국가수준 화법 평가문항의 양상과 개선 방안 연구
- 주제(키워드) 국어 교육 , 화법 평가 , 간접 평가 , 대학수학능력시험 , 국가수준 학업 성취도 평가 , 내용타당도 , 교육목표분류학 , 지식의 유형 , 화법 지식
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 주세형
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 국어교육
- UCI I804:11029-000000065129
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
국문 초록 국가수준 화법 평가문항의 양상과 개선 방안 연구 서 은 영 본 연구는 화법 능력을 간접적으로 평가하는 대표적인 방식인 국가수준 학업성취도 평가와 대학수학능력 시험의 화법 문항이 화법능력을 타당하게 평가하고 있는지 확인하고 간접평가 방식으로 행해지는 국가수준 화법 평가의 개선 방안을 제언하고자 살펴본 연구이다. 이를 위해 본고는 세 가지 연구 문제를 상정하고 이를 밝히기 위해 교육목표분류학에서 제시하고 있는 ‘지식’유형을 논의 전개의 방편으로 삼아 화법 평가 문항의 내용 타당도를 분석하고, 구현된 문항 양상을 질적으로 살핀 결과를 토대로 국가수준 화법 평가의 개선 방안에 대해 제언할 것을 밝혔다. Ⅱ장에서는 국가수준 화법 평가와 같은 간접 평가의 의의에 대해 알아보고, 화법 능력과 화법 지식의 관계에 대해 살펴보았다. 본고에서 간접 평가 문항을 ‘지식’차원에서 접근하여 내용 타당도를 확보할 수 있는 방안에 대해 논의하기 위해서는 화법 능력과 화법 지식의 관계를 분명히 할 필요가 있기 때문이다. 또한 내용타당도의 개념과 기준을 확인하고 본고에서의 내용 타당도 판단 기준을 설정하였다. 본고에서는 박찬흥(2015)에서 고안한 지식 유형 측면에서 쓰기 간접평가 문항의 내용 타당도를 분석한 기준을 본고의 논의에 맞게 수정하여 적용하고자 하였다. 박찬흥(2015)와 같이 평가 내용과 문항의 지식 유형 일치 정도를 확인하는 것에 더하여 해당 지식이 실제로 문항 해결에 활용되는지의 여부도 함께 고려하여 문항의 내용 타당도를 분석하였다. Ⅲ장에서는 국가수준 화법 평가 문항을 Ⅱ장에서 설정한 분석 기준을 활용하여 내용 타당도를 분석하고 구현된 문항 양상을 살피며 해석한 후, Ⅳ장에서 Ⅲ장에 나타난 문제점을 개선하기 위한 방안에 대해 제언하였다. 본 연구는 2015학년도부터 2018학년도까지의 학업성취도 평가와 2014학년도부터 2019학년도까지의 수능 화법 평가 문항을 대상으로 평가 하고자 하는 내용을 문항에서 평가 하고 있는지 그리고 피평가자가 답을 찾는 과정에서 화법 능력 요인을 활용하도록 출제되었는지를 살펴보고, 화법 간접 평가로서의 의의와 개선점을 도출하기 위해 분석한 연구이다. 본고에서는 수능의 경우 평가 내용이 공개되어 있지 않아 학업성취도 평가와 동일한 기준으로 내용 타당도를 분석하지 못했다는 한계점을 갖는다. 그러나 본 연구는 수능과 학업성취도 평가 문항을 함께 연구 대상으로 삼아 화법 간접 평가의 개선 방안을 모색하고자 기존에 없는 연구를 시도했다는 점, 화법 간접 평가 문항의 타당도를 분석함에 있어서 ‘지식’차원에서 접근하여 화법 간접 평가로서 의의를 충족시킬 수 있는 방안을 마련하고자 했다는 점에서 의의를 갖는다.
more초록/요약
Abstract A Study on the Improvement of the National Level Speech Evaluation Questionnaire Seo, Eun Young Major in Korean Language Education The Graduate School of Education Sogang University This study is intended to confirm that the speech questions of the National Assessment of Educational Achievement (NAEA) and the College Scholastic Ability Test (CSAT) are properly evaluated and to suggest ways to improve the national speech skills evaluation conducted through indirect evaluation. To this end, this study introduced three research issues and used the ‘knowledge’ type presented in the Taxonomy of Educational Objectives as a means of discussion. Based on this, we analyzed the validity of the sentence in the picture method evaluation and qualitatively examined the patterns of the questions implemented. Finally, this study suggested ways to improve the state-level discourse assessment. Chapter II examines the significance of indirect evaluation, such as national-level speech evaluation, and discusses the relationship between speech ability and speech knowledge. This is because it is necessary to clarify the relationship between speech ability and speech knowledge in order to discuss how the indirect evaluation question can be accessed from the ‘knowledge’ dimension in this time. In addition, the concept and criteria of content validity were checked and the criteria for determining the validity of the contents in this study were established. In this study, the criteria for analyzing the validity of the write-indirect assessment question in terms of the type of knowledge devised by Park Chan-heung (2015) were modified to apply. As with Park Chan-heung (2015), we checked the degree of correspondence between the assessment content and the type of knowledge in the question, and further analyzed the validity of the question considering whether the knowledge was actually used to solve the question. Chapter III used the analysis criteria set in Chapter II to analyze the validity of the content and interpret the implemented aspects of the sentence. Then, Chapter IV proposed ways to improve the problems shown in Chapter III. This study was based on questions on the NAEA from 2015 to 2018 and questions on the CSAT from 2014 to 2019. The purpose of this study is to analyze whether the purpose of the assessment is being assessed in the questions, to see if the evaluator was presented to utilize the factors of speech ability in the process of finding answers, and to derive the significance and improvement points as an indirect evaluation of the painting. In the case of the CSAT, there is a limit to the fact that the content validity was not analyzed on the same basis as the NAEA because the evaluation was not made public. However, this study is meaningful in that it attempted to improve the indirect evaluation of speech techniques by using the questions of the CSAT and NAEA as a research object, and that it wanted to develop measures to improve the indirect evaluation of speech techniques by approaching them from the ‘knowledge’ dimension in analyzing the validity of the indirect evaluation of speech techniques.
more