고등학교 졸업학력 검정고시 한국사 평가 문항의 비판적 검토 : 2015년부터 2018년을 중심으로
A Critical Review of the Korean History Examination of the GED(general equivalency diploma) : From 2015 to 2018
- 주제(키워드) 검정고시 , 고등학교 졸업학력 검정고시 , 고졸 검정고시 , 한국사 평가 문항 , 안정성과 균형성 , 2009 개정 교육과정 , GED , General Equivalency Diploma , 2009 Revised National Curriculum , Korean History Examination , stability and balance
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 조범환
- 발행년도 2019
- 학위수여년월 2019. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 역사교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000064416
- UCI I804:11029-000000064416
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 고졸 검정고시 한국사 평가 문항의 출제 경향 및 내용을 분석하여, 현행 평가체제의 안정성과 균형성을 비판적으로 검토하고, 개선방안을 제언하기 위한 것이다. 이를 위해, 먼저 현행 검정고시의 출제 기준 및 방향에 대한 자료와 출제 계획 등을 검토하여 평가체제의 전반적인 부분을 정리하였다. 이어서, 고졸 검정고시 한국사 평가 문항이 2015년부터 현행까지 2009 개정 교육과정에서 출제됨에 따라, 2015년부터 2018년까지 총 8회에 걸쳐 출제된 200문항의 고졸 검정고시 한국사 평가 문항을, 시대별 · 분야별 · 소재별 · 교육목표별로 범주를 나누어 분석하였다. 그리고 분석 내용을 토대로 출제 경향을 살피고, 안정성과 균형성의 두 가지 측면에서 문제점을 검토하였다. 그 결과, 전 회차에 걸쳐 출제의 양상이 일관적이지 않은 점, 출제 기준과 출제 문항이 서로 조응하지 않은 점, 그리고 모든 범주에서 특정 영역에 편중되어 출제된 점 등의 문제점이 발견되었다. 따라서 평가 문항을 출제하는 데 있어서 체계적인 점검과 보완이 필요하다는 것을 확인하였다. 이러한 문제점을 개선하기 위한 방안으로, 본고에서는 각 범주별 평가 문항의 비중 설정(안)을 제언하였다. 이 비중을 설정하는 데 있어서는 검정고시의 출제 기준 및 계획과 역사과의 중요도를 참작하였다. 본고의 제언내용은 다음과 같다. 시대별에서는 교육과정의 내용 체계를 반영하여 선사·고대의 비중을 낮추고 근·현대의 비중을 높여야 한다. 분야별에서는 정치사를 중심으로 다른 분야를 고르게 출제하되, 정치사의 비중을 현재보다는 낮춰야 한다. 소재별에서는 설명문과 문두만 활용하는 비중을 낮추고, 다양한 소재를 활용해야 한다. 특히, 문헌·사료의 활용 비중을 높여야 한다. 교육목표별에서는 단순 암기형 지식 영역의 문항 비중을 낮추고, 이해와 적용 영역의 문항 비중을 높여야 한다. 그리고 출제 이후에 적당한 교육목표를 배정하는 방식을 지양하고 이원분류표를 먼저 작성한 뒤, 각 항목에 조응하는 문항을 제작하는 방식을 지켜야 한다. 체계적인 단계를 통해 문항을 제작하고 점검할 때, 교육목표뿐 아니라 시대별 · 분야별 · 소재별로도 안정적이고 균형적인 출제가 이루어질 수 있을 것이다. 검정고시가 시행된 지 약 70년이 경과하였지만, 여전히 이와 관련된 연구가 미미하다. 본고의 논의를 계기로 고졸 검정고시 한국사 평가 문항의 문제점에 관한 검토와 개선방안에 대한 후속 연구가 더욱 활성화되기를 기대한다.
more초록/요약
This study is to analyze the patterns and contents of the Korean history examination of the GED, to diagnose the stability and balance of the current evaluation system, and eventually to provide the possibilities for improvement. In the study, official resources, such as the examination standards and plans, are examined first to give an overview of the current system. Next, as the Korean history examination has followed the 2009 Revised National Curriculum since 2015, 8 consecutive examinations from 2015 to 2018 are studied. Each of their 200 questions is analyzed in 4 categories: periods, fields, material types, and educational goals. Based on the analysis, the study identifies examination patterns and defines problems in terms of stability and balance. As a result, it is found out that the patterns are inconsistent over all the examinations. Also, the questions do not agree with the standards and are biased toward a particular region in every category. It confirms that the system needs to be carefully rectified. As a means to fix the problems, the study proposes a weight distribution on evaluation questions in each category. The weights are determined in accordance with the examination standards and plans as well as the academic importance of each item. Detailed proposals are as follows. In terms of periods, considering the current curriculum, the weight of prehistoric and ancient times should decrease and that of modern and contemporary should increase. In terms of fields, the weight of political history should decrease but still stand as the greatest, with the others evenly allocated. As to material types, questions with explanatory notes or no material should be reduced enhancing diversity. Especially, the use of historical records is desirable. Regarding educational goals, questions asking rote-based knowledges should be reduced and those asking understanding and application should be added. Besides, developing each question according to the predefined table of specification is required rather than assigning a relevant educational goal after one is made. A systematic procedure in setting questions will facilitate stable and balanced examination in terms of not only educational goals but also periods, fields, and material types. About 70 years have passed since the GED was first implemented. However, only a small amount of research has progressed regarding it. This study will hopefully encourage additional vibrant researches on the improvement of the Korean history examination of the GED.
more