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정조 어찰을 활용한 사료 기반 역사 학습 방안

A Study on the Learning Method of historical records - based History Using Jeongjo's letter.

초록/요약

학습자가 역사 해석의 다양성과 가변성을 이해하고, 경함할 수 있도록 2009년 발견된 정조의 어찰을 사용하여 사료 기반 학습을 구성하였다. 이러한 과정을 통해 학습자는 진정한 역사 학습의 목적과 의미를 학습할 수 있으며, 2015 개정 교육과정에서 제시한 역사과의 핵심 역량을 함께 습득할 수 있다. 학습자는 이러한 경험을 통해 수동적이며, 무비판적 수용의 역사적 학습 태도에서 능동적이며, 비판적 수용의 역사적 학습이 가능할 것으로 기대한다. 사료 기반 학습은 학습자의 역사에 대한 지적 호기심을 유발하고, 관심을 가지고 역사 학습에 참여할 수 있다는 교육적 장점을 가지고 있다. 더 나아가 학습자가 종합적인 결론을 추론하는 과정 또는 다양한 사료를 토대로 역사를 재구성하는 과정은 다양한 각도에서 역사를 바라볼 수 있는 역사적 인식과 사고의 확장에 도움이 될 것이다. 본 연구는 낯설게 보는 태도를 가지고 교과서의 서술 내용과 사료를 비판적 및 해체적으로 해석하며 사료를 근거로 합리적인 추론과 판단을 통하여 자신만의 역사적 해석을 구현하며 역사 해석의 다양함과 가변성을 인식할 수 있도록 사료 기반 학습 방안을 구성하였다.

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초록/요약

Historical records - based learning was organized using Jeongjo's letter discovered in 2009 to help learners understand and experience at the diversity and fluidity of interpretation of history. These courses will enable learners to learn the purpose and meaning of true history learning, and together acquire core competency of history lessons presented in the 2015 revised curriculum. The learners expect that through these experiences, historical learning with an active and critical attitude of acceptance will be possible from the historical learning attitude of passive and unconditional acceptance. Historical records - based learning has the educational advantage of generating intellectual curiosity about learner's history, and being able to actively participate in history learning with interest. Furthermore, the process in which learners deduce comprehensive conclusions or reconstruct history based on various historical materials will help expand historical perceptions and thoughts that can look at history from various perspective. The objective of this study is to interpret textbook’s descriptions and historical materials critically and deconstructively with a Defamiliarization attitude, to implement one's own historical interpretation through rational reasoning and judgment on the basis of historical materials, and to recognize the diversity and fluidity of historical interpretations.

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