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'화웨이 기본법(华为基本法)'을 중심으로 한 화웨이의 발전 요인 분석 연구

An Analytic Study on Development Factors of Huawei: Centered on ‘Huawei Basic Law’

초록/요약

본 연구는 화웨이에 영향을 끼친 발전 요인을 탐구하고, 화웨이 구성원의 업무 태도와 업무정책에 나타나는 특징을 분석하였다. 또한 이를 바탕으로 화웨이의 발전방식이 시사하는 점을 정리하였다. 우선, 화웨이의 기업철학, 경영정책 그리고 인적자원 관리방안을 화웨이 기본법을 통해 분석하였다. 화웨이 기본법은 화웨이의 실패와 성공의 경험을 통해 완성된 결과물로써 일종의 지침서 역할을 한다. 화웨이는 화웨이 기본법을 바탕으로 경영정책을 제정하고 인적 자원을 관리한다. 그리고 화웨이 구성원에게 화웨이 기본법에 있는 내용을 파악할 수 있도록 학습을 권장한다. 이로써 화웨이 기본법은 일반적인 기업의 사규(社規) 보다는 확대된 개념의 지침서라고 할 수 있다. 따라서 화웨이 기본법을 기초로 화웨이 발전에 관한 이해를 넓힐 수 있다고 하겠다. 화웨이는 화웨이 기본법을 구성원과의 심리적 계약으로 규정한다. 강압적인 의무는 아니지만, 구성원이 화웨이의 문화를 자발적으로 수용하고 따를 수 있도록 유도한다. 이러한 체계를 통해 화웨이의 기업철학과 경영철학이 구성원의 업무 태도에 반영되고, 화웨이의 경영정책에 적용된다고 볼 수 있다. 화웨이 기본법을 바탕으로 분석한 화웨이의 성공 요인은 기업철학과 조직문화, 실용주의적 경영정책, 그리고 해외진출 전략으로 구분할 수 있다. 첫째, 화웨이의 기업철학은 권위적인 성격을 띤다. 권위적인 기업철학은 화웨이 내부에서 강력한 리더십으로 표현된다. 이는 다시 ‘늑대문화’와 ‘야전침대’와 같은 화웨이를 상징하는 문화를 양산한다. 그리고 강력한 리더십은 창업 초기 화웨이 구성원이 많은 양의 업무를 소화해 내는 원동력이 되었다. 화웨이 내부에서 강력한 리더십은 자발적 복종의 의미를 수반한다. 리더의 강압적인 성격 보다는 구성원의 자발적 행위에 초점이 맞춰져 있다고 하겠다. 또한 화웨이의 조직문화는 단체주의이다. 화웨이는 구성원에게 고객을 우선으로 생각하는 핵심 가치관을 지니고, 개인의 이익보다는 조직을 위해 분투할 것을 강조한다. 결속력을 강조하는 화웨이의 조직문화는 화웨이 내부에서 중화사상과 자력갱생에 관한 의지로 나타난다고 볼 수 있다. 둘째, 화웨이의 경영정책은 실용주의 노선을 따른다. 분배와 효율이 균형을 이루는 정책을 펼치고, 권력이 위로 집중되지 않도록 견제하는 장치를 마련해 두었다. 융합된 개념을 바탕으로 한 실사구시 경영이 화웨이의 발전 요인이라고 볼 수 있다. 마지막으로 화웨이의 해외진출 정책을 통해 발전 요인을 분석하였다. 화웨이는 운명공동체 정신을 기반으로 해외 시장에 진출하였다. 특히 현지에서 고객을 위해 분투하는 화웨이 구성원의 업무 태도는 해외 고객에게 매력적인 요인으로 다가갔다. 그리고 다른 기업에 핵심 기술을 공유할 의사가 있다고 주장하며 운명공동체 정신을 대외적으로 표출하였다. 이러한 화웨이의 특성은 해외시장에서 판로를 넓히는 전략이 되었다. 분석 결과 화웨이의 발전은 결국 화웨이의 고유한 전략이 바탕이 되었다는 것을 알 수 있다. 다시 말해서 기업이 고유한 발전전략을 가진다는 것은 기업경영에 대한 통찰이 뒷받침되고, 확고한 경영철학이 있어야 한다는 것을 알 수 있다. 기업은 나름의 기업철학과 경영정책으로 목표를 이룰 수 있다는 것을 시사한다고 볼 수 있다. 이를 통해서 다양한 가치와 경영정책을 펼치는 기업이 등장하길 기대할 수 있다. 따라서 화웨이의 발전은 기업이 다양한 경영방식과 고유한 기업철학으로 성장할 수 있는 가능성을 열었다고 하겠다.

