심리스러닝(Seamless Learning) 지원 수업원리 및 방법 개발 : 전문대학생의 실무능력개발을 중심으로
Development of Instructional Principles and Methods for Supporting Seamless Learning : Focusing on Practical Competencies of Vocational College Students
- 주제(키워드) 심리스러닝 , 수업방법 , 수업원리 , 교수설계모형 , 실무능력 , 개발연구 , 교수설계 , 미래교육 , seamless learning , teaching method , teaching principle , instructional design model , practical skills , development research , instructional design , future of education
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이예경
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 교육공학-교육행정융합
- UCI I804:11029-000000065002
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
미래 사회의 요구에 부응하는 인재 교육의 중요성이 강조되고 있으며 이러한 역량을 보다 효과적으로 향상시키기 위해 현장성을 반영한 교육의 필요성이 중요하게 떠오르고 있다. 이에 따라 전문대학은 산업별 수요에 맞는 인력양성을 위해 현장 중심의 실무와 교육 이론의 현장 연계 등의 교육과정을 제공하여 직무수행 완성도가 높은 현장 중심형 인재를 체계적으로 양성할 필요가 있다. 따라서 미래 사회의 변화에 따른 산업계가 요구하는 인력과 전문대학 배출 인력 간의 양적․질적 불일치를 해소하기 위하여 산업 분야와 직무에 맞는 교육의 현장적합성 추구를 위한 교육의 패러다임이 교과 지식의 전달에서 지식 활용 능력 증진으로 전환이 필요하다. 하지만 기존의 학교교육에서는 실제 현장과 교육을 접목하는 것은 현실적으로 쉽지 않기 때문에 효과적인 교육방법 및 환경이 필요하다. 이처럼 학습자 누구나 사회에 필요한 핵심역량을 갖출 수 있도록 적절한 교육방법의 적용과 교육환경의 설계 필요성이 대두되며 다양한 혁신적 노력과 시도가 이루어지고 있지만 무엇보다 맥락과 실제를 반영한 접근이 이루어져야 한다. 이에 대한 한 가지 접근 방안으로 심리스러닝을 고려해 볼 수 있다. 심리스러닝은 학교교육과 학교 밖의 실제적인 학습경험 간의 연계를 강화하여 학교에서 배운 내용을 실제상황에 적용하고 다른 학습자와의 상호작용을 통해 보다 깊이 있게 탐구하는 학습활동이 이루어질 수 있다. 학교교육에서 접근하기 어려운 현장의 상황에 대한 역동적인 탐구와 적용 및 활용 기회를 제공하므로 학교교육의 제약조건으로 이루어지지 못한 다양한 맥락에서 학습자의 학습경험을 확장 시켜줄 수 있다. 하지만 심리스러닝이 지닌 특성을 고려하여 보다 효과적인 수업방법이 개발될 수 있음에도 불구하고 이에 대한 종합적인 안내와 처방을 제시한 연구는 미흡하다. 심리스러닝을 활용한 최적화된 수업방법 개발을 위해 다양한 개발 요소, 교수설계모형, 수업원리들을 총체적으로 고려해야 한다. 따라서 본 연구에서는 설계·개발 연구 방법론을 활용하여 전문대학생의 실무능력향상을 위한 심리스러닝 지원 수업원리 및 방법을 개발하고 타당화하였다. 수업방법 개발을 위해 본 연구에서는 교수설계모형을 도출하고 이를 적용하여 수업원리 및 방법을 개발한 뒤, 내적 타당화를 거쳐 학습자 반응 평가를 실시하였다. 그리고 이를 위해 선행연구 분석, 전문가 검토, 현장적용, 설문 및 심층 면담을 진행하였다. 선행연구 분석을 통해 교수설계모형과 1차 수업원리를 도출하였으며, 이를 적용하여 1차 수업방법을 개발하였다. 이에 대한 전문가 타당화를 거쳐 2차 수업원리 및 방법을 개발하였고, 현장적용을 거쳐 학습자 의견을 반영한 3차 수업원리 및 방법을 개발하였다. 3차 수업원리 및 방법에 대해서는 추가적으로 현장적용을 거쳐 학습자 의견을 반영하여 최종 수업원리 및 방법을 개발하였다. 그 결과 심리스러닝 지원 최종 수업원리는 분석결과에 따라 ‘심리스러닝 지원 수업방법 개발’과 ‘심리스러닝 지원 수업방법 활용’ 총 두 가지의 구성요소를 도출하였다. 이상의 구성요소를 기반으로 1) 실제성의 원리, 2) 편리성의 원리, 3) 학습자 중심성의 원리, 4) 자기조절학습의 원리, 5) 상호작용성의 원리, 6) 연결성의 원리, 7) 다양성의 원리, 8) 흥미의 원리, 9) 점검과 피드백의 원리, 10) 비교와 일반화의 원리를 포함한 총 10가지의 수업원리와 수업원리에 대한 상세지침 총 36개를 도출하였다. 심리스러닝 지원 최종 수업방법은 최종 수업원리를 적용하여 총 40개의 수업방법과 수업도구 총 16개를 개발하였다. 심리스러닝 지원 수업방법을 적용한 수업을 진행한 다음 학습자의 반응을 분석한 결과, 수업방법에 대한 만족도와 수업방법을 적용한 수업만족도는 전반적으로 높다는 것을 확인할 수 있었다. 본 수업방법을 통해 학습자의 실무능력향상에 도움이 되는 것으로 나타났으며, 학습에 대한 흥미를 촉진하는 데 긍정적인 영향을 미친다는 의견이 제시되었다. 특히, 조기취업 학습자와 미취업 학습자가 겪는 어려움을 해소하는 데 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 반면 본 수업방법의 제한점으로 학습 플랫폼에서의 토론학습 시 알림 기능이 없는 경우 확인을 위해 자주 접속해야 하는 점, 학습에 대한 시간과 노력이 많이 소요된다는 의견 등을 제시하였다. 본 연구는 학교교육과 현장 중심의 실무, 실제 문제 해결 중심의 교육, 학습내용의 현장 연계를 위한 방안으로 심리스러닝 지원 수업원리를 종합적으로 탐색하고 이를 안내하는 수업방법의 최적화된 개발을 통해 처방하였다는 점에서 의의를 지닌다. 또한, 심리스러닝이라는 새로운 정보통신기술을 기반으로 한 지능화 기술기반교육도구의 활용을 위해 교수설계의 영역을 확장하는 개척연구가 이루어졌다는 점에서 의미가 있다.
