학부모회 교육실천공동체의 성장 과정과 학습의 의미 연구 : 경기도 소재 A 학교 학부모회 활동을 중심으로
A Study on the Growth Process of Parents' community as an Educational Practice Community and the Meaning of Learning:- Focusing on the activities of the Parents' community of A Schools in Gyeonggi-do -
초록/요약
본 연구는 한국 학부모의 교육적 열정이 교육환경을 바꾼 사례를 연구함으로써 그 조직의 성장발달과정과 조직의 특성 및 의의, 학부모회 활동 속에서 생성된 학습과 그 의미를 알아보고자 하였다. 경기도 소재, A 중학교 학부모회를 연구대상으로 삼고, 2019년 1월부터 2019년 12월까지 참여관찰과 심층면담을 통해 수집된 자료를 바탕으로 질적 사례연구를 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, A 중학교 학부모회는 실천공동체와 거의 흡사한 발달 단계적 특징을 보이며 성장한 과정을 기준으로 교육실천공동체로 규정할 수 있다. 둘째, A 중학교 학부모회는 학교 평생교육을 실현하는 주체이며, 민주시민의 소양을 학습하고 성장하는 민주시민조직으로서의 가치를 지닌다. 셋째, A 중학교 학부모회는 마을교육공동체를 형성하고, 지역교육의 거버넌스 형성을 촉진하는 조직으로서의 의의를 보여주었다. 학부모회의 성장 과정은 실천공동체의 성장 과정과 같은 궤도를 그리므로 실천공동체 이론은 학부모회를 구성하는 데 지침이론이 될 수 있다. 이러한 결과는 각 학교에서 학부모회를 이끌거나 조직을 형성하고자 하는 학부모회 조직들이 일정한 기준이 제공되지 못함으로 인해 겪는 어려움을 해소할 수 있을 것으로 사료된다. 또한 이는 공교육의 거버넌스 형태인 클러스터 시스템을 권역 학부모회에 적용하여 ‘학부모회 클러스터’를 구성한다면, 상이한 학교사정의 한계를 극복하고 부담은 줄이되, 서로의 경험을 나누어 효율적인 학부모회 운영에 안정화를 이룰 수 있을 것으로 예측된다. 학부모회가 바른 가치를 지향하고 공공의 선을 향한 활동을 함께 한다면, 미래 교육의 희망이 교육실천공동체로서의 학부모회에 있다고 할 것이다.
more초록/요약
By studying the case where the educational passion of Korean parents changed the educational environment, this study wanted to find out the growth process of the organization, the characteristics and significance of the organization, and the meaning of the study generated during the activities of the parents' association. The Parents' Association of A Middle School in Gyeonggi-do was selected as the target of the study and qualitative case studies were conducted from January 2019 to December 2019 based on data collected through in-depth interview. The results of the study are as follows. First, the A middle school parents' community can define it as an educational practice community based on the process of growing up with developmental step-by-step characteristics that are almost similar to the practice community. Second, the A middle school parents' community is the main body that realizes the lifelong education of the school, and has value as a democratic civic organization that learns and grows democratic citizens' skills. Third, the Parents' Association of A Middle School showed that it was the parent community that formed the association of village education and created the governance of local education. Since the growth process of the parent’s community draws the same trajectory as the growth process of them, the theory of the community of practice can be a guiding principle in forming the association. These results are believed to help ease the difficulties faced by the lack of a certain standard for the organization of parents who want to lead or form an organization in each school. It is also predicted that if the cluster system, which is the form of governance in public education, is applied to the local parents' community to form a cluster of them. It can overcome the limitations of different school conditions and reduce the burden, but divide each other's experiences to achieve a stable management of the parents' community. If the community pursues right values and works toward the public good together, the hope of future education lies with the association as an educational practice community.
more