SW유지보수에서 발생하는 요구사항 수집을 위한 스크럼 프로세스 활용 방안 연구
A Study on Using Scrum Process to Collect Requirements in Software Maintenance
- 주제(키워드) SW유지보수 , 스크럼 , 요구사항 수집 , Software Maintenance , Scrum , Requirements
- 발행기관 서강대학교 정보통신대학원
- 지도교수 박수용
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 정보통신대학원 소프트웨어공학
- UCI I804:11029-000000064895
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
SI개발 프로젝트가 종료되고 고객에게 소프트웨어가 인수되는 시점부터 시스템을 운영하기 위한 유지보수가 시작된다. 일반적으로 소프트웨어 유지보수는 별도의 운영조직으로 구성되며, 이를 통해 빠른 시일 내 시스템을 안정화 하는데 가장 큰 목적이 있다. 그러나 시스템을 운영하는 과정에서 소프트웨어의 오류제거, 운영환경의 변화, 정부의 정책 및 규례의 변화, 기업의 비즈니스 절차의 변화 등에 대응하기 위한 목적으로 크고 작은 시스템 개발이 발생한다. 유지보수는 상대적으로 SI개발 프로젝트에 비해 촉박한 일정안에 소규모 운영인력을 통하여 개발되어야 하는 경우가 많고, 짧은 분석기간, 고객사의 조직변경 등으로 개발 일정의 지연과 더불어 운영 중인 시스템의 품질 저하에 큰 영향을 끼칠 수 있다. 이와 같은 위험요소를 최소화하기 위해 요구사항을 빠르고 정확하게 수집해야 하며, 그에 상응하는 유지보수 개발 프로세스 연구가 필요하다. 본 연구에서는 유지보수 과정에서 변동이 심한 요구사항의 수집을 위해 최근 몇 년간 개발 방법론에서 화두가 되고 있는 스크럼 개발 프로세스와 사용자스토리를 활용하여 실무에서 적용이 가능한 요구사항 수집 모델을 제안하게 되었다. 이에 먼저 문헌조사를 통해 SW유지보수의 환경적인 특성과 요구사항의 분류에 따른 수집기법의 차별성을 조사하였다. 또한 일반적인 스크럼 프로세스를 유지보수 환경에 적용하는데 있어 장,단점을 알아보았다. 둘째, 스크럼 개발 프로세스와 사용자스토리를 활용한 유지보수에서의 요구사항 수집 프로세스 적용 방안을 제안하였다. 셋째, 실제 기존 사례 적용을 통해 본 연구에서 제안하는 모델의 적용 가능성과 효과를 검증하였다. 또한 유지보수팀과 고객을 대상으로 만족도 평가를 진행하였으며, 사례적용 결과에 대한 분석과 한계점으로 마무리 한다. 본 연구의 시사점은 스크럼 개발 프로세스와 사용자스토리 작성을 통해 유지보수에 특화된 요구사항 수집 프로세스를 제안하고 요구사항 수집과 개발에 소비되는 자원의 절감에 있다. 향후 본 연구에서 제안하는 모델을 다양한 유지보수 환경에 적용함으로써 그 효과를 입증하는 과정이 필요할 것으로 판단된다.
more초록/요약
Software maintenance begins from the time when the software is delivered to the client at the end of the system integration and development project. In general, software maintenance is conducted by a separate operating unit, which aims to stabilize the system as soon as possible. However, in the course of operating the system, large and small system development occurs to cope with software errors, changes in the operating environment, changes in government policies and regulations, and changes in the business processes of companies. Development at the stage of maintenance is often required to be completed by small-scale operation personnel within a short time frame compared to SI development projects. The short analysis period and organizational change in client companies may cause the development schedule to be delayed and the quality of the operating system to decrease. Requirements must be collected quickly and accurately to minimize these risks, and a study on the maintenance development process to satisfy this quick and accurate turnaround is needed. Responding to the need, this study proposed a requirements collection model that can be applied in practice; the model draws on the scrum development process and user story, which have found its way more and more in recent years into the topic of development methodologies for the collection of volatile requirements during maintenance. To develop the model, this study first investigated the uniqueness of the collection method according to the environmental characteristics of SW maintenance and the classification of requirements. This study also examined the advantages and disadvantages of applying the general scrum process to the maintenance environment. Second, this study, drawing on the scrum development process and user story, proposed a method of applying the requirements collection process in maintenance. Third, this study verified the applicability and effectiveness of the proposed model proposed by applying it in existing maintenance cases. The study also conducted a satisfaction evaluation with the maintenance team and clients. The thesis concludes the study with the results of case applications and the limitations. The implication of this study is that it developed and proposed a requirements collection process specialized in maintenance that draws on the scrum development process and user story creation and thereby helps reduce the resources consumed in requirements collection and development. Future research is warranted to further verify the effectiveness of the proposed model by applying it in various maintenance environments.
more

