검색 상세

댄스스포츠 교양과목 수강을 통한 댄스스포츠의 인식변화과정 탐색

The Change of Perception for Dance Sports through the Dance Sports Elective Course at College

초록/요약

본 연구는 댄스스포츠 교양과목을 통하여 대학생들에게 댄스스포츠에 대한 어떠한 인식변화가 있었는지 수강 전, 중, 후로 나눠 그 과정을 알아보고 대학생들의 스포츠 참여 배경을 조사하여 대학생들이 댄스스포츠를 보다 쉽고 즐겁게 여가 스포츠로 즐길 수 있도록 다양한 프로그램 개발을 목적으로 하여 진행되었다. 이를 위해 서울 소재 S대학에 댄스스포츠 교양과목을 수강한 남학생 4명, 여학생 4명을 대상으로 심층면담을 진행하였으며, 관련된 선행연구를 통하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료를 귀납적 분석으로 분석하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 대학생들은 헬스, 사이클, 축구, 농구, 테니스, 필라테스, 요가, 춤 등 다양한 스포츠 활동을 통하여 신체변화를 느끼고, 자신 또는 타인과의 경쟁을 즐겼으며 자신의 환경과 지인의 영향으로 학교 동아리, 사설 스포츠센터, 대학생대상 프로그램 등을 통하여 스포츠에 참여하고 있었다. 또한 교양체육수업이나 지인의 추천, 과거 스포츠 경험을 통하여 자신이 경험 하지 못한 스포츠에 관심을 갖게 되었지만 시간, 경제, 장소, 팀 구성, 팀 내 부담감 등의 문제로 스포츠 참여에 제한을 받거나 참여를 중단하게 되었다. 둘째, 연구 참여자들은 수업 전 대중매체(TV프로그램, 영화), 여행지에서 우연한 관람을 통하여 댄스스포츠를 경험하게 되었으며 댄스스포츠의 의상, 음악, 파트너와의 밀착 등의 이유로 대부분 높은 연령층의 춤이라는 인식과 쑥스럽고 야한 춤, 진입장벽이 높은 종목이라고 인식하였고 긍정적 인식으로는 아름답고 예쁜 춤, 배워보고 싶은 춤이라는 인식하고 있었다. 셋째, 댄스스포츠를 수강하게 된 동기는 지인(선배, 동기) 추천과 신체활동, 춤을 배워보고 싶다는 의지, 학점, 긍정적 강의 평가 등에 의해 수업을 수강하게 되었으며 이성과 추는 것에 대한 부담감도 있었지만 이를 극복하고자 수업을 수강하였다. 넷째, 연구 참여자들은 수업을 통하여 댄스스포츠에서 남자는 리드를 하고 여자는 남자의 리드를 따라가는 팔로어의 역할로 인식하게 되었고 이는 댄스스포츠의 근원으로부터 시작하여 지금까지 이어지는 문화이며 관습이라고 인식하였다. 댄스스포츠를 남, 여의 역할을 바꿔서 추거나 동성과 추는 것에 대해서는 하나의 스포츠로서 가능하다고 인식하였지만 키, 동작 수행에 한계가 있을 것이라고 하였으며 남, 여 각자가 가지고 있는 힘이 다르고 이성과의 조화를 이루는 것이 댄스스포츠의 재미 요소라고 하였다. 댄스스포츠에서 파트너십은 배려, 키, 적극성, 커뮤니케이션 이라고 하였으며, 에티켓이나 불편함 점에 대해서는 청결, 냄새, 노력하려는 의지, 성실성, 적극적 자세, 깔끔한 복장 등을 지적하였다. 참여자들은 수업에서 다양한 전공의 사람들과 친해 질 수 있었고 어색한 분위기를 이겨내는 법을 배울 수 있어서 좋았다고 하였지만 한편으로는 처음만난 사람에 대한 불안감과 수업 이후에 관계 유지에 어려움이 있었다고 하였다. 또한 댄스스포츠는 과학적이고 예쁜 춤이라고 인식하게 되었으며, 댄스스포츠 수업을 수강하게 되면서 자신의 스펙이 생기고 타인과 소통하며 자신의 생각을 넓힐 수 있었다고 하였으며, 댄스스포츠의 베이식을 배웠기 때문에 다음 단계를 배우지 않는다면 댄스스포츠에 대한 흥미가 깨질 수 있다고 하였다. 다섯째, 댄스스포츠 교양과목 수강을 통하여 참여자들은 학업에 대한 부담감을 덜 수 있었고 학교 교양과목에 대한 긍정적 인식을 갖게 되었으며, 댄스스포츠는 쉽게 접할 수 있는 종목이며, 타인과 원만한 교류를 형성하고 친밀감을 높여 줄 수 있는 종목으로 활동적이고 적극적인 성격의 변화를 줄 수 있는 종목이라고 하였다. 여섯째, 연구 참여자들은 댄스스포츠 교양수업에 만족감을 보였지만 다른 스포츠 종목을 선호하거나 낯선 사람과의 만남에 대한 부담감으로 낮은 참여의지를 보였고, 추후 지인과 함께 즐기고 싶다고 하였다. 댄스스포츠 수업에 대한 수강이나 청강의 의지는 있었지만 다른 시설에서 혼자 댄스스포츠를 참여하겠다는 의지는 없었다. 다른 참여 의지로는 댄스스포츠에 대한 지식이 생겨 댄스스포츠 공연을 관람하고 싶다는 참여자도 있었다. 이러한 결과를 토대로 대학생들이 댄스스포츠 교양 수업을 통하여 댄스스포츠를 즐기고 지속적으로 참여할 수 있도록 대학생들이 쉽게 접할 수 있는 댄스스포츠 프로그램이 마련되어야 할 것이다.

