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‘캡틴 아메리카’시리즈를 통해 드러난 미국의 가치관 변화

A chage in values of America emerged through the series of ‘Captain America’

  • 주제(키워드) 캡틴 아메리카 , 슈퍼히어로 장르
  • 발행기관 서강대학교 언론대학원
  • 지도교수 황인성
  • 발행년도 2020
  • 학위수여년월 2020. 2
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 언론대학원 연극영화
  • UCI I804:11029-000000065014
  • 본문언어 한국어
  • 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.

초록/요약

본 논문은 2000년대 이후 증가하고 있는 슈퍼히어로 장르 영화에 등장한 캐릭터들 간의 갈등 구조를 구조주의적 접근을 통하여 변화하고 있는 미국 사회 가치관을 탐구하였다.연구 대상으로 설정한 영화에는 <퍼스트 어벤져 (Captain America: The First Avenger> (2011), <캡틴 아메리카: 윈터 솔져 (Captain America: The Winter Soldier>(2014), <캡틴 아메리카: 시빌 워(Captain America:Civil War)>(2016) 가 포함되었다. 특정 시기에 특정 장르가 흥행한다는 것은 당대 대중들의 욕구를 충족시켜주고 있다는 것이고, 때문에 장르 연구는 당시 중심이 되던 가치관의 충돌하고 합의되는 과정을 파악할 수 있는 중요한 자료가 된다. 갈등을 중심으로 전개되는 슈퍼히어로 장르를 보다 효율적으로 분석하기 위해 레비-스토로스의 ‘이항대립’ 개념과 캠벨의‘원질 신화’와 토도로프의 서사구조틀을 주요 방법론적 틀로 사용하여 인물간의 갈등 을 분석하였고 분석 결과를 토대로 미국 사회의 가치관에 대해 논의하였다. 연구결과, ‘캡틴아메리카’시리즈를 통해 논의된 사항은 다음과 같다. 첫 째, 슈퍼히어로 장르가 가진 특징을 이용하여 미국의 위기를 재현하고 있다. 인물들의 주요 갈등 원인은 미국 사회 변하고 있는 가치관과 맞닿아 있으며 등장하는 인물들은 각기 다른 가치관을 대변하며 충돌하고 있다. 둘 째, 주요 갈등은 자유를 지키고자 하는 영웅 캐릭터와 자유를 통제하는 인물과의 신념 차이로 일어난다. 영웅과 대립 하는 인물의 갈등 배경은 다양하게 등장하지만 영웅의 신념은 일관되게 자유 수호로 이어진다. 이는 최근에 미국의 모든 가치관의 기초였던 자유가 흔들리던 현실을 은유한다. 셋 째, 시리즈가 지속될수록 전통적인 슈퍼히어로 장르에서 나타난 특징에서 벗어나는 경향을 보인다. 특히 악당으로 대변되는 인물이 점점 악의 모호성을 띄고 있다. 선악 구도에서 완벽한 선의 승리로 마무리되던 기존의 장르적 특징과 달리 완벽한 균형 상태로 회복하지 못하는 모습을 보여준다. 이를 통해 발견된 사회적 함의는 미국이 2000년대 이후 겪은 9.11테러를 시작으로 벌어진 전쟁, 경제적 위기를 겪으면서 지난날의 대한 후회와 반성을 드러내고 있다는 것이다. 이는 영화 속 갈등을 통해 미국이 겪고 있는 지배적인 가치와 저항적인 가치를 충돌시키는 일종의 헤게모니의 장으로서 활용되고 있음을 보여준다.

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초록/요약

This paper explores the changing American social values ​​through the structuralist approach to the conflict structure of characters in superhero genre films that have been increasing since the 2000s. The highlighted films of this study include <First Avenger> (2011), <Captain America: Winter Soldier> (2014), and <Captain America: the Civil War> (2016). The success of a certain genre at a certain time means that it satisfies the public's needs, and that is why genre research is an important source of information about the conflicting and consensus process of values ​​that were central to that time. To better analyze the conflict-oriented superhero genre, I analyzed conflict between the characters, using Levi Storos' concept of " binary opposition" and Campbell's "natural myth" and Todorov's epic structure as the main methodological frame, and then looked at the value of American society. The results are as follows. First, it represents the American crisis through the character of the superhero genre. The main cause of conflict lies in the changing values of American society, and the characters create conflict on behalf of other values. Second, the conflict results from the difference of faith between the hero character who wants to keep freedom and the person who controls it. The background of conflict between heroes and conflicting characters appears in various ways, but the hero's belief consistently leads to the protection of freedom. This metaphoricals the reality that freedom, which has recently been the basis of all American values, has been shaken. Third, as the series continues, it tends to deviate from the characteristics of the traditional superhero genre. In particular, the character represented by the villain is increasingly ambiguity of evil. Unlike the existing genre, which was finished with the perfect victory of the good in the composition of good and evil, it does not recover to a perfect balance. The social meaning of the discovery is that the U.S. is showing regret and remorse for its past as it has undergone a war and economic crisis that began with the Sept. 11 terrorist attacks since the 2000s. It shows that the conflict in the movie is being used as a kind of hegemonism that collides the dominant and rebellious values that the U.S. is experiencing.

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