검색 상세

유튜브 먹방 크리에이터와의 의사사회적 상호작용에 영향을 주는 요인들 및 음식 구매의도에 끼치는 영향 : 건강의식의 조절효과를 중심으로

Factors Working on Parasocial Interaction with a Youtube Mukbang Creator and Its Effects on the User's Purchase Intention of Food Products: Focusing on the Moderating Effect of Health Consciousness

초록/요약

본 연구에서는 대학생 유튜브 먹방 이용자와 유튜브 먹방 크리에이터 사이의 의사사회적 상호작용 형성에 영향을 미치는 요인들을 크리에이터의 사회적, 신체적 매력도, 동종선호성 세 가지로 나누어 살펴보고, 이러한 의사사회적 상호작용이 이용자의 먹방 내 음식상품 구 매에 어떠한 영향을 미치는지를 건강의식의 조절효과를 중심으로 분석하였다. 이를 위해 대학생 200여 명을 대상으로 유튜브 먹방 크리에이터와 유튜브 이용자 사이의 의사사회적 상호작용이 이용자의 먹방 내 음식상품에 대한 이용자의 구매의도에 미치는 영향을 주제로 설문조사를 실시하였다. 객관성 확보와 연구결과의 일반화를 위해 유튜브 먹방 시청 경험이 있는 서울 소재 대학 재학생 약 200명을 선정하였다. 대학생을 조사 대상으로 삼은 이유는 현재 유튜브 이용자 중 20대가 차지하는 비중이 가장 높기 때문이다(헤럴드경제, 2018.11.09.) 유튜브를 가장 많이 이용하는 연령대인 만큼, 유튜브 크리에이터와의 의사사회적 상호작용에 있어서 더 명확한 특성을 보일 수 있고, 대학생들만의 독특한 식문화가 먹방의 인기와 관련이 있을 것으로 예상되었기 때문이다. 연구결과, 첫째, 유튜브 먹방 크리에이터의 신체적 매력도는 유튜브 먹방 크리에이터와 이용자 간의 의사사회적 상호작용 형성에 정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 의사사회적 상호작용의 두 가지 차원인 인지적․ 정서적 상호작용과 행동적 상호작용에 따라 유튜브 먹방 이용자가 인지한 동종선호성이 유튜브 먹방 크리에이터와 이용자 사이의 의사사회적 상호작용(PSI)형성에 미치는 영향이 달라졌다. 유튜브 이용자가 유튜브 먹방 크리에이터에 대해 동종선호성을 인지하는 경우 유튜브 먹방 크리에이터와 인지적․ 정서적 상호작용 형성에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 유튜브 이용자가 유튜브 먹방 크리에이터에 대해 동종선호성을 인지하는 경우 유튜브 먹방 크리에이터와 행동적 상호작용 형성에 약한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 유튜브 먹방 크리에이터의 사회적 매력도는 유튜브 먹방 크리에이터와 이용자 간의 의사사회적 상호작용 형성에 정적 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 넷째, 유튜브 먹방 크리에이터와 의사사회적 상호작용을 형성한 유튜브 이용자는 먹방 내 음식 구매의도에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 의사사회적 상호작용의 두 가지 차원 중 행동적 상호작용에 따라 유튜브 먹방 크리에이터와 이용자 사이의 의사사회적 상호작용 형성이 구매의도에 달리 영향을 미치는 과정에서는 건강의식의 조절효과가 입증되었으나, 인지적․ 정서적 상호작용이 먹방 내 음식 구매의도에 정적 영향을 미치는 과정에서는 건강의식의 조절효과가 나타나지 않았다. 본 연구는 국내에서 유튜브 먹방 크리에이터와 이용자 간의 의사사회적 상호작용의 특성을 규명함으로써 유튜브 먹방의 연구영역을 사회심리학적 영역으로 확장했다는 점에서 의미를 지닌다.

more

초록/요약

The purpose of this study was to examine the effects of a Youtube mukbang creator's social attraction, homophily, and physical attraction on Youtube users' parasocial interaction(PSI), and the consequent effect of the parasocial interaction between the Youtube mukbang creator and the Youtube user on the user's purchase intention of the food products introduced by the creator. In addition, the moderating effect of the user's health consciousness was also explored. This study conducted a survey on approximately 200 undergraduate students regarding the topic of parasocial interaction between the Youtube mukbang creator and the Youtube user, the user's purchase intention of food products introduced by the creator, etc because Youtube users are mostly in their 20s(Heraldbiz, 2018.11.09.). As a result, perceived physical attractiveness with the Youtube mukbang creator was positively associated with PSI. Second, perceived homophily with the Youtube creator was positively associated with PSI depending on the types of PSI, cognitive, affective interaction and behavioral interaction. Perceived homophily with the Youtube creator was positively associated with cognitive, affective interaction. On the contrary, perceived homophily with the Youtube creator was marginally associated with behavioral interaction. Third, perceived social attractiveness with the Youtube mukbang creator was positively associated with PSI. Fourth, PSI with the Youtube mukbang creator was positively associated with the Youtube user's purchase intention. Lastly, health consciousness didn't moderate the effect of cognitive, affective interaction with the Youtube Mukbang creator on the Youtube user's purchase intention. On the other hand, health consciousness moderated the effect of behavioral interaction with the Youtube Mukbang creator on the Youtube user's purchase intention. This study extends the Youtube mukbang study into the realm of social psychology by figuring out the effect of the parasocial interaction between the Youtube creator and the Youtube user.

more