초기(1919-1979) 한국 실험영화의 특성 : 퍼포먼스와의 매체 혼종을 중심으로
Characteristics of Early Korean Experimental Films (1919-1979) : Focusing on media hybridization with performance
초록/요약
본 연구는 아직도 체계적으로 정리되지 못한 한국 실험영화 초기 작품들을 서구 실험영화 기준을 빌어 구별, 분석, 논의하고, 그 매체 혼종 유형에 따라 분류해 당시 한국 실험영화만의 실험 특성을 밝혀보기 위해 수행되었다. 실험영화를 구별해내는 여러 가지 기준이 있겠지만 본 연구에서는 선행연구들에서 추렴한 비내러티브, 주제전복, 매체혼종의 세 가지 기준을 대표적으로 제시했다. 또한 그 매체 혼종 특성인 실험성을 밝히기 위해 ‘퍼포먼스(performance)’를 가장 중요한 준거로 사용했다. 본 연구에서의 퍼포먼스 개념은 쉐크너가 제시한 ‘예술작품에서의 퍼포밍(is performance)’을 중심으로 차용했으며, 나아가 영화 자체를 하나의 커다란 퍼포먼스로 상정하는 ‘퍼포먼스로서의 영화(cinema as performance)’ 개념까지 확대해 연구대상을 분석, 탐구했다. 본 연구를 위한 연구방법론 설계는 다음과 같다. 첫째, 연구대상 시기 한국 실험영화를 이해하고 설명하기 위한 기 검증된 실험영화의 정의, 특성과 실험성의 정체에 관해 논의했다. 둘째, 매체 실험 유형에 관한 논의다. 여타 매체들과 혼종 되는 것을 주 특징으로 하고 있는 실험영화의 매체 실험 유형을 살펴보았다. 그 중 제일 강력하게 실험영화와 맞물리고 있다고 판단되는 퍼포먼스 형식 차용에 집중했다. 영화와 퍼포먼스(is performance)가 조우하는 두 가지 형태인 시네마 퍼포먼스와 퍼포먼스 시네마를 이론적으로 검토하고 본 연구방법론에 적용했다. 셋째, 연구대상 시기 한국 실험영화 발굴을 위한 기초 준거로써 랑시에르의 공시적 논점을 참조했다. 이를 종합해 연구대상 작품들의 비내러티브성, 주제전복성, 매체혼종성을 작품분석을 통해 확인하고 아울러, 퍼포먼스 시네마와 시네마 퍼포먼스 그리고 논 퍼포먼스 유형으로 나눠 개별 작품들의 퍼포먼스 차용 양상과 의미를 살펴보았다. 연구결과 본 연구대상 시기인 1919년부터 1979년까지 발표된 한국영화 작품들 중 실험적인 영화라고 구별될 수 있는 작품의 수는 총 14편 정도였으며 이를 다시 본 연구의 분석방법인 비내러티브 시각성, 주제전복, 매체혼종의 서구 실험영화 기준으로 분석한 결과 총 8편이 최종 선정되었다. 이 중 퍼포먼스와의 적극적 매체 혼종 경향을 보이는 작품은 모두 7편으로, 본 연구대상 시기 실험영화 작품 중 매우 높은 비율의 작품이 퍼포먼스와의 매체혼종성을 보여주고 있음을 확인했다. 이러한 결과는 1919년부터 1979년까지 한국 실험영화는 그 작품 수가 굉장히 적었으며, 퍼포먼스 매체가 한국 실험영화 창작에 중요한 자양분을 제공했다고 추론할 수 있다. 아울러 1919년부터 1979년 까지 한국 실험영화는 어느 한 배경의 집단 층에 의해 주도된 것이 아니라, 순수 예술인과 전문 영화인 그리고 영화전공 학생들과 영상업계 종사자들에 의해 다양한 모습으로 주도되었음도 확인했다. 또한, 이 시기 한국 실험영화 혹은 실험적 영상 작업에 속하는 모든 작품들은 전통 영화적 문법보다 현대미술과의 조우를 통해 풍성해졌으며, 그 작품 수가 많지는 않았지만 서구 1. 2차 아방가르드 미학이 동시 압축돼 유입, 실험되었다고 판단된다. 특히 퍼포먼스 형식의 차용과 혼종이 두드러져 ‘올드 포스트 시네마(old post-cinema)’의 양상을 보여주었다. 이러한 초기 한국 실험영화에서 발견되는 퍼포먼스와의 이러한 매체 혼종 특성은, 현대 한국 실험영화를 이해하고 설명할 수 있는 소중한 원형이자 중요한 특성이라 할 수 있다. 본 연구가 갖는 학문적 의미는 빈곤한 한국 초기 실험영화 연구를 위한 디딤돌을 제공했는데 있다. 잊히고 주목받지 못했던 작품들을 재 호명해 영화연구의 영역으로 끌어들였으며, 한국 실험영화 연구를 위한 새로운 연구방법론으로써 ‘퍼포먼스 차용과 실험영화‘ 관점을 제시하였다. 또한 선정된 각 작품들의 실험성과 매체 혼종성, 비내러티브성을 분석해 초기 한국 실험영화만의 특징적 원류를 밝힌 점 역시 주목할 만하다.
