검색 상세

학교 특성에 따른 중등 체육교사 이미지와 수업 몰입도 및 학생 만족도간의 관계 분석

The Relationship between Students’ Satisfaction and Class Flow and Image of P.E teachers according to Types of Schools

초록/요약

본 연구는 중등 체육교사 이미지와 수업 몰입도 및 학생 만족도간의 관련성을 파악하고 학교 특성에 따라 그 차이를 검증하는 것에 주된 목적이 있다. 또한 이를 바탕으로 체육교사의 이미지가 학생에게 미치는 영향력을 분석하고, 어떤 학교특성이 체육교사의 이미지와 수업몰입도 및 학생만족도와 관련이 있는지를 파악하여 앞으로의 체육수업에 효율적인 학생편성과 수업방향을 제시하고자 한다. 연구대상은 현재 서울시 중학교에 재학 중인 혼성 학교 남, 여학생 150명과 단성학교 남학생 150명, 단성학교 여학생 150명, 총 450명으로 불성실한 응답으로 신뢰성이 결여 되었다고 판단되는 48명을 제외한 나머지 402명이 최종 유효 표본으로 사용되었다. 체육교사 이미지에 대한 검사는 이미지 기술 질문지(IDQ: Image Description Questionnaire)를 중∙고등학교 체육교사의 이미지를 측정할 수 있도록 변환한 개방형 질문지를 참고하였으며 본 연구에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 체육교사 이미지의 하위요인은 외모 이미지 5문항, 전문성 이미지 7문항, 업무/역할 이미지 4문항, 품성 이미지 2문항의 총 18문항으로 구성하였다. 학생들의 수업 몰입도를 알아보기 위하여 김종환(2008)의 질문지를 참고하여 김주경(2018)이 체육수업에 맞게 변환한 설문지를 본 연구의 목적에 맞게 수정하였다. 몰입도의 하위요인은 수업내용에 대한 몰두 6문항, 자기 목적적 경험 6문항, 도전과 통제감 5문항, 수업행동과 의식의 일치 4문항의 총 21문항으로 구성하였다. 학교체육수업에서 발생하는 학생의 만족도를 알아보기 위하여 김홍선(2003), 박덕근(2005), 박혜숙(2006)의 설문지를 참고하여 김주경(2018)이 학교체육현장에 맞게 변환한 설문지를 본 연구의 목적에 맞게 수정하였다. 만족도의 하위요인은 수업환경 5문항, 수업내용 5문항, 수업평가 4문항의 총 14문항으로 구성하였다. 자료 분석은 SPSS 23.0 프로그램을 이용하여 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 일원배치분산분석(ANOVA), 사후분석, 상관관계분석으로 결과를 분석하였다. 연구결과를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교 특성에 따른 체육교사 이미지에서는 모두 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 체육교사 이미지의 하위요인에서 외모는 혼성 중학교 남학생이 가장 높게 나타났고 다음으로 혼성 중학교 여학생이 높게 나타났으며 단성 중학교 남학생이 가장 낮게 나타났다. 전문성에서는 혼성 중학교 남학생, 혼성 중학교 여학생이 가장 높게 나타났고 다음으로 단성 중학교 여학생, 단성 중학교 남학생이 가장 낮게 나타났다. 업무/역할에서는 혼성 중학교 남학생이 가장 높았고 다음으로 혼성 중학교 여학생이 높게 나타났으며 단성 중학교 여학생, 단성 중학교 남학생이 가장 낮았다. 품성에서는 혼성 중학교 남학생, 혼성 중학교 여학생이 가장 높았고, 단성 중학교 남학생, 단성 중학교 여학생이 가장 낮았다. 둘째, 학교 특성에 따른 수업 몰입도의 하위요인에서는 통계적으로 모두 유의한 차이가 나타났다. 몰입도의 하위요인에서 자기 목적적 경험과 수업내용에 대한 몰두는 혼성 중학교 남학생이 가장 높게 나타났고 다음으로 단성 중학교 남학생, 혼성 중학교 여학생이 높게 나타났으며 단성 중학교 여학생이 가장 낮게 나타났다. 수업행동과 의식의 일치는 혼성 중학교 남학생이 가장 높게 나타났고 단성 중학교 남학생, 혼성 중학교 여학생, 단성 중학교 여학생이 가장 낮게 나타났다. 도전과 통제감은 혼성 중학교 남학생이 가장 높았고 단성 중학교 남학생이 다음으로 높았으며 단성 중학교 여학생, 혼성 중학교 여학생이 가장 낮게 나타났다. 셋째, 학교 특성에 따른 학생 만족도의 하위요인에서는 모두 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 학생 만족도의 하위요인에서 수업내용은 혼성 중학교 남학생이 가장 높게 나타났고 다음으로 혼성 중학교 여학생, 단성 중학교 남학생이 높았으며 단성 중학교 여학생이 가장 낮게 나타났다. 수업평가는 혼성 중학교 남학생이 가장 높았고 단성 중학교 남학생, 혼성 중학교 여학생이 다음으로 높았으며 단성 중학교 여학생은 가장 낮았다. 수업환경은 혼성 중학교 남학생이 가장 높게 나타났고 다음으로 단성 중학교 남학생이 높았으며 단성 중학교 여학생은 가장 낮게 나타났다. 넷째, 체육교사의 이미지와 학생 만족도, 수업 몰입도간에는 유의한 상관관계를 보이고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 단성 중학교 여학생은 혼성 중학교 여학생보다 체육교사 이미지, 만족도 요인에서 가장 낮게 나타났고, 몰입도 하위요인인 자기 목적적 경험과 수업내용에 대한 몰두에서도 가장 낮은 것으로 나타났다. 또한 체육교사의 이미지는 학생 만족도, 수업 몰입도와 관련이 있는 것으로 드러났다. 이는 여학생이 남학생보다 체육수업을 하는 것에 있어 학교 특성에 많은 영향을 받는다는 사실을 의미한다. 따라서 본 연구가 체육교사의 이미지와 수업 몰입도 및 학생 만족도를 더욱 높여 앞으로의 체육수업에 효율적인 학생편성과 수업방향을 제시해주는 기초자료가 되었으면 한다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to identify the relationship between secondary physical education teacher image, class flow, and student’s satisfaction and to verify the differences according to types. Based on this, also we want to analyze the influence of the image of a physical education teacher on students, and to identify which school characteristics are related to the image of a physical education teacher, class flow, and student’s satisfaction, so as to present efficient student composition and teaching directions in future physical education classes. The research targets were 150 co-ed schools, 150 students in girls from Single-gender schools, 150 students in boys from Single-gender schools 450 total, with the exception of 48 students deemed to have lacked credibility due to their insincere responses. The examination of the image of physical education teacher referred to an open questionnaire that converted the Image Description Questionnaire (IDQ) to measure the image of a middle and high school physical education teacher and modified or supplemented for this study. The sub-factor of physical education teacher image consisted of total 18 questions in five questions of appearance image, seven questions of professional image, four questions of work/role image, and two questions of character image. In order to find out the satisfaction level of students in the school sports class, a questionnaire converted by Kim Joo-kyung (2018) for the purpose of this study was modified by referring