more

초록/요약

This study is to find out what the change of perception of dance sports has been for college students through liberal arts classes in dance sports, Divide it before, during, and after classes to learn the process, it was conducted with the aim of developing various programs so that college students can enjoy dance sports as leisure sports more easily and happily by examining the background of college students' participation in sports. for this purpose, an in-depth interview was conducted with 4 male students and 4 female students who took the liberal arts of dance sports at S University in Seoul, Data were collected through related prior studies. The collected data were analyzed by inductive analysis to produce the following results. First, college students felt physical changes through various sports activities such as fitness, cycling, soccer, basketball, tennis, pilates, yoga, and dance, and enjoyed competition with themselves or others. Under the influence of their environment and acquaintances, they participated in sports through school clubs, private sports centers, and college student programs. Also, through the liberal arts classes, acquaintances' recommendations, and past sports experiences, they became interested in sports that they had not experienced. but Problems such as time, economy, location, team composition, and burden on the team have been restricted or stopped participating in sports. Second, participants in the study experienced dance sports through accidental viewing on public media (TV programs, movies) and an accidental viewing on a trip before class, For the reasons of dance sports clothes, music, and close contact with partners, most of them perceived that this is a dance of a high age group, and that it was a frustrating and dirty dance, a high entry barrier, As a positive perception, they recognized that it was a lovely and beautiful dance and a dance that they wanted to learn. Third, the motivation for taking dance sports was to take classes by recommending acquaintances (senior, motivation), physical activity, willingness to learn dancing, credit, and positive lecture evaluation, There was also a burden on reason and dance, but took classes to overcome it. Fourth, participants in the study recognized that in dance sports, men lead and women follow men's lead, and this is a culture and custom starting from the origin of dance sports and continuing until now. they was recognized that dance sports can be performed as a sport by changing the roles of men and women or by dancing with same sex, but it was said that there would be limitations in height and movement performance, They said that the power of each man and woman is different and that harmony with the opposite sex is a fun factor of dance sports. In dance sports, partnerships are considered caring, tall, positive, and communication, and for etiquette or discomfort, they pointed out cleanliness, smell, willingness to work, integrity, active posture, and clean clothing. Participants said that they were able to get acquainted with people from various majors in class and learn how to overcome the awkward mood. On the other hand, they said they had anxiety about the first person they met and had difficulty maintaining relationships after class. In addition, dance sports were recognized as scientific and pretty dances, and by taking dance sports classes, they were able to develop their own specs, communicate with others, and broaden their thoughts, They said that since learned the basics of dance sports, their interest in dance sports could be broken unless he learns the next steps. Fifth, through taking the dance sports liberal arts classes, participants were able to relieve the burden of their studies and have a positive awareness of the liberal arts courses. Also, said that dance sports are easily accessible and can form a smooth exchange with others and increase intimacy, which can change active and active personality. Sixth, participants in the study showed satisfaction with the liberal arts classes in dance sports, but showed a low willingness to participate because prefers other sports events or has a burden on meeting with strangers, said that he would like to enjoy it with an acquaintance later. Although there was a willingness to attend or to dance sports classes, there was no intention to participate in dance sports alone at other facilities. Another willingness to participate was a participant who wanted to watch a dance sports performance because of his knowledge of dance sports. Based on these results, a dance sports program that college students can easily contact should be prepared so that college students can enjoy and continue to participate in dance sports through liberal arts classes.

more