more초록/요약
Human resource developments in education are being emphasized as important for satisfying the demands of future society. Education that reflects real world settings is needed in order to improve learners’ competences. Accordingly, colleges should offer a curriculum that forms connections between hands-on activities in real-world settings and education theory in a formal setting to meet the demand of different industries; thus, training learners to become talented individuals who can demonstrate high-level performance in their duties. Therefore, a paradigm shift in education is required, to close the gap between the demand from industry for competent individuals to address future changes in society, and those individuals graduating from colleges. This requires a shift from delivering knowledge to improving the ability to use knowledge while learners pursue appropriate education to help perform their duties in industry contexts. However, in reality, it is difficult to integrate in-class and out-of-class experiences into the existing school education system; therefore, discovering effective teaching methods and environments are required. To help every learner gain the competencies needed to function in society, appropriate teaching methods and planning for the educational environment are being applied. Accordingly, there have been various innovative efforts in this regard; however, it is most important to develop approaches that reflect both context and reality. Seamless learning offers a reasonable option as one of these approaches. Seamless learning strengthens the connection between school education and practical learning experiences outside of school. This enables learners to apply learning content from school to real-life situations, and explore various learning activities in-depth by interacting with other learners. Because seamless learning offers learners the opportunity to explore their understanding and apply what they have learned dynamically, it can expand their learning experience in various contexts that may not be possible within the educational constraints of school. However, although possible to develop effective teaching methods whilst considering the characteristics of seamless learning, there have been insufficient studies that provide comprehensive guidelines and solutions. To develop an optimized teaching method that uses seamless learning, various developmental factors (such as instructional design models and teaching principles) have to be given general consideration. This study developed teaching principles and methods that support seamless learning to enhance college students' practical skills, using methodology relating to research planning and development, and finally validation. In addition, the study gathered and confirmed opinions from experts and responses from learners in the process of applying and developing the teaching method. To develop a teaching method, this study drew out an instructional design model and teaching principle and applied them to develop teaching methods and evaluate learners' responses by undertaking internal validation. To accomplish this, previous research data was analyzed and reviewed by experts. Then, it was applied to a real-world setting and the teaching method was evaluated by survey and in-depth interviews. Analyzing previous studies helped me to develop the instructional design model and the first teaching principle. Then, applying this helped to develop the first teaching method. Through expert validation, the second teaching principle and method were developed. Then, by applying this to a real-world context and reflecting on learners' opinions, the third teaching principle and method were developed—which resulted in the final teaching principle and method. As a result, two components were deduced from the final teaching principle to support seamless learning: "development of teaching method to support seamless learning" and "use of teaching method to support seamless learning." Based on these components, 10 teaching principles and 36 specific guidelines were created. The 10 teaching principles are as follows: 1) principle of reality, 2) principle of convenience, 3) learner-centered principle, 4) self-regulated learning principle, 5) principle of interactivity, 6) principle of connectivity, 7) principle of diversity, 8) principle of interest, 9) principle of inspection and feedback, and 10) principle of comparison and generalization. The final teaching method to support seamless learning applied the final teaching principle to develop a total of 40 teaching methods and 16 teaching tools. After conducting a class that applied the seamless learning teaching method, learner reactions were analyzed. It was found that satisfaction towards teaching method and satisfaction towards a class that used the teaching method were generally high. Further, it was evident that the teaching method helped improve learners' practical skills and facilitated learners' interest in learning in a positive way. In particular, it helped to alleviate difficulties experienced by early employment learners and unemployed learners. The teaching method also had limitations. When having discussions on the learning platform, learners who did not have notification features needed to access the learning platform more frequently to check discussions, which required more time and effort. This study explored the teaching principles that support seamless learning as a way to connect school education with practical, real-world experiences, and real-life problem-solving education connected to school learning content. The study provided a solution by developing the most optimized teaching method, and this makes the study meaningful. In addition, the study is significant for leading the way by expanding the field in instructional design for the use of intelligent educational technology based on seamless learning, a new form of information and communication technology.
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