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Shame and Guilt: Self-Dramatization in Chaucer’s The Pardoner’s Tale and The Canon’s Yeoman’s Tale

초록/요약

This thesis depicts on how shame and guilt is shown through the self-dramatization of the Pardoner and the Canon’s Yeoman in Geoffrey Chaucer’s The Canterbury Tales. My interests were on the relationship between the characters’ motives and their portrayal of shame and guilt, and how this is achieved through self-dramatization. I argue that the prologue of their tales act as a type of “confession”, and that the characters embody a “self” in which they desire to be seen by their audience. In this thesis, I take the approach in applying the theatrical perspective on the pilgrimage, and the art of storytelling as a performance. I argue that the pilgrims use this performance space in taking turns to be either an actor (storyteller) or an audience (pilgrims who listen to the story-teller’s tale). What I intend to suggest is that every pilgrim in the tale has a role in each performance (tale). I chose to focus on two specific tales, The Pardoner’s Tale and The Canon’s Yeoman’s Tale in order to discuss the similarities in the motives of the two characters as actors, and how they self-represent themselves in a dramatic way. I was also intrigued in exploring about how the two characters are received differently in the pilgrimage as a result of their performance, despite having similarities as a fraud. Through my research, I felt that the notion of hypocrisy, fraud, and desire to be socially accepted shown in the text, was something that could be recognised even today. This is why I was able to apply the notion of “self-representation” to show the characters’ desire for social acceptance, a desire that is identifiable even today. I also attempted to expand this notion by further arguing the emotional consequences that the two characters faced as a result of their success or failure of their self-dramatization.

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초록/요약

조프리 초서의 『캔터베리 이야기』는 중세 영국 사회의 다양한 계급층의 목소리를 대변하고 그들의 삶의 일부를 보여주는 작품이다. 순례자들이 말하는 이야기들은 한 장르에 치우쳐지지 않는다. 작품내 인물들이 한 계급층으로만 한정 되어있지 않다는 점과 복합적인 장르를 다루고 있다는 점이 『캔터베리 이야기』를 더욱 풍부하고 입체적인 작품으로 만들어주는 요소라고 볼 수 있다. 순례자들이 말하는 이야기들은 단순히 성지순례의 여정 중 따분함을 달래기 위한 여흥용이 아니다. 각 이야기의 특징 속에서 화자의 삶과 그들의 가치관이 묻어나와 있는 것을 볼 수 있다. 초서는 순례자들을 무대 위 배우처럼 내세워 그들이 말하는 이야기들을 통해 마치 그들이 14세기 영국 사회에서 정말 존재했던 사람들인 것처럼 그려내고 싶었다는 의도를 보인다. 이런 의도들이 The Pardoner’s Tale과 The Canon’s Yeoman’s Tale에서 도드라진다. 악덕 면죄부 판매자인 파드너와, 늘 실패만 하는 연금술사의 노동자인 요우맨은 단순히 시간을 떼우기 위한 이야기를 하지 않고, 그들의 과거 경험을 살려서 순례자들을 위한 이야기를 한다. 그 이야기 속에서 누구는 능력에 대한 자부심과 오만을 보이고, 누구는 잘못에 대한 태세전환과 반성의 모습을 보인다. 한 인물은 자신이 사기꾼임을 처음부터 밝히고, 다른 인물은 사기를 치기 위해 의도적으로 순례자들에게 접근한다. 하지만 결국 이야기의 끝으로 얻게 되는 것은 수치심과 죄책감이다. 그리고 이런 감정의 변화와 인물들간의 입체적인 반응들이 특히나 잘 보이는 이유는, 이 작품이 운문임에도 불구하고 상당히 극적인 요소가 강하기 때문이다. 이야기를 말할 차례가 된 순례자는 관객이 된 타 순례자들 앞에서 자기극화를 통해서 자신이 남들에게 보이고 싶어하는 자신의 이미지를 모방한다. 이 논문은 『캔터베리 이야기』를 운문으로 한정 짓지 않고 극적으로 해석할 요지가 있다는 주제를 중심으로, 파드너와 캐넌의 요우맨이 자기극화를 통해 어떤 모습을 보이고 싶어하는지와, 그것으로 인해 수치심 혹은 죄책감이 어떻게 드러나는지에 대해서 이야기한다.

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