 교육적 기능이 강조되고 학교에서도 박물관을 역사학습의 장으로 생각하여 적극 활용하고자 하는 현 시점에서 박물관과 학교 역사수업이 가지고 있는 공통적인 부분에 더욱 주목할 필요가 있다. 이를 위해 교육과정의 학습요소, 성취기준과 연계한 박물관 교수·학습프로그램은 박물관과 학교 역사수업을 연결하는 하나의 방안으로 기능할 수 있을 것이다.

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