연령통합 사회를 위한 노인 평생교육 프로그램의 연구 : S재단 W캠퍼스 중고령층을 중심으로
A Study on Lifelong Education Programs for Seniors for the Age-integrated Society: Based on Middle-age and Senior Citizens at Campus W of the S Foundation
초록/요약
본 연구는 S재단 W캠퍼스의 프로그램을 대상으로 인구의 고령화에 따른 대안적 패러다임이 되고 있는 연령통합 사회를 위한 노인 평생교육 프로그램의 개선방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이상의 연구의 목적을 달성하고자 다음과 같이 연구문제를 정하였다. 첫째, 기관은 고령자들이 경제적 통합의 차원에서 전일제 또는 시간제 일자리 등에 재고용 및 재배치될 수 있는 노인 평생교육 프로그램을 운영하고 있는가? 둘째, 기관은 고령자들이 정치적 통합의 차원에서 의식을 고양하고 압력단체나 이익집단 또는 봉사 등의 활동을 할 수 있는 노인 평생교육 프로그램을 운영하고 있는가? 셋째, 기관은 고령자들이 사회문화적 통합의 차원에서 소속감을 느끼고 소집단이나 학습공동체 등의 조직활동을 할 수 있는 노인 평생교육 프로그램을 운영하고 있는가? S재단 W캠퍼스에서 운영하고 있는 프로그램을 수료한 학습자 5명을 대상으로 면담을 진행하여 분석한 결과 및 개선방안은 다음과 같다. 첫째, 경제적 통합 차원의 프로그램은 일 또는 활동 모델을 발굴하여 창업이나 창직 등의 길로 안내하는 방향성을 갖고 있다. 창업이나 창직이라는 제한된 선택지 외에 고령자들이 디지털 기술로 제공되는 일상적인 사회 서비스의 혜택을 누리고 디지털 기술을 활용하여 경제적 차원에서 통합이 되려면 먼저 정보에 접근할 수 있는 방법과 수단이 확보되어야 한다. 정보는 사회 통합의 수단으로서 매우 중요하기 때문에 디지털 리터러시 교육이 고령자들의 사회 통합에 앞서 이루어져야 한다. 그리고 퇴직은 직업을 중심으로 이루어지던 사회적 역할의 변화를 가져오는 사건인 동시에 상실감을 느끼게 한다. 고령자들이 퇴직에서 오는 상실감을 개인적 차원에서 긍정적 자아개념으로 바꿀 수 있는 자기계발교육, 인간관계교육, 재취업교육 등 다양한 퇴직준비교육의 기회 역시 창업이나 창직에 앞서 주어져야 한다. 둘째, 정치적 통합 차원의 프로그램은 고령자들이 자신의 삶을 돌아봄으로써 인식을 전환하고 노년기 자아 통합을 이루게 한다. 그러나 현재의 노인교육은 주로 취미나 여가, 기능적 문해교육에 치우쳐 있기 때문에 고령자들이 시민 또는 사회의 구성원으로서 역량을 키울 수 있는 노인 시민교육이 보완되어야 한다. 고령자들이 사회 문제에 정당하게 참여할 수 있는 권리를 가진 주체로서 사회적 인격이나 공동체적 인격을 양성하고 행동을 격려할 수 있는 교육이 필요하다. 그리고 에릭슨을 비롯한 몇몇의 학자들은 성인기에는 보다 관대해져야 하며 다른 사람을 돌보아야 하고 다음 세대를 위하여 헌신하여야 한다고 제시하였다. 고령자들이 자신의 삶을 돌아봄으로써 노년기 자아통합을 이루고 다른 사람을 돌보고 사회에 공헌하며 다음 세대를 위하여 헌신할 수 있는 교육과정 또한 제시되어야 한다. 셋째, 사회문화적 통합 차원의 프로그램은 생활기술과 문화예술 등의 작은 배움을 통하여 내적 소속감을 느끼게 한다. 지역이 가지고 있는 정체성은 경험의 총체로서 지역사회는 특정한 지식이나 가치 또는 태도의 형성에 영향을 미치고 스토리텔링은 장소에 부여된 개인적인 의미를 표현하는 과정으로 지역의 이해와 관련이 있다. 따라서 장소에 개인적인 의미를 부여하고 표현하여 개인과 지역, 개인과 지역의 정체성을 연결시킬 수 있는 교육이 필요하다. 한편 고령자 인구가 증가하여 사회 보장에 드는 비용이 늘어나는 고령화 현상 뒤에는 세대간의 새로운 관계의 모색이라는 과제가 남는다. 관계의 모색은 세대간의 문제이자 우리 사회의 문제이기 때문에 세대간의 공감과 소통이 중요해지고 있으며 세대간의 공감과 소통을 할 수 있는 교육의 장이 마련되어야 한다.
