여고생의 스포츠미디어 몰입 경험이 스포츠 참여에 미치는 영향
Effect of the Sports Media Flow Experience Among High School Female Students' Sports' Participation
- 주제(키워드) 여고생 , 스포츠미디어 몰입 경험 , 스포츠 참여 , 인지적 참여 , 행동적 참여 , 정의적 참여
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정용철
- 발행년도 2019
- 학위수여년월 2019. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000064488
- UCI I804:11029-000000064488
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 여고생의 스포츠미디어 몰입 경험이 스포츠 참여에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 이를 통해 매스미디어를 통해 스포츠를 몰입하여 관람하는 여고생들이 스포츠에 참여할 때 어떠한 동기를 가지고 참여하며 얼마만큼 스포츠 참여에 영향을 미치는지를 파악함으로써 여고생들의 지속적인 스포츠 참여를 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구의 대상은 경기도 수원 소재 인문계 Y 여자고등학교에 재학 중인 1, 2학년 여고생 275명을 선정하였으며 이 중 조사 내용의 일부가 누락되거나 불성실한 응답을 보인 16명의 응답자를 제외한 총 259명의 자료를 분석하였다. 조사도구는 인구통계학적 특성 8문항, 스포츠미디어 몰입 경험 12문항, 스포츠 참여 11문항 총 31문항으로 구성하였다. 자료처리는 SPSS 23.0 통계 프로그램을 활용하여 그 목적에 따라 빈도 분석(Frequency Analysis), 신뢰도 분석(Cronbach’s α), 독립 표본 t-test(Independent t-test), 상관관계분석(Correlation Analysis), 단순 회귀분석(Simple Regression Analysis), 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였으며 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따라 스포츠미디어 몰입 경험을 분석한 결과 학년에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따라 스포츠 참여 차이를 분석한 결과 학년에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 여고생의 스포츠미디어 몰입 경험이 스포츠 참여에 미치는 영향의 결과는 스포츠미디어 몰입 경험의 하위 요인 중 도전, 기술은 스포츠 참여 하위 요인 인지적 참여에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤고, 도전, 기술이 높아질수록 인지적 참여도 높아지는 것으로 나타났다. 스포츠미디어 몰입 경험의 하위 요인 중 도전, 기술, 이용 목표는 스포츠 참여 하위 요인 행동적 참여에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤고, 도전, 기술, 이용 목표가 높아질수록 행동적 참여도 높아지는 것으로 나타났다. 스포츠미디어 몰입 경험의 하위 요인 중 흥미, 도전, 기술은 스포츠 참여 하위 요인 정의적 참여에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤고, 흥미, 도전, 기술이 높아질수록 정의적 참여도 높아지는 것으로 나타났다.
more초록/요약
The purpose of this study is to identify the effects of high school girls' watching of sports media Flow Experience on their participation in sports. Through this process, we are going to provide basic data for the continued participation of high school girls by understanding how motivated and how much influence they participate in sports. The subjects of this study selected Two hundred seventy five first and second graders attending Y Girls' High School in Suwon, Gyeonggi-do, and analyzed a total of 259 students. sixteen surveys were eliminated due to. incommete and insincere hesponses. The survey tool consisted of 8 questions on demographic characteristics, 12 questions on sports media immersion experience and 11 questions on sports participation. Data processing utilizes the SPSS 23.0 statistical program, Frequency Analysis, Cronbach's α, Independent t-test, Correlation Analysis, Simple Regression Analysis, and Multiple Regression Analysis were performed. First, the analysis of the differences in viewing sports media according to demographic characteristics showed statistically significant differences between different grades. Second, the analysis of differences in sports participation according to demographic characteristics showed statistically significant differences between different grades. Third, the results of the effect of high school girls' watching sports media on sports participation was that challenge, technology, among the sub-factors of sports media immersion experience, had a positive influence on cognitive participation, which is a sub-factor of sports participation, and the higher the level of challenge and skill, the higher the level of cognitive participation. Among the sub-components of the sports media immersion experience, challenges, skills, and use goals have had a positive effect on behavioral participation, a sub-factor of sports participation, and as challenges, skills and use targets increase, behavioral participation has also increased. Among the subcomponents of the sports media immersion experience, interest, challenge, and technology have had a positive effect on the Affective domain participation, a sub-factor of sports participation, and as interest, challenge and skill increase, Affective domain participation has also increased.
more