현대 소외 탈출, 아이돌 응원 광고 : FoMO(Fear of Missing Out), 준사회적 상호작용, 그리고 심리적 안녕감을 중심으로
Being Free from Modern Alienation, Idol Supporting Advertisements: A focus on FoMO(Fear of Missing Out), Parasocial Interaction, and Psychological Well-Being
- 주제(키워드) 소외 현상 , FoMO , 아이돌 응원 광고 , 팬덤 , 준사회적 상호작용 , 미디어 충성도 , 심리적 안녕감 , Alienation , FoMO , Idol Supporting Advertisements , Fandom , Parasocial Interaction , Media Loyalty , Psychological Well-Being
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 유현재
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- UCI I804:11029-000000064966
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 현대 사회에서 나타나는 소외에 대한 두려움인 FoMO(Fear of Missing Out)와 연관된 미디어 현상을 탐구하기 위하여, 새로운 유대 방식과 소속감 충족 행위를 살펴볼 수 있는 ‘아이돌 응원 광고’을 바탕으로 이용자(아이돌 팬덤)가 해당 미디어와 관계를 맺는 과정에서 나타나는 이용 행태, 상호작용, 그리고 효용 등을 파악하는 설문조사를 실시하였다. 설문조사 응답을 분석한 결과, 주변 집단이 공유하는 정보로부터 멀리 떨어져 FoMO의 정도가 높을수록 소속감을 확인할 수 있는 아이돌 응원 광고와 같은 미디어에 대한 지속적인 관심과 참여가 두드러지는 미디어 충성도가 높은 것으로 나타났다. 또한 FoMO의 정도가 높을수록 미디어에 더욱 깊이 공감하고 자신의 삶을 투영하는 준사회적 상호작용도 활발히 나타나는 것으로 나타났다. 특히 아이돌 응원 광고에 관한 활동이 활발한 사람일수록 준사회적 상호작용이 두드러지는 것으로 확인되었다. 마지막으로 심리적 안녕감에 있어서, 아이돌 응원 광고에 관한 참여가 활발하고 준사회적 상호작용이 두드러질 경우에는 자신에게 주어진 일에 대한 자율성이 높은 것으로 나타났다. 그 가운데 광고에 더 깊이 공감할 경우에는 더 나은 삶을 위해 목표의식을 가지며, 지속적인 참여를 하며 자신의 삶을 적극적으로 투영할 경우에는 보다 나은 삶을 위해 주변인과 적극적으로 교류할 가능성이 높은 것으로 파악되었다.
more초록/요약
This study aims to explore media phenomena related to the Fear of Missing Out (FoMO), a fear of alienation in modern society. For this purpose, based on the 'Idol Supporting Advertisements', which explores new ways of bonding and fulfilling the sense of belonging, a survey was conducted to identify the usage behavior, interaction, and efficacy of idol fandom in the process of connecting with the Idol Supporting Advertisements. Analysis of the survey responses showed that the farther the FoMO, the farther away from the information shared by the surrounding groups, the higher the media loyalty, which shows continuous interest and participation in the media such as the Idol Supporting Advertisements, which can confirm the sense of belonging. Also, the higher the level of FoMO, the more profoundly parasocial interactions empathizing with the media and reflecting their lives. In particular, the more active the Idol Supporting Advertisements, the more prominent parasocial interaction. Lastly, looking at the results of psychological well-being, when the participation in the Idol Supporting Advertisements is active and parasocial interaction is prominent, the autonomy of the work given to them is high. Furthermore, if they sympathize deeply with advertisements, they have a sense of goal for a better life, and if they actively participate and actively reflect their lives, they are more likely to actively interact with others for a better life.
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