검색 상세

중학교 남학생의 과도한 유튜브 이용과 내재화 및 외현화 문제 : 사회적 지지의 조절효과

Excessive YouTube Usage of Middle School Boys and Internalization and Externalization Issues : Moderating Effect of Social Support

초록/요약

본 연구는 중학교 남학생의 유튜브 이용 실태를 파악하고, 과도한 유튜브 이용이 내재화 및 외현화 문제에 미치는 영향과 이에 대한 보호요인으로 사회적지지의 조절효과를 파악하고자 하였다. 이를 위해 서울 지역 남자 중학교 2곳의 1, 2, 3학년 학생 313명을 대상으로 하여 유튜브 이용 동기, 유튜브 이용 시간, 유튜브 중독, 내재화 및 외현화 문제, 사회적지지 척도를 통해 자기보고식 설문자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 통계 분석 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중학교 남학생의 과도한 유튜브 이용과 내재화 및 외현화 문제 간에 유의미한 정적 상관관계가 나타났다. 둘째, 사회적 지지와 내재화 및 외현화 문제 간의 유의미한 부적 상관관계가 나타났다. 셋째, 과도한 유튜브 이용과 내재화 및 외현화 문제 간의 관계에서 사회적 지지가 유의미한 조절효과를 갖는 것으로 검증되었다. 구체적으로 부모지지는 과도한 유튜브 이용과 내재화 문제 간의 관계에서, 교사지지는 과도한 유튜브 이용과 외현화 문제 간의 관계에서 조절효과를 나타냈으며, 이는 사회적 지지가 과도한 유튜브 이용과 내재화 및 외현화 문제 간의 관계에서 보호기제로 작용할 수 있음을 의미한다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 의의와 임상적 함의 그리고 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.

more

초록/요약

The purpose of this study was to identify the current use of YouTube among middle school boys, and to investigate the effects of excessive use of YouTube on internalization and externalization issues and the moderating effects of social support as a protective factor for those issues. For this purpose, 313 students in 1st, 2nd and 3rd grades at 2 male middle schools in Seoul were surveyed through self-report questionnaires by scales of motivation to use YouTube, time to use YouTube, YouTube addiction, internalization and externalization issues, and social support. Collected data were analyzed by using SPSS 25.0 statistical analysis program. The main results of this study are summarized as follows. First, there was a significant positive correlation between excessive use of YouTube of middle school boys and the internalization and externalization issues. Second, there was a significant negative correlation between social support and internalization and externalization issues. Third, social support was found to have a significant moderating effect in relation between excessive YouTube use and internalization and externalization issues. Specifically, parental support showed a moderating effect on the relationship between excessive use of YouTube and internalization issues, and teacher support showed a moderating effect on the relationship between excessive use of YouTube and externalization issues. This means that social support can act as a protective mechanism in the relationship between excessive use of YouTube and issues of internalization and externalization. Based on these results, the clinical implications of this study and the suggestions for subsequent studies were discussed.

more