more초록/요약
This study was conducted to distinguish, analyze, and discuss the early works of Korean experimental films that were not systematically organized according to Western experimental film convention, and to identify the experimental characteristics of Korean experimental films by the type of media hybrid. There are several criteria for distinguishing experimental films. In this study, however, three criteria were mainly suggested, non-narrative, subject subversiveness and media hybridization, which were used in previous studies. The concept of performance in this study centered on what Richard Schechner has mentioned ‘is performance’, which implies ‘performing in Art’. In addition, that concept expanded to ‘as performance’, which assumes the film itself as a big performance. The research methodology design for this study is as follows. First, this study discussed the definition, characteristics and experimental identity of experimental films which have already been tested, to understand and explain Korean experimental films from the time of study. Second is the discussion of media experiment types. The types of media experiments in experimental films that are characterized by hybridization with other media were examined. Among them, we concentrated on borrowing the form of performance that is the most strongly engaged with experimental films now. There are two types of film and performance (‘is performance’) encountered: cinema performance and performance cinema, which are theoretically reviewed and applied to this research methodology. Third, Ranciere's synchronic point of view was referred to as a basis for discovering Korean experimental films of the study period. With all of that combined, the non-narrative, subject subversiveness and media hybridization of the research subjects were confirmed through the work analysis. And furthermore, the aspect and meaning of ‘performance borrowing’ of individual works were examined by dividing them into performance cinema, cinema performance, and non-performance types. As a result, the number of Korean films published from 1919 to 1979, which can be distinguished as experimental films, was about 14 in total, and finally eight films were selected when analyzing them based on Western experimental film convention, the non-narrative, subject subversiveness, and media hybridization, which is the main method of this study. Among them, seven films showed a tendency to mix media actively with performance, and it was confirmed that a very high proportion of experimental films from this study period showed media hybridization with performance. These results can be inferred that from 1919 to 1979, Korean experimental films had a very small number of works, and that the performance medium provided important nutrients for the creation of Korean experimental films. It was also confirmed that from 1919 to 1979, Korean experimental films were not led by a group of certain backgrounds, but by various artists, professional filmmakers, film students and the film industry workers. Moreover, all works belonging to Korean experimental film or experimental video work during this period were enriched through encounters with contemporary art rather than traditional film grammar. Although the number of works was not large, it seems obvious that Western primary and secondary avant-garde aesthetics were simultaneously compressed, introduced and tested. In particular, the borrowing and hybridization of the performance form was prominent, demonstrating the aspect of 'old post-cinema'. The media hybrid with the performance found in these early Korean experimental films is a valuable prototype and an important feature to understand and explain modern Korean experimental films. The academic implication of this study is to provide a stepping-stone for proper research into early Korean experimental films, which was lacking throughout the days. Through this study, forgotten and unnoticed works were again recognized, brought into the field of film research. And, the perspective of 'Performance Borrowing and Experimental Film' was presented as a new research methodology for Korean experimental film research. It is also noteworthy that the characteristics of the early Korean experimental films were identified by analyzing the experimental identity, media hybridity and non-narrative characteristics of each selected work.
more