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코로나19로 인한 온라인 개학 : 실태조사와 청소년의 심리적 건강에 미친 영향 연구

초록/요약

본 연구는 코로나19가 청소년들의 생태학적 환경에 미친 변화를 알아보기 위하여 코로나19로 인한 청소년들의 환경변화 및 온라인 수업의 실태를 조사하고, 코로나19로 인한 개학 연기 및 온라인 개학이 청소년의 심리적 건강에 미친 영향을 학업 스트레스, 부모 지지, 대인관계 만족도를 중심으로 탐색하고자 했다. 이를 위해 중학교 2학년에서 고등학교 3학년 사이의 남녀 청소년을 대상으로 인구학적 변인과 온라인 수업 실태, 학업 스트레스, 부모 지지, 대인관계 만족도의 4가지 척도로 구성된 온라인 설문조사를 실시했다. 최종적으로 313부의 자료를 SPSS 25.0을 사용하여 청소년 심리적 건강에 대한 집단별 차이를 보는 일원분산분석 및 사후검증을 실시하였고, 코로나19로 인한 개학 연기 및 온라인 개학의 전후를 비교하는 대응표본 t검정을 실시하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인 수업 실태와 관련하여 대부분 본인 소유의 PC나 노트북으로 혼자 사용하는 방에서 혼자 수업을 수강했으며, 학교에서 대면 수업 대신 제공하는 온라인 수업에 대한 만족도는 매우 낮았다. 온라인 수업의 장점으로는 학교에 가지 않고 집에서 들을 수 있고, 시간 활용이 자유로우며 수업 속도를 조절할 수 있고, 반복 학습을 할 수 있다는 점 등을 꼽은 한편, 단점으로는 집중하기 어렵고, 시험·수행평가·생활기록부 기재의 불확실성에 대한 불안감, 수업 내용을 잘 이해하고 있는지 모르겠음, 사이트 접속이 원활하지 않고 과제물 제출이 어려움 등을 언급했다. 둘째, 코로나19 전후로 하여 학업 스트레스는 유의미하게 증가했다. 이와 관련하여 학업 스트레스의 하위요인인 공부 관련 스트레스는 상승하였으나 수업 관련 스트레스는 감소하였다. 셋째, 부모 지지는 코로나19 전후로 유의미한 변화가 없었다. 다만, 하위요인 중 정보적 지지는 유의미하게 상승하였고, 경제적 지지는 유의미하게 감소했다. 넷째, 청소년의 대인관계 만족도는 코로나19를 전후로 통계적으로 유의미하게 하락하였다. 일반적 대인관계 및 교사와의 대인관계 만족도는 줄어들었지만, 친구와의 대인관계 만족도는 변화가 없는 것으로 나타났다. 본 연구는 전 세계적으로 유래가 없는 코로나19로 인한 온라인 수업의 실태 및 개학 연기와 온라인 수업이 청소년의 심리적 건강과 대인관계에 미친 영향을 탐구한 최초의 연구라는 점에서 의의를 가진다. 연구 결과와 함께 제한점 및 후속 연구 방향을 논의하였다.

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초록/요약

This study aimed to find out the current conditions of online schooling caused by COVID-19 and to investigate the changes of youth’s psychological health before and after COVID-19, focusing on their academic stress, parental support, and satisfaction of the interpersonal relationship, in order to explore the ecological environment of adolescents impacted by the COVID-19 global pandemic. For this purpose, the online survey, consisted of demographic information, academic stress, parental support, and satisfaction of interpersonal relationships, was conducted by participants from the 2nd and 3rd grades of middle school students to all grades of high school students throughout the nation. A total of 313 collected data were analyzed by ANOVA, post-hoc analysis, and paired t-test, using SPSS 25.0 program. The findings are as follows. First of all, regarding the current status of online classes, substitute for traditional face-to-face classes, provided by the school, the level of class-satisfaction was very low. Most participants were taking an online class in their own room alone and use their own desktop or laptop. They stated that the advantages of an online class are not going to school but studying at home, being free to manage their time, and being able to control study-pace and take classes repeatedly. Meanwhile, it was revealed that there are several disadvantages such as difficulties to concentrate on studying, access to the online campus, and submit their homework. More, students’anxiety was also increased, particularly related to uncertainty in evaluation such as exams and performance assessments and the level of understanding and activeness on class goals. Next, regarding the changes in the psychological health of adolescents before and after COVID-19, the level of academic stress was significantly increased after COVID-19, compared to before it. interestingly, study-related stress was increased, whereas class-related stress was decreased. It was not founded the significant differences in parental support between before and after COVID-19. However, among the sub-factors of parent support, informative support was significantly increased, whereas economical support was significantly decreased. Lastly, there was a significant difference in the satisfaction of the interpersonal relationship of participants between before and after COVID-19, which was the level of satisfaction was significantly decreased after COVID-19. especially in the relationship in general and with teachers; however, no differences in the satisfaction of relationships with friends. This study was highly meaningful in that it was the first worldwide study about COVID-19’s effect on junior high students’ psychological and interpersonal statement. Discussions of limitations and suggestions for future research were also included with the interpretation of study results.

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