북한이탈주민의 인권감수성에 관한 연구
The Study On The Human Rights Sensibility Of North Korean Defectors
- 주제(키워드) 북한이탈주민 , 인권 , 인권감수성 , 인권교육
- 발행기관 서강대학교 공공정책대학원
- 지도교수 최정민
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 공공정책대학원 행정·법무·환경학과
- UCI I804:11029-000000065114
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 한국에 정착하고 있는 북한이탈주민의 인권감수성 수준을 살펴봄으로써, 향후 인권교육 방향과 교육프로그램을 위한 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 북한이탈주민 20세 이상 140명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, SPSS Statistics 21 프로그램을 활용하여 연구결과를 도출하였다. 분석방법은 연구대상자의 인구사회학적 특성을 파악하기 위한 빈도분석과 측정도구의 신뢰를 파악하기 위한 신뢰도 분석, 그리고 변수들 간의 상관관계를 살펴보기 위한 상관분석을 실시하였다. 또한 집단 간 차이를 살펴보기 위해 T-test와 일원배치 분산분석을 실시하였으며, 인권감수성에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위한 위계적 회귀분석을 실시하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 북한이탈주민의 인권감수성 수준은 1.94로, 중간값인 2.50을 고려할 때 매우 낮은 수준으로 나타났다. 지각 별 평균점수를 살펴보면 상황지각력은 1.77, 결과지각력은 1.90, 책임지각력은 2.15로, 지각 별로는 책임지각이 가장 높게 나타났다. 둘째, 인구·사회학적 특성에 따른 차이를 분석한 결과, ‘연령’과 ‘북한거주기간’에 따라 집단 간 차이가 있는 것으로 나타났으며 연령이 낮을수록, 북한거주기간이 짧을수록 인권감수성이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 상황에 따른 인권감수성 차이를 분석한 결과, ‘가족회의’, ‘김 씨의 구속’, ‘려 씨의 임금’과 같은 가족이나 법률, 노동과 관련된 상황에서는 다소 높은 점수를 보였으나 평등권이나 장애인, 정신질환자와 관련된 사례에서는 매우 낮은 점수를 보여 상황에 따라 차이가 있는 것으로 보였다. 넷째, 북한이탈주민의 인권감수성에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위해 인구사회학적 특성과 자아존중감, 인권교육경험을 투입하여 위계적 회귀분석을 실시한 결과 한국정착기간이 길수록, 인권교육경험이 많을수록 인권감수성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과에 따른 본 연구의 정책적 함의는 다음과 같다. 첫째, 북한이탈주민을 대상으로 한 인권교육의 필요성을 제시하고자 한다. 연구 결과와 같이 북한이탈주민의 인권감수성은 평균 이하의 낮은 수준을 보였으며 특히 평등권이나 장애인, 정신질환자의 인권에 관해서는 매우 낮은 점수를 보이므로 이와 관련된 인권교육이 절실히 필요하다고 할 수 있다. 둘째, 북한이탈주민의 특성에 맞는 교육이 이뤄져야 한다. 하나원을 비롯한 북한이탈주민을 대상으로 한 교육기관에서는 다양한 교육 콘텐츠를 개발할 필요가 있으며, 인권적 관점에서 문제를 바라볼 수 있는 사례 중심의 교육이 이뤄질 필요가 있다.
more초록/요약
This study is to search for the sensibility level of North Korean defectors who have settled down in South Korea and aim for suggesting basic materials for future ways of the human rights education and education programs. For this, 125 North Korean defectors who is more than 20 years old were surveyed and the study with SPSS Statistics 21 was conducted. Analysis methods were frequency analysis which was to understand sociodemographic characteristics, reliability analysis to figure out the trust of measurement tools, and correlation analysis to examine correlation among variables. And to look into the differences between groups, T-test and one-way ANOVA were executed, and to check factors to affect human rights sensibility, hierarchical regression analysis was done. The results are as follows. First, the level of N. Korean Defectors' human rights sensibility is 1.94, which is a very low level compared to median value 2.50. With looking out the average score by perceptual, situation perception is 1.77, resulting perception is 1.90, and responsibility perception is 2.15, which is the highest by perception. Second, according to analysis results by the difference of sociodemographic characteristics, there are differences among groups by age and residence length in N. Korea. That is, the younger and the shorter residents in N. Korea have higher sensibility to human rights. Third, as a result of analyzing the differences of human rights sensibility by circumstances, it shows a bit high scores in conditions connected with family, law, and labor such as "Mr. Kim's restraint" and "Mr. Ryeo's king," but in case of equal rights, the disables, and mental patients, it has very law scores. It seems to be different depending on their circumstances. Forth, according to conduct hierarchical regression analysis with investing sociodemographic characteristics, self-esteem, and experience in human rights education to search the factors which affect human sensibility of N. korean defectors, longer settlement in S. Korea and more experience in human rights education have a positive influence on human sensibility. As the above research results, political implication of this study is as follows. Firstly, the necessity of human rights education for N. Korean defectors is suggested. As the results of this research, their human rights sensibility is below the average, especially it shows very low scores on equal rights, the disabled, and mental patients, so human rights education is needed to N. Korean defectors for their improvement of human rights sensibility. Secondly, the education for N. Korean defectors' characteristics should be realized. The education institution like Hanawon needs to develop various contents and give them a case-based education to look at the problems with a human rights perspective.
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