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예술적 역량과 문화예술 소재가 기업교육 프로그램의 교육성과에 미치는 영향

The Effect of Artistic Competence and Cultural and Art Materials on Educational Achievement of Corporate Training

초록/요약

The rapidly changing business environment and trends call for a new strategy for securing differentiated competitiveness for companies. As such, organizations are looking for various ways to apply it while paying attention to the value of culture and art. In particular, the use of culture and art in the HRD field is becoming more active due to rising awareness where the use of culture and art changes the organization’s atmosphere based on the creativity of the members, and contributes to the improvement of educational effect and organizational performance. However, there are still many cases in which education using cultural and art materials has not achieved desired results due to the vague expectation and the introduction of ill-structured programs. In addition, effective analysis and study to utilize culture and art in corporate training are still insufficient. Therefore, this study comes up with two research questions. First, how does the artistic competence, which is the personal characteristic of a member of the organization, affect the educational achievement? Second, how does using cultural and art materials for corporate training affect educational achievement? The study procedure and method performed are as follows: First, courses with both general and cultural and art materials in corporate training, such as leadership course, employee capacity building course, and core value internalization course, were selected for this research. A survey for members of the organization who completed these courses was conducted in general and cultural and art aspects each. A total of 231 copies of the collected data were used for the final analysis. Then, statistical program for data analysis were performed using the IBM SPSS Statistics 20.0. In addition, factor analysis, reliability testing, crossover analysis, correlation analysis, t-test, and multiple regression analysis were conducted to verify the research questions. The results of this study are summarized as follows: First, the results of analysis on the effect of artistic competence on educational achievement showed that the higher the artistic common competence, the higher the educational achievement level. Program satisfaction, social network formation, and professional competence improvement, which are sub-factors of educational achievement, all showed high levels. Second, in analyzing the effect of using cultural and art materials in corporate training, it was found that the program using culture and art materials was more effective in all three sub-factors of educational achievement than general program. Based on the results of this research, the followings are suggested for improving the educational achievement of corporate training programs. First, companies should provide opportunities for experience in the field of culture and art from various perspectives based on analysis of the artistic competence of the organization members. Second, opportunities should be expanded to realize the educational value of culture and art through the development of contents and research that can expand using cultural and art materials to the whole curriculum and enhance the educational achievement. These practices should be conducted for a long period of time, not for a short period of time, taking into consideration the attributes of culture and art. Also, the company system should be continuously developed and managed in accordance with them.

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초록/요약

급변하는 경영환경과 시대적 흐름은 기업에 차별화된 경쟁력 확보를 위한 새로운 전략을 요구하고, 이에 조직은 문화예술 가치에 주목하면서 이를 적용하기 위한 다양한 방안을 모색하고 있다. 특히 HRD분야에서의 문화예술 활용은 조직구성원의 창의적 역량을 바탕으로 조직의 분위기를 변화시키고, 교육적 효과와 조직성과 향상에 기여한다는 인식이 확산되면서 더욱 활발해지고 있다. 그러나 아직도 막연한 기대감과 무분별한 프로그램의 도입으로 문화예술 소재의 교육이 소기의 성과를 거두지 못하는 경우가 많다. 또한 문화예술 소재를 기업교육에 활용하기 위한 체계적인 분석과 연구는 아직 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구는 두 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 조직구성원의 개인적 특성인 예술적 역량은 교육성과에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 기업교육 프로그램의 문화예술 소재는 교육성과에 어떤 영향을 미치는가? 이를 위해 수행된 연구절차와 방법은 다음과 같다. 먼저, 기업의 교육과정 중 일반소재와 문화예술 소재 모두 활용되고 있는 과정 즉, 리더십과정, 직원역량향상과정, 핵심가치내재화과정을 선정하였다. 이 과정을 이수한 조직구성원을 대상으로 일반소재와 문화예술 소재로 나누어 설문조사를 실시하였으며, 회수된 자료 중 총 231부가 최종분석에 사용되었다. 자료 분석을 위한 통계프로그램은 IBM SPSS Statistics 20.0 프로그램을 사용하였다. 또한 연구문제를 검증하기 위해 요인분석과 신뢰도 검증, 교차분석, 상관관계분석, t-검증, 중다회귀분석을 실시하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 예술적 역량이 교육성과에 미치는 영향에 대한 분석결과에서는 예술적 역량의 문화예술 공통역량이 높을수록, 교육성과의 수준이 높았다. 교육성과의 하위요인인 교육프로그램만족도, 사회적 네트워크형성, 전문능력향상 모두 높은 수준을 보였다. 둘째, 기업교육 프로그램의 문화예술소재 활용이 교육성과에 미치는 영향에 대한 분석에서는 문화예술소재를 활용한 교육이 일반소재의 교육보다 교육성과의 하위 세 가지 요인 모두에서 효과적인 것으로 나타났다. 이러한 연구 성과를 바탕으로 기업교육 프로그램의 교육성과 제고를 위해 다음과 같은 개선방안과 시사점을 제언하고자 한다. 첫째, 기업은 조직구성원의 예술적 역량에 대한 분석을 기반으로 다양한 관점에서 문화예술 영역에 대한 경험의 기회를 마련해야 한다. 둘째, 문화예술 소재를 교육과정 전반으로 확대하고, 교육의 성과를 고취시킬 수 있는 콘텐츠 개발과 연구를 통해 문화예술의 교육적 가치를 실현할 수 있는 기회가 확대되어야 한다. 또한 이러한 실천은 문화예술의 속성을 감안하여 단기간이 아닌 장기간에 걸쳐 진행되어야 하며, 기업 내 지속적인 시스템계발과 관리가 병행되어야 할 것이다.

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