평화교육의 의미 탐색과 실천 현장에서의 수용 연구 : 평화교육 실천가들의 내러티브를 중심으로
A Study on Exploring the Meaning of Peace Education and Its Acceptance in the Field : Focusing on the Narrative of Peace Education Activists
- 주제(키워드) 평화 , 평화운동 , 평화교육 , 평화교육 실천가 , 내러티브 연구 , peace , peace movement , peace education , peace education activists , narrative study
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정유성
- 발행년도 2019
- 학위수여년월 2019. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 평생교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000064444
- UCI I804:11029-000000064444
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
최근 들어 평화에 대한 관심이 높아지고 있다. 그러나 현실을 평화롭다고 이야기하는 것은 여전히 불편함으로 다가온다. 사람들의 관심 속에 지속적으로 언급되었던 평화를 우리의 삶 속에 구현하려는 대표적인 운동이 바로 평화교육이다. 이 연구는 문헌과 실천가의 경험을 통해 평화교육의 의미를 탐색하고, 현장에서 평화교육이 어떻게 구현되는지 살피는 데 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 중심으로 논의를 전개하였다. 첫째, 학문적으로 소개된 평화교육의 주요 개념과 내용은 무엇인가? 둘째, 평화교육 실천가들은 평화교육의 개념과 내용을 어떻게 수용하고 내면화하고 있는가? 셋째, 평화교육 실천가들은 교육 현장에서 평화교육을 어떻게 구현하고 있는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위해 이 연구에서는 문헌 연구와 내러티브 연구 방법을 활용하였으며, 문헌 자료 검토, 심층 면담, 참여 관찰을 통해 자료를 수집하였다. 연구의 결과, 학문적으로 정의된 평화교육은 평화의 다양한 개념들을 실천하는 과정으로 정리할 수 있었고, 실천가들의 경험을 통해 정의된 평화교육은 개인적인 부분을 중심으로 표현되고 있었다. 이처럼 평화교육은 다양한 내용들을 포함하는 넓고 큰 개념이라는 것을 확인할 수 있었다. 이와 같은 연구 결과를 기반으로, 이 연구는 평화교육에 대한 실천가들의 생산적 논의, 평화교육의 전파, 학습자의 자율적 선택 존중, 평화교육에 대한 방어벽 제거, 명확한 평화교육 실천가의 선발 기준 마련, 국가의 재정적 지원 등을 제안하고자 한다. 또한 이에 대한 후속 연구로써, 실천이 중요한 평화교육의 특성을 고려한 실천가들의 경험 연구가 평화교육 현장을 배경으로 더욱 심도 있게 논의되기를 바란다.
more초록/요약
Recently, attention on peace is increasing. However, it is still hard to say that the reality is peaceful. Peace education is a representative movement for realizing peace that has been continuously mentioned among people in our daily lives. This study aims to explore the meaning of peace education through the literature and experiences of activists and to see how peace education is performed in the field. To this end, the following research questions were discussed. First, what are the main concepts and contents of peace education from the academic perspective? Second, how do peace education activists accept and internalize the concept and contents of peace education? Third, how do peace education activists conduct peace education in the education field? In order to address these research questions, this study used literature research and narrative study methods. The data was collected through literature review, in-depth interviews, and participant observation. As a result, peace education defined from the academic perspective can be summarized as the process of practicing various concepts of peace, while that defined from the experiences of activists is focused on the individual parts. As such, it is found that peace education is a broad concept including a variety of contents. Based on the results of this study, the followings are suggested: to implement productive discussion of activists on peace education; to spread peace education; to respect autonomous choice of learners; to eliminate the barrier for peace education; to establish clear standards for selecting peace education activists; and to extend financial support on the national level. As a follow-up to this, it is expected that the study on experiences of activists considering the characteristics of peace education will be discussed in depth within the field of peace education.
more