to the questionnaire of Kim Hong-sun (2003), Park Deok-geun (2005), and Park Hye-sook (2006). The sub-components of satisfaction consisted of a total of 14 questions, including five questions for class environment, five questions for class content, and four questions for class assessment. In order to find out the students' level of immersion in the class, a questionnaire converted by Kim Joo-kyung (2018) for physical education class was modified to suit the purpose of this study. The sub-factor of immersion consisted of 6 questions devoted to class content, 6 questions for self-purpose experience, 5 questions for challenge and control, and 21 questions for 4 questions consistent with class behavior and consciousness. Data analysis was performed using the SPSS 23.0 program to analyze the results by exploratory factor analysis, reliability analysis, one-way randomness analysis (ANOVA), post-analysis, and correlation analysis. The results from the research results are as follows. First, in the image of physical education teachers by type of school, there were all statistically significant differences. In the lower part of the image of a physical education teacher, male students from mixed middle schools were the highest, followed by female students from mixed middle schools, and students in boys middle schools were the lowest. In terms of professionalism, male students from mixed middle schools and female students from mixed middle schools were the highest, followed by students in girls middle schools and students in boys middle schools. Male mixed middle school students were the highest in work/role, followed by female students from mixed middle schools, and students in boys middle school. In personality, male students from mixed middle schools and female students from mixed middle schools were the highest, while students in boys middle schools and students in girls middle schools were the lowest. Second, in the class flow by type of school, all showed statistically significant differences. Self-purpose experience, a lesson plan, male students from mixed middle schools were the highest, followed by students in boys middle schools and female students from mixed middle schools, and students in girls middle schools were the lowest. Coincidence in class behavior and consciousness was the highest among male students from mixed middle schools, followed by students in boys middle schools, female students from mixed middle schools and students in girls middle schools. In terms of challenge and control, male students from mixed middle schools were the highest, followed by students in boys middle schools, and students in girls middle schools, female students from mixed middle schools were the lowest. Third, the students satisfaction level by type of school showed statistically significant differences in all factors. In terms of class content, male students from mixed middle schools were the highest, followed by female students from mixed middle schools, students in boys middle schools, and students in girls middle schools. In the class evaluation, male students from mixed middle schools were the highest, followed by students in boys middle schools and male students from mixed middle schools, while students in girls middle schools were the lowest. In class environment, male students from mixed middle schools were the highest, followed by students in boys middle schools and students in girls middle schools. Fourth, there was a significant correlation between the image of the physical education teacher, students satisfaction level and class flow. The results of this study showed that student in girls Middle School were the lowest in terms of physical education teacher image and satisfaction factors than female students from mixed middle schools, and also the lowest in self-purpose experience and immersion in class content. The image of the physical education teacher was also found to be related to students satisfaction and class flow. This means that girls are more affected by their surroundings and personal characteristics than boys in physical education. Therefore, I hope this study will be a basic data that shows efficient student formation and direction of class in future physical education classes by enhancing the image of physical education teachers, students' satisfaction level, and class immersion level.

more