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해외 교육 프로그램과 국내 교육 프로그램에 나타난 반편견교육에 대한 사례 연구 : 세서미 스트리트와 대한민국 1교시를 중심으로

A Case Study on Anti-bias Education in an International Educational Program and a National Educational Program:- Focusing on "Sesame Street" and "Korea the First Lesson"-

초록/요약

본 연구는 영상을 통한 반편견 교육 활동에 대한 연구가 미흡하다는 문제의식에서 출발하였다. 그래서 영상을 통한 반편견 교육 활동 연구를 위해 해외『세서미 스트리트』와 국내『대한민국 1교시』교육 프로그램에 나타난 반편견 교육에 대한 사례 연구를 실시하였다. 첫 번째 편견영역을 살펴본 결과 해외 프로그램에서는 백인과 유색인종이 비교적 고르게 등장하는 것으로 나타났으며, 성별의 경우 남성이 여성에 비해 빈번하게 등장하였다. 반면 국내의 경우에는 유색인종(황인종) 위주로 등장하는 것으로 나타났다. 또한 장애유형에 있어 해외의 경우 장애가 없는 등장인물이 많았으나, 국내의 경우 지체장애, 시각장애, 청각장애, 정신지체 등 비교적 다양한 장애유형의 등장인물이 등장하는 것으로 나타났다. 외모의 경우 양국 모두 보통위주의 외모가 많이 등장하였고, 뚱뚱하거나, 키가 작거나, 못생긴 외모의 등장의 빈도수가 높지 않았다. 해외프로그램(세서미 스트리트)과 국내 프로그램(대한민국 1교시) 각각의 편견요소(인종, 성별, 나이(연령), 장애유형, 외모, 가족구성원)의 차이에 따른 언어표현, 신체접촉표현, 표정표현의 긍정적/부정적 묘사의 차이를 검증한 결과 해외(세서미스트리트)의 경우 유색인종에 대해 긍정적으로 묘사하고 있었으며, 성별은 여성이 남성보다 더 긍정적으로 묘사되고 있음이 나타났다. 국내 프로그램(대한민국 1교시)의 경우 대부분 성인이 어린이에 비하여 언어표현, 표정표현이 더 긍정적으로 나타났고 그에 비해 어린이 등장인물의 언어표현은 부정적이고, 표정표현 또한 부정적으로 나타났다. 마지막으로 양국의 프로그램을 자유선택, 대·소활동와 같은 활동유형과 자아정체성, 다양성, 문화, 반편견, 공동체적 협력 요소와 같은 교육 요소로 나누어 관련 내용을 분석하였다. 연구 결과 해외 프로그램의 경우 자유선택 활동이 비교적 고르게 등장하였으나, 국내프로그램의 경우에는 역할, 언어, 음률 등에만 빈도수가 나타나 비교적 고르게 등장하지 못하였음을 알 수 있었다. 다음으로 대·소활동의 차이에 있어서도 역시 해외의 경우 비교적 고르게 다양한 활동들이 빈도수를 보였으나, 국내의 경우 게임, 요리, 현장학습, 바깥놀이에서만 빈도수가 등장하여 고르게 대·소활동이 나타나지 않았음을 알 수 있었다. 자아정체성에 있어서는 해외와 국내 모두 집단정체성이 더 높은 빈도수를 보이는 것으로 나타났으며, 다양성 차이에 있어서도 두 국가 모두 다양성 이해하기가 더 높은 것으로 나타났다. 문화차이 검증에 있어서는 해외프로그램의 경우가 국내 프로그램에 비하여 문화에 관심 갖기 빈도수가 더 높은 것으로 나타났다. 반편견 차이의 빈도수에 있어서는 두 국가 모두 인식, 대처하기가 비슷한 빈도수로 나타남을 알 수 있었고, 마지막으로 공동체협력 차이의 경우 해외프로그램의 경우 상호작용 및 협동의 빈도수가 국내프로그램에 비해 높게 나타남을 알 수 있었다. 국내의 경우 상호작용 및 협동 그리고 공동체 의식 함양이 비슷한 빈도수를 보이고 있음을 알 수 있었다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 아동을 대상으로 한 교육 프로그램의 편견 유발 가능성을 검증한 연구가 다소 부재하였다는 사실을 감안 할 때 탐색적 연구로서의 의의가 존재한다고 볼 수 있다. 또한 본 연구에서 밝혀낸 결과를 토대로 실제 아동 교육 프로그램을 제작 및 편견요소들을 구성 및 배치하는데 있어 의미 있는 기준을 제시할 수 있다는 데에도 의의를 가진다.

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초록/요약

The starting point was aware that the researches on anti-bias educational activities through visual media. Therefore, the case study on anti-bias education revealed in the International 『Sesame Street』 and the national 『Korea the First Lesson』educational programs for the study of anti-bias educational activities through visual media. As the result of examining the first prejudice sector, the whites and colored races relatively appeared evenly in the international program, and men appeared more frequently than women in the case of gender. On the other hand, a colored race(the yellow race) was mainly shown in the national program. In addition, in terms of disability types, while there were many characters without disabilities in the international case, the characters of relatively various disability types, such as physical disabilities, visual impairment, hearing impairment, and intellectual disability, were shown in the national case. In the case of appearance, both international and national programs showed a lot of average looks, and the frequency of fat, short or ugly appearances was not high. In the results of verifying the difference in positive/negative description of language, body contact, and facial expressions according to the difference of bias elements(race, gender, age, disability type, appearance, family member) of the international(Sesame Street) and national program(Korea the First Lesson), the colored races were positively depicted, and for the gender, women were more positively expressed than men in the international(Sesame Street). In the case of the national program(Korea the First Lesson), mostly, adults were revealed with more positive language and facial expression than children, whereas children's language and facial expressions were shown in negative. Lastly, dividing the both programs into activity types, such as free choices and great and small activities, and educational elements, such as self-identity, diversity, culture, anti-bias, and community collaboration, this study analyzed it related contents. As the results of this study, while the activities of free choice were relative-evenly appeared in the foreign program, the frequency was only revealed in roles, languages, and tone, indicating that free choice activities were not shown relative-evenly in the domestic program. Next, relative-even frequency was found in diverse activities, great and small activities in the international one, but in the case of the national program, the frequency was only revealed in games, cooking, field trips, and outdoor plays, which means the great and small activities were not evenly among all. In terms of self-identity, it identified higher frequencies of it in both international and national programs, and higher understanding of diversity was found in both countries. In the verification of cultural differences, the frequency of interest in culture was greater in the case of foreign program than in the domestic program. In the frequency of anti-bias difference, it identified that the programs in both countries showed similar frequencies of recognizing and dealing with the anti-bias. Finally, in the case of difference in community collaboration, the international program was revealed the higher frequency of interaction and cooperation, compared with the national program. The cultivations of interaction, cooperation, and a sense of community were found to show similar frequency in the domestic program. The significances of this study is as following. Considering that there is a lack of research which verified the possibility of biasing the educational programs for children, this study has a significance as an exploratory study. Also, it has a significance in which it can suggest valid standards for producing realistic child education programs and for constructing and arranging its bias elements based on the results of this study.

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