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초록/요약

This study was to investigate the development factors which affected Huawei and to analyze the characteristics work attitudes shown in the work attitudes and work policy of the members of Huawei. Based on these results, this study was to summarize the implications of Huawei's development method. First of all, this study was to analyze Huawei’s management plan of corporate philosophy, management policy, and human resources in accordance with ‘Huawei Basic Law’. "Huawei Basic Law" serves as a kind of guidebook as an achievement completed through Huawei's experience of failure and success. Huawei establishes management policy based on ‘Huawei Basic Law' and manages human resources. In addition, this encourages the members of Huawei to learn to understand what is in the Huawei Basic Law'. Accordingly, ‘Huawei Basic Law’ can be said to be a guidebook to an expanded concept rather than a typical company rule. Thereupon, it is said that this can broaden the understanding of Huawei's development on the basis of ‘Huawei Basic Law'. Huawei defines ‘Huawei Basic Law' as a psychological contract with members. This is not a coercive duty, but induces the members to voluntarily embrace and follow Huawei's culture. Through this system, it can be seen that Huawei's corporate philosophy and management philosophy are reflected in the members' work attitudes and are applied to Huawei's management policy. Huawei’s success factors analyzed based on ‘Huawei Basic Law’ can be divided into the corporate philosophy, organizational culture, pragmatic management policy, and overseas expansion strategy. First, Huawei's corporate philosophy has an authoritative character. Authoritative corporate philosophy is expressed in strong leadership inside Huawei. It in turn produces a culture that symbolizes Huawei, such as 'Wolf culture' and 'Field bed.' In addition, strong leadership was the driving force behind the members of Huawei's handling of a large amount of works in the early days of its founding. Strong leadership inside Huawei entails the meaning of willing obedience. This is focused on the voluntary performance of the members rather than the leader's coercive character. Also, Huawei's organizational culture is groupism. Huawei emphasizes to the members to have core values that put the customers first, and to strive for organization rather than individual interests. It can be said that Huawei's organizational culture, which emphasizes solitude, manifests itself as a will about Sinocentrism and self-rehabilitation within Huawei. Second, Huawei's management policy follows pragmatism. Huawei has implemented policies that balance the distribution and efficiency, and has a mechanism to keep power in check to prevent it from being concentrated up. The management of ‘Seek Truth from Facts’ based on the converged concept can be seen as Huawei's development factors. Lastly, this study was to analyze the development factors through Huawei’s overseas expansion policy. Huawei entered the overseas market based on the community bound together by a common destiny. In particular, the members of Huawei's work attitudes, struggling locally for customers, have come as an attractive factor for overseas customers. In addition, Huawei expressed the community bound together by a common destiny externally, arguing that Huawei was willing to share the critical technology with other companies. These characteristics of Huawei have become a strategy of expanding the market in overseas market. Based on such analysis results, this study has found out that Huawei's development eventually served as a foundation for Huawei's unique strategy. In other words, the fact that companies have unique development strategy shows that insights into corporate management are supported, and that there must be firm management philosophy. This implies that a company can achieve its goals with its own corporate philosophy and management policy. In this way, it can be expected that a company with various values and management policy will emerge. To conclude, this researcher considers it as Huawei's development has opened up the possibility of a company growing into various management mechanisms and unique corporate philosophy.

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