more초록/요약
ABSTRACT A Study on Lifelong Education Programs for Seniors for the Age-integrated Society - Based on Middle-aged and Senior Citizens at Campus W of the S Foundation - Lee, Nagyum Advisor: Prof. Kim, Nyung ph. D. Major in Lifelong Education Graduate School of Education Sogang University The purpose of the present study is to present ways to improve lifelong education programs for seniors for the age-integrated society that has emerged as an alternative paradigm for the ageing population. For the purpose, the study has examined the programs operated by Campus W of the S Foundation. To achieve the purpose of study, questions for research have been defined as follows: First, are the institutes operating lifelong education programs for seniors that allow seniors to be re-employed or re-placed for all-day or part-time jobs on the level of economic integration? Second, are the institutes operating lifelong education programs that allow seniors to elevate awareness on the level of political integration and engage in activities of pressure groups, interest groups or volunteer work? Third, are the institutes operating lifelong education programs that allow seniors to feel a sense of belonging to on the level of socio-cultural integration and engage in organizational activities in small groups or learning communities? Based on the interviews with five persons who have completed programs operated by Campus W of the S Foundation, the proposed ways for improvement based on analysis of the results are as follows: First, the programs developed on the level of economic integration are in the direction of guiding towards business startup or job creation through exploring work or activity models and guide. For seniors to be able to benefit from everyday life social services provided via digital technology besides the limited choices of business startup or job creation and be integrated by use of digital technology on the economic level, the methods and means for technological access must be secured. Information being a critical element as a tool of social integration, digital literacy education must precede social integration of seniors. And retirement brings about a sense of loss as well as being an event entailing changes in job-oriented social role. Therefore, diversified opportunities are necessary to receive preparatory education for retirement, such as education to transform the sense of loss to a positive self-esteem on the personal level, education in self-development and human relationship, and training for re-employment before their business startup or job creation. Second, programs on the level of political integration help seniors to reflect on their lives, which leads to modify their perception and form an identity-integration in their senior age. However, the present senior educations are concentrated on hobbies, leisure and functional literacy education. Therefore, it is necessary to complement them with citizen education for seniors that may foster capabilities as citizens or social members. Education that may foster in seniors – as subjects with rights to legitimately participate in social issues - social character or community character and encourage them to take actions. Some scholars, including Erikson, proposed that, in the adulthood, human beings should be more generous, take care of others and contribute to the next generation. In addition, education curriculum needs to be presented that can nurture seniors into achieving identity integration by reflecting on their life, taking care of others, and devoting to the society and the next generation. Third, the programs on the level of socio-cultural integration bring about inner sense of belonging through small learning experiences in life skills, culture and the arts. The identity of a region is formed by the total sum of experiences, and a community takes effect upon how certain knowledge, value or attitude is formed. Whereas storytelling is related with the interest of the region as a process to express personal significance granted for the region. Therefore, education is necessary that can impose personal significance to a region, express it and connect the identity of a person with the place as well as connecting the individual with the region. At the back of the phenomenon of ageing that causes increased social welfare expense with increased senior population, there remains a task to explore new relationships between generations. Sympathy and communication between generations is becoming more and more important, as exploring relationships is not only an issue between generations but also a social issue. Therefore, there needs to be some kind of educational venue that enables sympathy and communication between generations. Key Words: seniors (older persons), lifelong education for seniors, economic integration, political integration, socio-cultural integration
more