자율형 사립 여자고등학교의 학교스포츠클럽 문화 형성과정 이해
- 주제(키워드) 스포츠클럽
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이의재
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- UCI I804:11029-000000065031
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
최근 청소년들의 신체활동 부족의 문제를 개선하기 위하여 학교스포츠클럽을 만들어 학생들이 학교 내에서 건전한 취미생활을 가지며 청소년들의 신체활동을 장려하고 있다. 학교스포츠클럽은 해가 갈수록 참여 학생들이 늘고 있으며 학교 안에서도 스포츠클럽활동에 지원을 많이 하고 있는 추세이다. 하지만 스포츠클럽에 참여하고 있는 학생들 중 여학생은 남학생에 비해 참여비율이 현저히 떨어진다. 따라서 이 연구는 자율형 사립 여자고등학교의 스포츠클럽 운영 및 문화를 질적 연구방법으로 규명함으로써 여학교 스포츠클럽 활성화의 좋은 본보기의 예시를 제시하면서 여학교 스포츠클럽 활성화와 여학생들의 더 나은 운동 활동을 위한 기초 자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 서울시에 소재하고 있는 한 여자고등학교의 체육교사1명, 스포츠클럽강사1명, 스포츠클럽 활동을 하고 있는 여학생 10명을 대상으로 심층면담을 진행하였고 스포츠클럽 수업시간에 참여관찰을 통해 자료를 수집하고 분석 및 해석하는 과정을 거쳤다. 이러한 과정을 토대로 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구학교의 스포츠클럽의 운영이 잘 이루어지고 있는 가장 큰 이유는 체육교사의 역할, 학교 시설, 학생들의 참여도인 것을 알 수 있었다. 체육교사는 스포츠클럽 활성화하여 여학생들의 신체활동을 장려하기 위해 부단한 노력을 한 것을 알 수 있었고 또한 13개의 스포츠클럽을 운영을 하면서 여학생들이 다양한 운동을 경험 할 수 있게 노력하였다. 이러한 많은 스포츠클럽을 운영하기 위해서는 학교의 시설들이 완비가 되어 있어야 하는데 연구학교의 체육시설들은 여학생들이 운동을 하는데 전혀 어려움이 없고 다양한 운동을 배우기에 적합하다는 것을 알 수 있었다. 또한 4개의 반으로 시작되었던 스포츠클럽이 13개로 증가를 한 가장 큰 이유는 전교생의 20프로인 약 260명의 학생들이 적극 스포츠클럽 활동에 참여하면서 연구학교의 스포츠클럽 활성화가 잘 이루어지는걸 알 수 있었다. 둘째, 연구학교의 스포츠클럽을 활동하고 있는 학생들의 문화적인 것을 분석해 보았을 때 연구 참여자들은 스포츠클럽 활동을 통해 힘든 학교생활 속에서 삶의 활력을 얻으며 스트레스 해소를 통해 공부의 좋은 영향을 준다고 설명하였고 또한 스포츠클럽을 통해 많은 선배, 후배, 또래 친구들과 다양한 교류를 하면서 돈독한 대인관계를 형성하는 것을 알 수 있었다. 마지막으로 연구 참여자들은 스포츠클럽 활동이 공부시간을 방해하거나 성적을 나쁘게 하지 않으며 공부시간과 운동시간은 별개라고 설명하였다. 오히려 스포츠클럽 활동을 통해 대학입시에 긍정적 영향이 더 많다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 연구 참여자들은 스포츠클럽 활동을 통하여 존중심, 성취감, 사회성, 책임감, 자아정체성, 삶의 원동력, 대인관계, 화합, 단합 등을 배우며 스포츠클럽이 인성적 향상에 도움이 된다고 말하였으며 스포츠클럽이 주는 다양한 의미와 가치에 대해 생각해보며 스포츠클럽이 여학생들에게 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다.
more초록/요약
Recently, in order to improve the problem of the lack of physical activity among teenagers, the school sports club has been established to encourage students to have healthy hobbies in school and to promote physical activity among teenagers. The number of students participating in school sports clubs is increasing year by year, and the number of students applying for sports club activities in schools is also increasing. However, female students in sports clubs have a significantly lower participation rate than male students. Therefore, the study aims to provide basic data for the revitalization of female school sports clubs and for the better athletic activities of female students, while providing examples of a good example of the revitalization of sports clubs in girls' schools by identifying the sports club operation and culture of autonomous private girls' high schools as qualitative research methods. To achieve this research objective, we conducted in-depth interviews with one physical education teacher, one sports club instructor, and 10 female students who are engaged in sports club activities at a girls' high school in Seoul, and went through a process of collecting, analyzing and interpreting data through participation observation during classes at sports clubs. Based on this process, the results are as follows: First, I could see that the main reasons why the sports club of the research school is doing well are the role of physical education teacher, school facilities, and student participation. The physical education teacher was able to find out that she made strenuous efforts to encourage physical activity of girls by promoting sports clubs, and also tried to make girls experience various sports by operating 13 sports clubs. In order to run many of these sports clubs, schools must be equipped with complete facilities, which the research school's sports facilities found to be perfect for girls to have no trouble working out and suitable for learning various sports. Also, the biggest reason why sports clubs that started in 4 classes increased to 13 was that about 260 students, or 20 percent of all students, participated actively in sports club activities, indicating that the research school's sports club revitalization worked well. Second, when analyzing the cultural aspects of students who are active in sports clubs at research schools, the participants explained that through sports club activities, they have a good influence on their studies through relieving stress, and also through sports clubs, they formed a strong interpersonal relationship by engaging in various exchanges with many senior, junior, and peer friends. Finally, study participants explained that sports club activities do not interfere with study time or cause poor grades, and that study and exercise time are separate. Rather, I found that college entrance exams have more positive effects through sports club activities. Third, through sports club activities, participants in the study said that sports clubs are helpful for improving personality by learning respect, fulfillment, sociality, responsibility, self-identity, driving force of life, interpersonal relationships, harmony, unity, etc. and that sports clubs have a positive influence on girls by thinking about the various meanings and values that sports clubs give them.
more