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칼 라너의 케노시스 신학에 비추어 본 뱅상 레브 신부의 삶과 전·진·상(全眞常) 영성

초록/요약

국문 초록 본 연구는 뱅상 레브 신부의 사목 활동과 영성에 나타난 케노시스 개념을 영성 신학적인 관점으로 접근하여 현대의 영적 위기와 세속화 문제에 대응하는 사목적 대안을 제시하고자 하였다. 그래서 ‘그리스도의 자기 비움’과 ‘인간의 자 기 포기’라는 칼 라너의 상호 관계적 케노시스 관점으로, 뱅상 레브 신부의 삶 과 전·진·상 영성을 조명하여, 그의 사목 활동 안에 나타난 케노시스를 현대적으 로 해석하였고, 그의 영성을 통해 현대 영성의 실천적 함의를 발견하였다. 연구 방법으로는 라너의 이냐시오 [영신수련](Spiritual Exercise ) 해설서를 중심으로 영적 함의를 도출해 낸 결과, 그리스도의 자기 비움은 ‘초월적·의식적 자기포기’와 ‘모욕, 가난, 상처 등 고통을 당할 준비’ 그리고 ‘죽음과 부활에 참 여함’이다. ‘부르심과 응답’, ‘완전한 사랑과 일치’는 인간의 자기 포기 영역으로 제시하였다. 이러한 분류를 레브 신부의 사목 활동에 적용하여 세부 항목으로 분석한 결과, 그의 활동은 철저하게 자기를 비운 케노시스 사목 영성의 모습으 로 드러났다. 그의 사목 활동은 문자 선교, 방문 선교, 토착화 선교, 인재 양성 선교, 바오로형 선교라는 특징이 있었고, 삼위일체 하느님의 사랑을 지금 여기 에서 육화한 삶으로 드러났다. 이러한 레브 신부의 케노시스 사목 활동은 현대 영성으로 재발견 되었으며, 그가 주창한 전·진·상 영성은 ‘그리스도의 탄생과 죽 음과 부활이라는 3가지 신비적 삶’ 안으로 안내한다. 전희생은 육화의 신비로, 진애인은 십자가의 신비로, 상희락은 부활의 신비로 초대한다. 영적 성숙의 3가 지 길인 정화는 전희생으로, 조명은 진애인으로, 일치는 상희락에 해당되는 것 으로 현대 영성 수련에 실천적 지혜를 줄 수 있음을 발견하였다. 결론적으로 레브 신부는 육화한 ‘그리스도의 자기 비움’ 사랑을 실천하였고, 그의 전·진·상 영성은 전인적이며 공동체적이고 사회적 실천이 요구되며, 하느님 체험 중심의 현대적 영성으로 재해석 되었다. 주제어 : 뱅상 레브, 전·진·상 영성, 케노시스, 자기 비움, 자기포기, 칼 라너

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초록/요약

Abstract Father Vincent Lebbe’s life and spirituality of Jeon Jin Sang In light of Karl Rahner’s Kenosis theology Kim, Kwang Suk The Graduate School of Theology Sogang University In this study, we propose a pastoral approach to the issues of today’s secularization and spiritual crisis by considering from the perspective of Spiritual Theology the concept of kenosis manifested in the pastoral life and the spirituality of Father Vincent Lebbe. This work uses Karl Rahner’s relational perspective about kenosis, namely ‘the self-emptying of Christ’ and ‘self-surrender of the human’, to shed light on Father Vincent Lebbe’s life and his spirituality of total renunciation, true charity and constant joy. As a conclusion, this paper interpreted in a new way the kenosis evident in his pastoral action and, through his spirituality discovered the practical meaning of modern spirituality. For the research method, we use the interpretation of the Ignatian Spiritual Exercises by Karl Rahner concluding that the implication of spirituality, the self-emptying of Christ is the ‘transcendental and conscious surrender of the self’. It is being ‘prepared to endure humiliation, poverty and suffering’, it is a ‘participation in death and resurrection’. The area of “call and response’ and “being in union with complete love”, is proposed as the self-surrender of the person. Using this perspective to approach Father Vincent Lebbe’s pastoral life and analyzing his life with the detailed categories it is clear that his activity is the fruit of a self-emptying pastoral kenosis spirituality. His life was unique in that he followed St. Paul’s way, a mission based on letters, visits, cultural-assimilation, and education. His life was also an exemplification of the Trinitarian Love incarnated in his present life here and now. This paper will show that Father Lebbe’s kenosis pastoral activities can be characterized as modern spirituality. His ‘total renunciation, true charity, constant joy’ spirituality naturally leads one to ‘the birth death and resurrection – the three mysteries of the Life of Christ. His life draws similarities between ‘total renunciation’ and the mystery of incarnation, ‘true charity’ and the mystery of cross and ‘constant joy’ and the mystery of resurrection. Thus, purification, illumination and union, the three paths to spiritual maturity, can be applied as ‘total renunciation’, ‘true charity’ and ‘constant joy’ respectively giving practical wisdom to the modern spiritual exercise. In conclusion, Father Vincent Lebbe through incarnate love achieved a life of practical self-surrender. His spirituality of total renunciation, true charity and constant joy demands holistic, communal and social action. This is, in essence, the modern spiritual experience of personal communion with God. Keywords Vincent Lebbe, total renunciation, true charity, constant joy, Jeonjinsang spirituality, kenosis, self-emptying, self-surrender, Karl Rahner

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