남해안 지역의 탈놀음에 관한 비교연구 : 가산 오광대 , 고성 오광대, 통영 오광대를 중심으로
- 주제(키워드) 탈놀음 , 오광대 , 풍자와 해학 , 오방신장무 , 삶의 감각 , 신명 , 한 (恨) , masque play , Ogwangdae , satire and humor , Obang Sinjangmu , sense of life , exhilaration , resentment
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김용수
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 연극영화
- UCI I804:11029-000000065173
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 논문은 경남지역의 탈놀음 중에서 남해안 지역에서 연희 되고 있는 탈놀음이 어떻게 연희 되고 그 지역의 문화적인 요인과 지역 요인이 탈놀음이 어떻게 분화되고 변화되어 가는 상호 유기적 교섭 과정에서 공통점, 차이점, 변화 및 특성을 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 탈놀음은 민속 가면극으로 지역에 따라 형성되었다. 경남지역의 탈놀음은 초계 밤마리를 기점으로 수영, 동래, 김해로 전승되었고 또 다른 경로는 초계에서 창원(마산)을 거쳐 통영, 고성으로 전승되었다. 남해안 지역의 탈놀음은 종합예술로서 면모를 잘 갖추고 있고 역사와 정체성을 담긴 예술과 그 지역을 대표하는 놀이로써 지금도 활발하게 연희 되고 있다. Ⅱ장에서는 탈놀음 특성으로 풍자와 해학의 놀이를 비롯하여 신명, 한(恨), 제례로서의 놀이의 특성들을 분석했다. Ⅲ장에서는 이를 통해서 각 지역의 탈놀음의 차이점과 공통점에 대한 ‘상징성,’ ‘신명사상,’ ‘갈등구조,’ ‘삶의 감각’ ‘과장구성,’ 및 변화’와 ‘특성’ 등을 규명하고 종합토론에서 이러한 탈놀음의 유사성과 차이점에 관해 밝혔다. 남해안 지역의 탈놀음은 초계 밤마리에서 원류는 같다. 또한 지역에 따라 특정 지역에 묶여 공통점을 갖고 사회·문화 환경 흐름에 따라 과장 구성, 등장인물, 대사용어 등 연희 되는 방식이 지역에 따라 차이를 보이고 있는 것을 분석 하였다. 우선, 과장 구성의 차이로는 가산 탈놀음은 오방 신장무과장이 있으나 고성과 통영 탈놀음의 과장은 없다. 예를 들면, 가산 탈놀음에는 첩을 맞이한 영감이 스스로 화를 불러 일으켜 죽음을 맞이한다. 인물의 차이로는 가산에서는 할미와 마당쇠가 긴 대사를 주고받는 비중이 다른 탈놀음보다 다른 점을 분석하여 오광대 탈놀음차이점을 규명하였다. 이를 통해서 오광대 탈놀음의 공통점과 차이점 상징성, 신명사상, 갈등구조, 삶의 감각 및 변화와 특성 등을 규명하였다. 탈놀음은 우리 민족의 전통연희의 숨결을 현대적으로 계승 발전시킨 종합예술로 현대인들이 공감할 수 있는 우리의 삶의 다양한 모습들을 보여 주고 있다. 탈놀음은 공연예술의 모티프로 한국인의 삶을 토대로 수용하여 이를 현대적으로 재구성한 공연예술의 하나이다. 탈놀음은 우리의 전통 연희적 요소들을 적극적으로 수용 계승 발전시킨 놀이이며 현대의 보편적 상황과 전통연희 원리를 흡수하여 대중화를 이루어 다는 점에서 그 가치를 찾을 수 있다.
more초록/요약
This study set out to investigate how the masque play was performed in the southern coast area among the different types of masque play in the Gyeongnam region. It also aimed to examine common and different features, changes, and characteristics of cultural and local factors in the region in the mutually organic negotiation process of the masque play being divided and changed. Masque play was created according to the regions as a folk masque. In the Gyeongnam region, masque play originated in Chogye Bammari and was transmitted to Suyeong, Dongrae, and Gimhae. Another route of its transmission spread from Chogye to Changwon(Masan), Tongyeong, and Goseong. In the southern coastal area, masque play has all the required aspects for total art. It is still performed actively as the art reflecting the area's history and identity and the play representing the area. Chapter II analyzed the characteristics of masque play as the play of satire and humor and also as the play of exhilaration, resentment, and ancestral ritual formalities Chapter III examined the masque play of each area based on different and common features in "symbolism," "idea of exhilaration," "conflict structure," "senses of life," "exaggerated composition," "change," and "characteristic." Total discussions shed light on similarities and differences among these masque plays. The masque plays of the southern coastal area have the same origin in Chogye Bammari. They also shared common features in certain areas and showed differences in the performance methods including the exaggerated composition, characters, and terminology of works according to the flow of the social and cultural environment. As for differences inthe exaggerated composition, there are exaggerations for Obang Sinjangmu in the masque play of Gasan, but that of Goseong and Tongyeong has no exaggerations. In the masque play of Gasan, for instance, the old man brings misfortune to himself by having a concubine and faces his death. As for differences in characters, the study analyzed the different percentage of long dialogues between the old lady and the male servant in the masque play of Gasan from other versions, examining differences in the Ogwangdae masque play. The analysis results shed light on the play's common and different features, symbolism, idea of exhilaration, conflict structure, sense of life, changes, and characteristics. Masque play is a total art of inheriting and developing the spirit of the Korean people's traditional play in a modern fashion and shows the various aspects of human life that modern people can sympathize with. Masque play offers motifs for performance art, being a type of performance art to accept the life of the Korean people and reorganize it in a modern way. Masque play is a play that has accepted, inherited, and developed actively the traditional play elements of Korea and has been popularized based on the absorption of the universal modern situations and the principles of traditional play, thus holding its value.
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