Other-repair as Affiliative Resource in Multilingual Storytelling
- 주제(키워드) 대화 분석 , 어휘 찾기 , 연계 행위 , 제2언어 이야기 담화 , 타인 수정 , affiliation , Conversation Analysis , multilingual storytelling , other-repair , word search
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 이요안
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 영어영문학과
- UCI I804:11029-000000065126
- 본문언어 영어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본고는 한국인 화자들이 제 2 언어인 영어로 이야기 담화(storytelling)를 구성할 때 발생하는 타인 수정(other-repair)을 대화 분석(Conversation Analysis)의 틀로 설명하고자 한다. 비원어민 화자들은 그들의 제한된 언어 능력으로 인해 제 2 언어 담화 내에서 오해를 일으킬 여지가 크며, 따라서 수정 작업(repair practice)을 빈번하게 사용하는 경향을 보인다. 하지만, 수정 작업이 언어적인 문제들을 고치는 데에만 국한된다고 보기는 어렵다. 오히려, 특정 대화 연속체에서의 수정 작업은 상호작용 목적을 위한 자원(resource)으로 대화 참여자들에 의해 정향(orient) 될 수 있다. 본고는 3 년 동안 한국인 화자들의 영어 말하기 연습 세션을 녹화하여 장기 추적한 연구 데이터베이스를 활용한다. 분석의 결과, 제 2 언어 이야기 담화(multilingual storytelling)에서 화자가 어휘 찾기(word search)를 할 때 제시되는 타인 수정은 언어적인 문제를 고치는 행위 외에도 상호작용적 층위에서 연계 행위(affiliation)로써 작용한다. 연계 행위로 지향되는 근거는 크게 다음과 같은 두 가지의 담화 환경에서 비롯된다. 첫째는 이야기 화자가 본인의 정의적 태도(affective stance)를 드러내는 와중에 타인 수정이 제시되는 상황이다. 둘째는 제시된 타인 수정의 다음 말차례(turn)에 타인 수정이 이야기 담화의 진보성(progressivity)을 방해하거나 촉진하는 것으로 취급되는 상황이다. 이러한 분석의 결과는 타인 수정 혹은 수정 작업 자체가 비원어민 화자들에게도 언어적 층위를 넘어, 보다 복잡한 이해 과정으로 얽혀있다는 것에 대한 실증적인 기술을 제시한다.
more초록/요약
This thesis focuses on analyzing other-repairs that emerge in multilingual storytelling using the framework of Conversation Analysis (CA) (Sacks, 1992; Sacks, Schegloff, & Jefferson, 1974). Repair practices frequently arise in multilingual storytelling because nonnative speakers (NNSs) are more likely to create sources of misunderstanding due to their limited linguistic proficiency. Repairs, however, may not be confined to technically fixing linguistic trouble. Instead, they may be additionally oriented to by members as a resource for interactional purposes (cf. Wong & Waring, 2010). The data for this thesis is collected through a three-year longitudinal project that includes video-recordings of conversation- for-practice sessions by Korean speakers of English in semi-structured lab settings. Findings show that other-repairs offered for word searches in storytelling not only perform language correction but also are resources by which NNSs demonstrate affiliation. Evidence for this interactional function is manifested in two sequential environments. First, the other-repair is positioned during the teller’s display of his/her affective stance. Second, the other-repair is treated to either resume or impede progressivity of the telling in the next turn. This kind of analysis offers empirical descriptions of how other-repairs are not reducible to language correction and can involve more complex sense-making issues (Moerman & Sacks, 1971/1988) for NNSs.
more