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고려 전기 太廟와 그 정치적 의미

Imperial Ancestral Temple and its political significance in the Early period of Koryo

초록/요약

본 논문은 고려의 유교적 예제 중 하나인 太廟의 도입과 중수를 정치사적으로 분석한 연구이다. 고려의 태묘는 성종 대에 송으로부터 도입했다. 성종은 경종의 당제로서 유조를 통해 즉위했지만, 그 때부터 강한 왕권을 구축했다. 하지만 성종의 왕권이 강한 데 비해 당대 고려 왕실의 권위는 많이 실추된 상황이었다. 따라서 성종은 왕실의 권위를 강화하기 위해 송으로부터 태묘를 도입했다. 성종은 태묘를 완공한 후에 자신의 父인 戴宗의 신위를 안치하였다. 또한 그는 불천위 1실에 태조와 함께 祖母인 신정왕태후 황보씨를 모심으로써 대종을 태조의 嫡子로, 자신은 태조의 嫡孫으로 만들었다. 이를 통해 자신을 고려의 창업군주인 태조와 직접적으로 연결함으로써 정통성을 확립함과 더불어 태묘에서 국가제사를 시행함으로써 고려 왕실의 권위를 세우고자 했다. 고려의 태묘는 현종의 즉위과정에 대해 문제 삼은 거란의 침입으로 인해 불타버렸다. 불타버린 태묘는 현종 18년(1027)에 중수되었다. 현종은 태조의 아들인 王郁과 경종의 후비인 헌정왕후 황보씨의 私通으로 태어났고, 강조의 정변을 통해 즉위했으므로 그의 정통성은 가장 취약했다. 따라서 그는 자신의 정통성을 강화하기 위해 여러 조치들을 취했다. 먼저 즉위하자마자 성종의 두 딸과 혼인하여 자신의 정통성을 성종으로부터 찾고자 했다. 다음으로 父인 安宗의 관을 개경으로 옮겨왔으며, 현화사를 창건하여 부모의 진전사찰로 삼았다. 또한 태조와 왕의 직계 4대친을 모신 경령전을 만들고, 그곳에 안종을 모셨다. 그 후 현종은 장자 왕흠을 왕태자로 책봉하여 후계구도를 확실히 했다. 이러한 작업들이 끝난 후에 비로소 태묘를 중수했다. 태묘가 중수된 현종 18년(1027)은 왕태자 왕흠이 12세가 된 해로, 이는 元服을 입을 수 있는 나이였다. 이러한 점을 참고해 볼 때 현종은 태묘에서 왕태자 의례를 시행하여 그의 권위를 강화하고자 한 것으로 이해할 수 있다. 또한 현종은 태묘에서 선왕들 특히 성종에 대한 제사를 지냄으로써 자신의 정통성을 확립할 수 있었다고 생각한다.

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초록/요약

This paper is a study that analyzes the introduction and reconstruction of Imperial Ancestral Temple(太廟), one of Koryo's Confucian examples, in political history. Koryo's Imperial Ancestral Temple was introduced from Song(宋) during the era of Sungjong(成宗). Sungjong was crowned as a cousin of Gyeongjong(景宗) through Yujo(遺詔), but has since built a strong kingship. However, while King Sungjong's kingship was strong, the authority of the royal family of Koryo Dynasty was dismissed. Therefore, Sungjong introduced Imperial Ancestral Temple from Song to strengthen the royal authority. After the completion of Imperial Ancestral Temple, Sungjong laid the status of his father, Daejong(戴宗). In addition, he made Daejong as the eldest son of Taejo(太祖) and himself as the eldest son of Taejo by the Queen Mother of Sinjeong(神靜王太后), along with Taejo in the 1st room of the Bulcheonwi(不遷位). Through this, sungjong himself sought to establish legitimacy by directly connecting with The Taejo, the founding monarch of Koryo, and also to establish the authority of the Koryo royal family by conducting a national ceremony at the Imperial Ancestral Temple. Koryo's Imperial Ancestral Temple was burned down due to the intrusion of the Khitan(契丹), which was a problem with the process of the crowning of the current species. The burned-out Imperial Ancestral Temple was rebuilt in the 18th year of the Hyunjong(顯宗). In the case of Hyunjong, he was born as the fornication of Wang Wook(王郁) and Hwang Bo(獻貞王后), and his legitimacy was the most vulnerable because he was crowned through the political upheaval of Kangjo(康兆). Therefore, he took various steps to strengthen his legitimacy. As soon as he was crowned, he married his two daughters and sought to find his legitimacy from sungjong. Next, the coffin of his father, Anjong, was transferred to the opening. He founded the Hyunhwa Temple(玄化寺). He also created a Gyeonglyeong-jeon(景靈殿) for the Taejo and the four great relatives of the current king, and collected the Anjong(安宗) there. Hyunjong proclaimed his firstborn Wangheum(王欽) as a crown prince(太子) to ensure his successor. After these works were completed, the Imperial Ancestral Temple was rebuilt. When The Imperial Ancestral Temple was rebuilt, the Wangheum was 12 years old, and It was age to be able to Wonbok(元服). With this point in mind, it can be understood that hyunjong's reconstruction of the Imperial Ancestral Temple was intended to strengthen the authority of the crown prince by conducting the ritual of the crown prince there. I also think that Hyunjong was able to establish his legitimacy by making ancestral rite to the preceding king, especially the sungjong, at Imperial Ancestral Temple.

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