영화리터러시 교육프로그램이 초등학교 고학년 학생의 사회성과 자아존중감에 미치는 영향
The Effects of Film Literacy Education Program on the Sociality and Self-esteem of Upper-Grade Primary School Students
- 주제(키워드) 영화교육 , 영화리터러시 , 사회성 , 자아존중감 , 초등학교 학생 , Film education , Film literacy , sociality , sef-esteem , primary school students
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 나은영
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 미디어교육
- UCI I804:11029-000000065025
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
이 연구는 최근 더욱 영상 중심화 되어 가는 현대사회의 변화에 따라 우리나라 초등학교 교육에도 도입되고 있는 영화리터러시 교육이 실시되었을 때 학생들의 사회성과 자아존중감에 긍정적 효과가 가능한지를 분석하여 초등학교 고학년 학생들의 인성교육에 어떻게 영화교육이 기여할 수 있는 지를 알아보기 위해 문제를 설정하였다. 즉, 첫째, 영화리터러시 교육프로그램이 초등학교 고학년 학생의 사회성 향상에 효과가 있는가? 둘째, 동일한 프로그램이 초등학교 고학년 학생의 자아존중감 향상에 효과가 있는가? 이러한 연구문제를 바탕으로 지금까지의 영화교육에 대한 이론적 접근이 어떻게 진행되어 왔는지를 살펴보고 그 한계를 극복하기 위한 본 연구의 의미를 살펴본 후, 다음과 같은 연구 가설을 설정하여 연구를 진행하였다. 첫째, 영화리터러시 교육을 받은 초등학교 고학년 학생 실험집단은 교육을 받기 전 사전검사보다 교육 후 사후검사에서 사회성 점수가 유의미하게 높아질 것이다. 둘째, 영화리터러시 교육을 받은 초등학교 고학년 학생 실험집단은 교육을 받기 전 사전검사보다 교육 후 사후검사에서 자아존중감 점수가 유의미하게 높아질 것이다. 이러한 가설을 검증하기 위하여 B시 소재의 Y초등학교 5학년을 실험집단으로 하여 연구하였다. 이 연구의 실험 처치 도구인 영화리터러시 교육프로그램은 영화언어 중심의 교육프로그램 개발을 위해 초등학교 5, 6학년을 대상으로 2018년 영화진흥위원회가 추진하고, 이아람찬, 오세섭, 장다나, 박성현, 정재성(2019)이 연구 개발한 총 12회기의 교육프로그램으로서 주 1회씩 약 12주간에 걸쳐 실시되었다. 검사도구는 사회성을 측정하기 위하여 Gresham과 Elliott(1990)가 학생의 사회기술을 평가하기 위하여 개발한 사회 기술 평가 척도(Social Skills Rating System ;SSRS)를 문성원(1997)이 문화적인 차이를 고려하여 우리나라의 실정에 맞게 번안한 척도를 연구대상 연령대에 맞게 연구자가 일부 수정하여 사용하였다. 또한, 자아존중감을 측정하기 위하여 Coopersmith(1967)가 제작하고 최보가, 전귀연(1993)이 연구하여 번역한 검사 도구를 우리나라 실정 및 연령대에 맞게 일부 수정하여 사용하였다. 이 연구에서 조사된 설문자료는 SPSS/WIN 20.0 통계프로그램을 이용하여 전산처리하였으며 가설에 대한 효과검증을 위하여 사전-사후검사 점수를 동일집단에 대해 중복 측정하여 실험처치 전후의 효과차이를 검증하는 대응표본 t-검정을 실시하였다. 이와 같은 연구를 통해 얻은 결과로는 첫째, 초등학교 고학년 학생에게 영화리터러시 교육프로그램을 통하여 사회성 향상에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 초등학교 고학년 학생에게 영화리터러시 교육프로그램을 통하여 자아존중감 향상에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이 연구는 영화리터러시 교육프로그램이 초등학교 고학년 학생의 사회성과 자아존중감 향상에 긍정적 효과를 나타낼 것이라는 가설을 세우고 실시되었는데 그 효과에 대한 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 영화리터러시 교육프로그램을 통하여 초등학교 고학년 아동의 사회성 형성에 효과가 있는가를 분석한 결과 실험처치 후 사회성이 모든 하위영역에서 향상되는 결과를 보였다. 특히 남을 돕고 자료를 교환 또는 공유하는 행동을 말하는 협동 영역에서 가장 큰 영향을 보였다. 둘째, 영화리터러시 교육프로그램을 통하여 초등학교 고학년 아동의 자아존중감 형성에 효과가 있는가를 분석한 결과 실험처치 후 자아존중감이 모든 하위 영역을 포함하여 향상되는 결과를 보였다. 특히, 자기 자신에 대한 전반적인 평가인 총체적 자아 영역에서 가장 큰 효과를 보였다. 본 연구는 영화언어 중심의 영화리터러시 교육프로그램이 초등학교 고학년 아동의 사회성과 자아존중감을 향상시키는 효과가 있음을 시사한다.
