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속기공무원의 직무만족에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 국회 속기직을 중심으로

A Study on Factors Influencing Job Satisfaction of Government Employee for Stenography: focused on Stenographer in National Assembly

초록/요약

본 연구는 국회 회의록의 작성ㆍ발간 등 국가 중요 기록물인 국회 회의록 관련 제반 업무를 담당하는 국회 속기공무원들을 대상으로 이들의 직무만족 수준 및 직무만족 영향요인을 실증적으로 규명하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 다양한 선행연구를 바탕으로 총 아홉 가지의 직무만족 영향요인(업무특성, 직업의식, 타인의 인식, 보수, 인사, 교육훈련, 근무조건, 후생복지, 의사소통)을 선정한 후 이를 직무요인, 조직요인, 환경요인의 세 가지 범주로 구분하여 독립변수로 활용하였다. 종속변수는 ‘직무에 대한 전반적 태도’로 정의되는 전반적 직무만족도로 설정하였으며 그 측정도구로는 Brayfield & Rothe가 개발한 직무만족지표(Job Satisfaction Index, JSI)를 사용하였다. 2018년 4월 재직 중인 국회 속기공무원 122명 전원을 대상으로 총 50개 문항의 설문을 실시하여 116부를 회수하였으며, 수집된 자료를 SPSS 통계프로그램을 통해 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 속기공무원들의 전반적 직무만족도는 보통(3)을 약간 상회하는 수준이었으며 직무요인에 대한 만족도(3.34)는 조직요인에 대한 만족도(2.54)나 환경요인에 대한 만족도(2.85)보다 다소 높은 것으로 나타났다. 특히 직무요인 중 직업의식(3.94)은 모든 하위변수를 통틀어 가장 높은 수준이었으며, 조직요인 중 인사(2.08)는 가장 낮은 수준에 머물렀다. 둘째, 속기공무원의 인구사회학적 특성(성별, 연령, 결혼여부, 담당업무, 직급, 근무기간)을 통제변수로 설정한 뒤 직무ㆍ조직ㆍ환경요인별로 각각 3개의 하위변수를 독립변수로 투입하여 다중회귀분석을 실시한 결과 직무요인 중에서는 업무특성과 직업의식, 조직요인 중에서는 인사와 교육훈련, 환경요인 중에서는 의사소통이 속기공무원의 전반적 직무만족도에 정(+)의 방향으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 9개 하위변수를 모두 독립변수로 투입한 다중회귀분석에서는 직무요인 중 업무특성과 직업의식, 환경요인 중 의사소통이 정(+)의 방향으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 그 영향력의 크기는 업무특성, 직업의식, 의사소통 순으로 분석되었다. 한편 개방형 질문에서도 국회 속기공무원으로서 가장 만족스러운 부분으로 업무특성과 직업의식에 관련한 응답이 다수 제시되었고, 인사 문제는 대부분의 응답에서 가장 불만족스러운 부분으로 지적되었다. 이상의 결과를 종합해 볼 때 속기공무원의 직무만족에 긍정적 영향을 미치는 요인은 업무특성, 직업의식, 의사소통인 것을 알 수 있었으며, 인사 요인 역시 속기공무원의 직무만족에 있어 중요한 변수가 되고 있음을 확인할 수 있었다. 향후 속기공무원 조직의 발전 및 이들의 직무만족 수준 향상을 위해서는 이러한 요인들이 종합적으로 고려되어야 할 것이다.

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초록/요약

This study is intended to empirically verify influencing factors for job satisfaction of stenographers in National Assembly who serve for all sorts of works related with National Assembly records such as writing the records, publishing. Based on various precedent studies, I selected total 9 influencing factors for job satisfaction(job characteristic, professionalism, recognition, pay, promotion, education-training, working conditions, welfare benefits, communication) and classify them into three categories (job factor, organization factor, environmental factor) to use them as independent variables. Dependent variables were set to overall job satisfaction which can be defined as ‘overall attitude for job’, and Job Satisfaction Index (JSI) developed by Brayfield & Rothe was used as measuring tool. 122 government employees for stenography who served in April 2018 were subjects of this study. 116 surveys with total 50 questions were collected, and the data was analyzed by SPSS statistic program. The results are as follows: Firstly, overall job satisfaction of government employee for stenography is little more than moderate level (3). Satisfaction for job factor (3.34) is higher than that for organization factor (2.54) or that for environmental factor (2.85). In particular, the satisfaction for professionalism (3.94) was the highest among all sub-variables while the satisfaction for promotion (2.08) was the lowest among them. Secondly, author conducted multiple regression analysis by setting up demographic characteristics of the employees (gender, age, marital status, assigned work, position, work period) as control variable, inserting 3 sub-variables each of three categories (job factor, organization factor, environmental factor) as independent variables. And the result shows that job characteristic and professionalism from job factors, promotion and education-training from organization factors, communication from environmental factors have positive (+), significant effect to overall job satisfaction of government employees for stenography. Also, in multiple regression analysis with 9 sub-variables, job characteristic and professionalism among job factors, communication among environmental factors show positive (+) effect. The amount of the effect is in the order of the job characteristic, professionalism, communication. In open questions, the response for job characteristic and professionalism are suggested as the most satisfactory part as stenographer in National Assembly while promotion factor was indicated as the most dissatisfied factor. Consequently, the positive factors for job satisfaction of the employees are job characteristic, professionalism and communication. Also, promotion is the critical variable for job satisfaction of the employees. To develop organization of government employee for stenography and improve their job satisfaction, these factors should be taken into account comprehensively.

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