검색 상세

시선 방향 검출 기술을 적용한 디지털 아나모픽 아트 전시 방법에 대한 연구

Exhibiting Digital Anamorphic Art Using Gaze Detection Technology

초록/요약

착시(Illusion)는 감상자에게 확장된 시각 경험을 제공하고 흥미를 불러일으킨다. 르네상스 시기부터 미술분야에서 사용된 아나모르포즈(Anamorphose)착시 기법은 이미지 자체에 움직임은 없으나 감상자의 위치와 각도에 따라 다르게 보이는 특징을 가진다. 아나모픽 아트(Anamorphic Art)는 예술의 흐름과 함께 변화하며 감상자의 능동적인 참여를 이끌었다. 21세기형 전시의 핵심 키워드는 ‘과학과 예술의 융합’이다. 전시 분야에서는 기술과 예술의 접목을 통하여 관람객에게 수준 높은 감상 경험을 제공하기 위한 연구가 이루어지고 있다. 미디어 이론가인 맥루한의 “미디어는 메세지다. (The Medium is the message.).”라는 주장에서 콘텐츠를 담는 매체가 가진 특징이 감상자가 미디어를 수용하는 방식에 영향을 준다는 의미로 해석할 수 있다. 이처럼 미디어 전시에서는 다양한 예술의 표현방식과 특징에 맞는 연구의 필요성이 대두되고 있다. 본 연구는 아나모르포즈 기법이 사용되는 미디어 전시의 특징에 적합한 관람 형태를 제시하여 감상자에게 능동적인 관람을 할 수 있게 도울 수 있으며 미적 체험에 대한 동기를 높일 수 있다. 본 연구의 프로토타입에서 게임 엔진과 동작 센서를 이용하여 실시간으로 감상자의 시선 방향에 따른 움직임 데이터를 수집하고, 감상자는 신체에 접촉되는 장비 없이 가상 전시 공간에서 시점 이동을 하며 감상할 수 있다. 20-30대 실험 참가자 38명을 대상으로 가상 현존감과 사용성 평가를 프로토타입과 VR HMD로 비교하여 진행하였다. 프로토타입은 VR HMD와 비교했을 때 가상 현존감의 하위 요소인 참여 몰입성에서 유의미함을 보였다. 사용성의 하위 요소에서는 효과성, 효율성, 만족도 모든 부분 VR HMD보다 긍정적인 평가를 얻었다. 본 연구에서는 시점 방향 중심의 기술을 적용한 관람을 통해 감상자의 능동적인 관람 참여를 도울 수 있으며, 확장된 가상 공간으로 감상자에게 새로운 경험을 제공 할 수 있다는 점에서 의의가 있다.

more

초록/요약

Illusion intrigues and provides an expanded visual experience for the viewers. Ever since the Renaissance period, the technique of Anamorphose Optical Illusion used in the field of arts is characterized as an image appearing dissimilar according to the movement and position of the viewer without any actual shift in the image. Anamorphic Art transformed along with the flow of art and enforces active participation of the audience today. The core keyword in the twenty-first century exhibitions is ‘Fusion of Science and Art.’ The field of art exhibitions continues to study and research ways for the audience to experience and gain a higher understanding of the combination of science and art. Media theorist, McLuhan states “the medium is the message.” From this, we can comprehend that a particular medium used in an art content carries the ability to influence and affect the ways an audience absorbs information during the process of viewing an exhibition. Likewise, the necessity to research about various art expressions and traits in media art is emerging as a major issue today. This study is to enhance the aesthetic experience by proposing a suitable viewing method for anamorphic Art as well as to allow active participation for the audience during the exhibition. The prototype used in this study uses game engine and motion sensor to collect data of the audience by following their real time movements and provides a virtual experience of the space without gadgets physically attached. Thirty-eight participants within the age range of twenties and thirties engaged in a prototype and VR HMD under virtual presence and usability. The prototype, compared to VR HMD, revealed high meaning in the virtual presence factor of participatory involvement. Also, it assessed highly in effectiveness, efficiency and satisfaction in the usability factor. This study focuses on the gaze detection technology to allow active participation of the audience and allows a new experience in an extended virtual space.

more