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중학생이 지각한 부모양육태도가 문제행동 위험요인에 미치는 영향 : 사회·정서적 발달자산을 매개효과로

The Effects of Parenting Attitude Perceived by Middle School Students on Behavioral Problems: Focusing on the Mediated Effect of Social-Emotional Developmental Assets.

초록/요약

The purpose of this study is to examine the relation between parenting attitude perceived by middle school students and their behavioral problems and explore whether this relation is mediated by social-emotional developmental assets of students. For this study, a total of 284 middle school students participated in the self-reporting survey. To analyze collected data, frequency analysis, descriptive statistics analysis, Pearson's correlation analysis, and multiple regression were utilized. The results of the study are as follows. First, study variables were significantly correlated to each other, especially in the relationships between positive parenting attitude and social-emotional developmental assets of students, between negative parenting attitude and social-emotional developmental assets of students, and between negative parenting attitude and behavioral problems. Second, parenting attitude perceived by students has significant effects on their social-emotional developmental assets and behavioral problems. Third, positive parenting attitude has significant positive effects on the level of social-emotional developmental assets of students, whereas negative parenting attitude does not. Finally, participation in life, one of the sub-variables of social-emotional developmental assets, perfectly mediates the relation between parents' positive parenting attitude perceived by students and their behavioral problems. Based on the results, it is proved that parenting attitude directly influences children's behavioral problems. Particularly, positive parenting attitude plays an important role in reducing risk factors for behavioral problems and the relation between them is significantly mediated by participation in life which refers to passion, gratitude, and positiveness. When considering that social-emotional developmental assets are a concept covering core competencies to help develop social-emotional health, this study supports the fact that positive competencies of social-emotional health reduce behavioral problems of students. It also provides a meaningful reference to support parents to enhance positive attitude in parenting and develop a prevention program for students’social-emotional development by encouraging them to participate in their lives with passion, gratitude, and positiveness.

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초록/요약

본 연구의 목적은 중학생이 지각한 부모양육태도와 사회·정서적 발달자산, 문제행동 위험요인 간의 관계를 알아보는 것이다. 구체적으로, 중학생이 지각한 부모양육태도가 자녀의 문제행동 위험요인에 영향을 미치는 과정에서 사회·정서적인 발달자산이 매개효과를 가지는지를 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 서울시에 거주중인의 남녀 중학생 284명을 대상으로 자기 보고식 설문지를 사용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료를 바탕으로 빈도 분석 및 기술통계 분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였으며, 주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 각 변인들 간의 관계에서 부모양육태도가 긍정적일수록 자녀의 사회·정서적 발달자산이 높고 문제행동 위험요인이 낮게 나타났으며, 부모양육태도가 부정적일수록 자녀의 사회·정서적 발달자산이 낮고 문제행동 위험요인이 높게 나타났다. 둘째, 부모의 양육태도가 자녀의 사회·정서적 발달자산과 문제행동 위험요인에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 부모의 긍정적인 양육태도가 자녀의 사회·정서적 발달자산 수준에 정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 부정적인 부모양육태도는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 마지막으로, 사회·정서적 발달자산 하위변인 중 삶의 참여는 부모의 긍정적인 양육태도와 자녀의 문제행동 위험요인 간의 관계를 완전 매개하였다. 이러한 연구 결과를 종합해보면, 부모양육태도가 자녀의 문제행동 위험요인에 직접적인 영향을 미친다는 것을 다시 한 번 확인하였다. 구체적으로 긍정적인 부모양육태도는 자녀의 사회·정서적 발달자산의 하위변인 중 삶의 참여(감사, 열정, 낙관성)를 매개로 문제행동 위험요인을 줄이는 데 중요한 역할을 한다. 따라서 본 연구는 청소년의 문제행동을 설명하는데 있어서 기존의 연구들과 달리 핵심적인 긍정 변인들을 통합하는 개념인 사회·정서적 발달자산을 사용하여 청소년 문제행동의 위험요인을 감소시킬 수 있는 긍정적인 변인을 발견하였다는 점에서 연구의 의의가 있다. 또한 부모의 긍정적인 양육태도 증진을 위한 부모교육 프로그램과 중학생의 열정과 감사, 낙관성 증진을 위한 긍정 교육 프로그램을 개발하는데 있어서 그 근거를 제공하였다는 점에서 연구의 공헌점이 있다.

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