밀레니얼세대의 평생교육 참여방법에 관한 연구 : 재능공유 플랫폼 이용자를 중심으로
A Study on the Lifelong Education Participation Methods of the Millennial Generation : Based on the users of the talent sharing platform
- 주제(키워드) 밀레니얼세대 , 재능공유 플랫폼 , 학습참여동기 , 질적 사례연구
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정유성
- 발행년도 2020
- 학위수여년월 2020. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 평생교육
- UCI I804:11029-000000064857
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
With the recent revitalization of the sharing economy, the object of sharing is expanding beyond tangible resources to intangible resources such as time, experience and expertise. Thereby, the form of participation in learning is also changing. What we are paying attention to as a way of learning that will lead to future generations is the form of talent sharing of the millennial generation. It is to share the knowledge or intellectual property that one has and to learn through the medium of talent sharing platform. The study aims to explore the rapidly changing learning methods of the ‘millennial generation’ with the development of technology through the ‘talent sharing platform’ and the ‘millennial generation’learning experience, and to reveal the potential for the expansion and activation of participants in the lifelong education in the future. To this end, the discussion centered on the following research issues. First, what is the learning motivation of millennials in the talent sharing platform? Second, what role does the talent sharing platform play in learning participation of millennials? Third, what lifelong educational meaning and potential does the talent sharing platform have in order to revitalize the lifelong education sector? To solve these problems, the qualitative case study method was used in this study. For the study, I collected the background of the platform, the goals of the platform, the information of the program, and the characteristics of the platform through documentation, records of the platform, etc. And also, the data needed was collected through in-depth interviews with participants directly involved in programs in different areas. The study found that the characteristics of the ‘talent sharing platform’ and that of the ‘millennial generation’ learner were consistent. As a result, the possibility could be confirmed in revitalizing the field of lifelong education and expanding learners, and improvements in the existing field of lifelong education could be derived. Based on these finding, this study proposed improving the existing structured learning system, developing customized programs for each generation, and promoting changes in the generation of lifelong education personnel in order to be promoted to areas where diverse generations can participate. Also, as a follow-up this, I hope that research on the study to contain a number of millennials, study on learning for future generations, and study on how to build human resources for lifelong educators will be actively discussed.
more초록/요약
최근 공유경제가 활성화됨에 따라 공유의 대상은 유형자원을 넘어 시간, 경험, 전문지식과 같은 무형자원으로 확대되고 있다. 이에 학습에 참여하는 행태 역시 변화되고 있다. 앞으로의 세대를 이끌어갈 학습방법으로 주목하고 있는 것이 ‘밀레니얼세대’의 ‘재능공유’ 형태의 학습이다. 이는 ‘재능공유 플랫폼’ 이라는 매개체를 통해 자신이 가지고 있는 지식이나 지적재산을 공유하고 이를 통해 학습하는 것이다. 이 연구는 기술의 발전과 함께 빠르게 변화하고 있는 ‘밀레니얼세대’의 학습방식을 ‘재능공유 플랫폼’의 사례와 ‘밀레니얼세대’의 학습경험을 통해 탐색하고 향후 평생교육분야의 참여자 확대와 활성화에 어떠한 가능성이 있는지를 밝히는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구 문제를 중심으로 논의를 전개하였다. 첫째, 재능공유 플랫폼에 참여한 밀레니얼세대의 학습참여동기는 무엇인가? 둘째, 재능공유 플랫폼은 밀레니얼세대의 학습참여에 어떠한 역할을 하는가? 셋째, 재능공유 플랫폼은 평생교육분야 활성화를 위해 어떠한 평생교육적 의미와 가능성을 가지는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위해 이 연구에서는 질적 사례연구 방법을 활용하였으며, 문서, 해당 플랫폼의 기록물 등을 통해 플랫폼의 형성배경, 플랫폼의 목표, 프로그램의 정보 및 플랫폼의 특징 수집하고, 각 다른 분야의 프로그램에 직접 참여한 참여자와의 심층 인터뷰 통해 자료를 수집하였다. 연구의 결과 ‘재능공유 플랫폼’이 가지는 특징들과 ‘밀레니얼세대’ 학습자가 가지는 특징이 부합함에 따라 평생교육분야의 활성화와 학습자의 확대함에 있어 가능성을 확인할 수 있었으며, 기존 평생교육 분야의 개선점을 도출해 낼 수 있었다. 이와 같은 연구 결과를 기반으로, 이 연구는 평생교육이 다양한 세대가 참여할 수 있는 분야로 활성화 되기 위해 기존의 구조화된 학습체계 개선, 세대별 맞춤형 프로그램 개발, 평생교육사 인력의 세대 변화 도모 등을 제안하였다. 또한, 이에 대한 후속 연구로써, 다수의 밀레니얼세대를 담기 위한 연구와 향후 세대를 위한 학습에 대한 연구 및 평생교육사들의 인력구축 방안에 대한 연구가 활발하게 논의되기를 바란다.
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