소셜미디어 건강정보의 정보원 유형과 질병의 심각성 인식이 정보 수용에 미치는 영향 : 페이스북을 중심으로
The Effects of Types of social media health information sources and awareness of Disease Severity on information acceptance
- 주제(키워드) 소셜미디어 , 건강정보 , 정보원 유형 , 질병의 심각성 , 정보 수용 , 페이스북 , 헬스커뮤니케이션 , Social media , health information , information source , disease severity , information acceptance , facebook , health communication
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김수연
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 광고홍보
- UCI I804:11029-000000065407
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
소셜미디어는 일상 속에서 가장 자주 이용하는 매체 중 하나가 되었고, 소셜미디어의 등장으로 의료인, 전문가, 비전문가 할 것 없이 건강정보의 공유와 확산이 가능하게 되었다. 선행 연구에서는 온라인 세상에서의 건강관리와 정보 습득에 영향을 미치는 다양한 함정과 한계를 지적하기도 했다. 본 연구는 이러한 점에 주목하여 소셜미디어 건강정보의 정보원 유형과 질병의 심각성 인식이 정보 수용에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 또한 정보 수용이 건강 염려인식에 따라 다르게 나타나는지 함께 확인하였다. 총 273명을 대상으로 3(정보원 유형: 전문가(의사)/일반인(인플루언서)/정부관계자(정부 채널)) × 2(질병의 심각성 인식: 심각성 강함(암)/심각성 약함(다이어트)) 집단 간 요인 설계로 실험을 진행하였다. 분석 결과, 소셜미디어 건강정보의 정보원 유형은 정보 수용에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정보원 유형 중에 전문가나 정부관계자 정보원이 정보 수용에 더 많은 영향을 나타냈고, 일반인 정보원의 영향력은 낮았다. 정보원 유형에 대해 정보 수용도와 정보 공유의도는 차이가 나타났지만 설득지식은 차이가 낮게 나타났다. 독립변인 중 하나인 건강정보의 심각성과 독립변인 간 상호작용 효과는 나타나지 않았다. 마지막으로 건강 염려인식은 정보 수용에 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구는 소셜미디어에서 건강정보를 제공하는 정보원 유형과 건강정보 심각성 인식에 대해 연구함으로써 향후 소셜미디어를 통한 건강정보 수용에 대해 시사점을 제시했다. 기존 연구를 통해 확인되었던 주효과만 유의미한 결과가 나타나고, 상호작용효과는 유의하지 않은 결과를 볼 때, 소셜미디어에서 건강정보 콘텐츠를 제공할 때는 정보원 유형, 메시지 특성, 미디어 환경 등 다양한 조건을 고려해야 함을 알 수 있다. 한편, 정부관계자 정보원이 정보 수용에 미치는 영향을 실증적으로 확인했다는 점에서 의의를 가진다.
more초록/요약
Social media has become one of the most frequently used media in everyday life, and the appearance of social media, health information can be shared and spread regardless of experts and non-experts. Previous studies have pointed out various pitfalls and limitations that affect health care and information acquisition in the online world. This study focused on the effects of types of social media health information sources and awareness of disease severity on information acceptance. We has also confirmed that information acceptance is different depending on health concerns. A total of 273 people were experimented between-groups design; 3 (information source type : Expert(doctor) / General Person(influencer) / Government(government channel)) × 2 (awareness of disease severity : severe severity(cancer) / severity weakness(diet)) According to the study, the type of social media health information source has an effect on information acceptance. Among the types of information sources, experts or government showed more impact on information acceptance, and the influence of the general information sources was low. There was a difference in information acceptance and information sharing intention for the type of information sources, but the persuasion knowledge was low. The awareness of disease severity, one of the independent variables, and the interaction effect did not appear. Finally, awareness of health concerns has been shown to affect information acceptance. By studying the effects of types of social media health information sources and awareness of disease severity on information acceptance, this study suggested the implications acceptance of health information through social media in the future. Given the significant results only for the main effects identified in previous studies, and that the interaction effects are not significant, when providing health information contents on social media, various conditions such as the type of information, message characteristics, and media environment should be considered. On the other hand, it is significant in that it has empirically confirmed the effect of government sources on information acceptance.
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