more초록/요약
This study analysed the positive effects of film literacy education on the students’ sociality and self-esteem. The following research questions were set to determine how film education may contribute to the character education of upper-grade primary school students: First, does the film literacy education program produce meaningful improvements in the sociality of upper-grade primary school students? Second, does the same education program also produce meaningful improvements in the self-esteem of upper-grade primary school students? Based on these study questions, the present study examined how the theoretical approach to film education has progressed thus far and observed the meaning of this study to overcome previous limitations. The following research hypotheses were set in this study: H1: The upper-grade primary school students who received film literacy education will have significantly higher sociality scores on the post-test, compared with their scores on the pre-test. H2: The upper-grade primary school students who received film literacy education will have significantly higher self-esteem scores on the post-test, compared with their scores on the pre-test. To test the study hypotheses, Year 6 students of Y primary school in B city were recruited. The film literacy education program, the treatment tool of this study, was promoted by the Korean Film Council in 2018 for students of Years 6 and 7 to develop film language-oriented education. This program was developed by Aramchan Lee, Sesub Oh, Dana Jang, Sunghyun Park, and Jaesung Jung in 2019 as a 12-session education programme. In this study, the program was conducted once-a-week for 12 weeks. For the testing tool, a modified Social Skills Rating System, which was first developed by Gresham and Elliott in 1990 as a sociality measurement tool and was modified by Sung-won Moon to reflect the cultural features of Korean society, was used after the revision of the scale to suit the age group used in the study. In addition, a self-esteem testing tool, which was developed by Coopersmith in 1967 and was studied and translated by Bo-Ga Choi and Gwee-Yeon Jeon, was partially modified and used to reflect the features of Korean society and to measure the self-esteem scores of the age group used in the study. The survey data observed in this study was analyzed using the SPSS/WIN 20.0 statistical program. To verify the effectiveness of the hypotheses, paired sample t-tests were conducted to test the statistical significance of the differences before and after the experimental treatment by measuring the pre- and post-test scores of the same group. The following results were obtained through this study: First, a statistically significant difference was found in the improvement of sociality through the film literacy education program for upper-grade primary school students. Second, a statistically significant difference was found in the improvement of self-esteem through the film literacy education program for upper-grade primary school students. This study was conducted to test the hypothesis that the film literacy education program would positively affect the improvements of sociality and self-esteem in upper-grade primary school students. The conclusions are as follows: First, an analysis was conducted to prove the effectiveness of the film literacy program in improving the sociality of the upper-grade primary school students. The results showed improvements in sociality in all sub-areas after the experimental treatment. In particular, the most significant improvement was noted in the category of cooperation, which refers to helping others and exchanging or sharing information. Second, an analysis was conducted to prove the effectiveness of the film literacy education programme in improving the self-esteem of upper-grade primary school students. The results indicated improvements in self-esteem in all sub-areas after the experimental treatment. In particular, the most significant improvement was noted in the category of total ego, which is the overall evaluation of one’s own self. The results of this study imply that the film language-oriented literacy education program positively affects the improvement of sociality and self-esteem in upper-grade primary school students. This study also has some limitations that it did not include a control group as a baseline, despite its positive implications of film literacy education on adolescents' sociality and self-esteem.
more

