검색 상세

Establishing Your Identity: Education through Reading and Nature in Mary Shelley's Frankenstein

개인의 정체성 확립-메리 셸리의 프랑켄스타인 속 독서와 자연을 통한 교육

초록/요약

During the Romantic period, two major changes occurred in Britain. Firstly, reading materials were distributed not only to the elites, but also to those of middle class and to shunned classes of society. Reading allowed people to become entertained, to learn about what they did not know about the world, and what is more, to think about themselves as individuals. In addition, in the Romantic period, the need to value nature was often discussed by writers. This thesis approaches these two changes of the Romantic period to perform textual analysis on the novel. In the first chapter, this thesis argues how the Creature, abandoned by his creator, struggles to establish his identity through reading. In the second chapter, nature as an educator to Victor Frankenstein is discussed. The thesis analyzes, with examples from the text, the sublimity of nature, and lastly, the importance of nature over science. As Victor Frankenstein experiences nature, he is educated of his situation, society, and most importantly, ways to retrieve his identity.

more

초록/요약

본 논문은 낭만주의시대에 크게 부흥했던 교육의 관점에서 메리 셸리 (Mary Shelley)의 소설 『프랑켄스타인 (Frankenstein)』을 연구하고자 한다. 영국 낭만주의를 통해 두드러진 사회적 변화 중에는 독서와 자연에 대한 관점이 있다. 먼저 독서에 대한 문화가 급속히 발달했다. 독서는 영국인들에게 단순히 언어교육의 용도가 아니라 사회의 흐름을 알게 해주었으며, 책을 읽는 사람 개개인의 내면에 대하여 생각할 기회를 마련해주었다. 또한 낭만주의시대에는 자연관에 대한 다양한 견해들이 등장했다. 산업혁명을 바탕으로 많은 문학가들이 자연의 중요성에 대하여 논하였으며, 셸리도 그 중 하나였다. 이들은 당시 인기가 있었던 과학이 아닌, 자연을 통하여 인간이 정체성을 확립할 수 있다고 믿었다. 이에 본 논문은 인간이 독서와 자연에서의 경험을 통해 정체성 확립을 위한 교육을 받을 수 있다고 보고 이를 분석한다. 첫 장에서는 빅터 프랑켄스타인의 창조물 (the Creature)이 여러 종류의 읽을 거리를 통하여 인간의 사회와, 나아가 자신의 내면에 대하여 교육을 받는 과정을 탐구한다. 두번째 장에서는 자연의 여러가지 관점에 입각하여, 창조물을 버린 빅터 프랑켄스타인이 고립 속의 자연, 숭고한 면에서의 자연, 과학으로 인해 등한시된 자연을 통해 교육을 받는 과정을 분석한다. 또한 빅터와 그의 창조물이 독서와 자연을 통해 받은 교육을 통해 어떻게 자신의 정체성을 확립하게 되는 지 원문 분석을 통해 알고자 한다.

more