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한국 승용차 내수시장 결정요인 분석 : 거시경제지표를 중심으로

Determinants Analysis of the Korea Domestic Market of Passenger Cars : Focusing on macroeconomic indicators

초록/요약

본 논문은 한국 승용차 내수시장의 결정요인을 파악하고자 자동차 내수 판매데이터와 주요 거시경제지표들 간 다중회귀분석을 진행하였다. 2003년 1분기부터 2019년 2분기까지 승용차 중심의 차급·차종별 분기 판매 데이터를 바탕으로 소득(1인당 실질 GNI), 물가(자동차, 유류, 제반비용, 대중교통), 고용(고용률), 금리(실질자동차금융금리) 등 주요 거시경제지표들이 활용되었다. 시계열 데이터에 대한 단위근 검정(unit root test)을 실시하고, 안정 시계열 자료 내의 자기상관(autocorrelation)의 가능성도 감안하여 ‘Newey-West’의 ‘이분산 및 자기상관 일치 공분산(HAC;Heteroskedasticity and Autocorrelation Consistent Covariaces)’을 활용한 최소자승법(OLS) 모형을 추정하였다. 추정 결과, 1인당 실질소득이 1% 증가하면, 승용전체 내수시장을 비롯한 국산세단, SUV 등의 판매가 약 1.9%∼2.3%까지 증가하였다. 실질자동차금융금리는 1% 상승하면 내수승용전체 판매가 0.02% 감소하였다. 국산SUV 물가가 1% 오르면 국산세단 판매는 5.9% 증가하여 국산세단-국산SUV 간에 대체관계도 실증적으로 분석되었다.

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초록/요약

The purpose of this paper is to identify the determinants of the Korea domestic market of passenger cars by performing multiple regression analysis between domestic auto sales data and major macroeconomic indicators. The data used was based on quarterly sales data from Q1 2003 to Q2 2019 by car and vehicle type and major macroeconomic factors such as, income (real GNI per capita), prices (cars, oil, all expenses, public transportation), employment (employment rate), interest rate(real car financing interest rate).   Unit root tests on time series data was performed and the possibility of autocorrelation in stable time series data was considered. ‘Heteroskedasticity and autocorrelation consistency Covariaces(HAC)' was used to estimate the ordinary least-squares (OLS) model. As a result, if the real income per capita increased by 1%, sales of domestic sedans, SUVs, including the entire domestic passenger car market, increased by 1.9% to 2.3%. The real auto financing interest rate rose 1%, resulting in a 0.02% drop in overall domestic sales. When domestic SUV prices rose 1%, sales of domestic sedan increased by 5.9%, so that alternative relationship between domestic sedan and domestic SUV was also analyzed empirically.

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