가상 현실과 증강 현실 환경의 물리적 공간 공유 기법
Method for Sharing Physical Space between Augmented and Virtual Reality Environments
- 주제(키워드) 가상 현실 , 증강 현실 , 혼합 현실 , 공유 공간 , VR , Virtual Reality , AR , Augmented Reality , MR , Mixed Reality , Shared Space
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 임인성
- 발행년도 2019
- 학위수여년월 2019. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 컴퓨터공학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000064328
- UCI I804:11029-000000064328
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
몇 년 전부터 가상 현실(virtual reality)과 증강 현실(augmented reality)이라는 주제가 다시 주목받았고, 지금은 구체적인 구현도 이뤄지고 있는 상황이다. 증강 현실 기기는 실제 현실에 홀로그램을 띄우는 방식으로, 가상의 물체와 현실을 함께 볼 수 있다. 현실의 물체를 이용할 수 있다는 장점이 존재하나, 오히려 몰입감이 떨어지거나 조작이 불편하다는 등의 단점이 존재한다. 반대로 가상 현실 기기는 완벽한 가상 세계를 구현하여 몰입감이 높고 컨트롤러로 조작하기에도 편리하지만, 현실을 전혀 반영하지 않는다. 제조업이나 의료 등 작업자 간의 정밀한 작업을 요구하는 분야에서 두 기기의 장점을 복합적으로 활용하여 서로 보완 및 응용할 수 있도록 이들을 결합하는 방법을 제시하고자 한다. 가상 현실과 증강 현실 공간의 사용자들이 각각의 고유한 세상 좌표계를 서로 일치시켜, 정밀하게 상호작용할 수 있는 방법을 제시한다. 구현한 방법이 얼마나 정확한지 비교할 수 있는 척도를 만들어 분석한다. 정밀한 상호작용을 위해 가상 현실과 증강 현실에서 일치시킨 좌표계의 정확도를 정량적으로 측정 및 개선하며, 이들을 결합한 환경인 공유 공간에서 서로 정확하게 데이터가 전달되는지 확인한다. 더 나아가, 정확도를 정량적인 측면이 아닌 정성적인 측면에서 분석할 수 있도록 하는 응용 프로그램을 보인다. 사용자는 해당 프로그램으로 공간 공유 기법의 효용성을 판단할 수 있다. 본 논문에서는 독자적인 좌표계 공간에서 정의되는 가상 현실 공간과 증강 현실 공간을 실제 물리 공간에서 정밀하게 정렬시키는 공간 공유 기법을 제시한다.
more초록/요약
Virtual Reality(VR) and Augmented Reality(AR) have been attracting attention nowadays, and related technologies are being developed. As a result, 2D contents, such as movies and games are expanding to 3D contents. However, VR and AR technologies still tend to be discrete entities. AR device displays a virtual object by hologram with reality together. It can utilize the real object, but there are some disadvantages such as less immersion and inflexibility in operation. On the contrary, VR device implements complete immersive virtual world and it is convenient to operate with controllers. However, it does not reflect reality at all. Therefore, We present a method to combine the advantages and disadvantages of the two devices. In this paper, We present a method to share physical space between VR and AR environments. It enables each device can set coordinate more accurately, so it can be used effectively enough in graphics or industrial applications. Also, We analyze the accuracy of the presented method through our accuracy measurement method, which can be used in all of VR, AR and shared physical spaces, and which can analysis accuracy qualitatively through a visualization application. Through the presented method, they can share VR and AR environments, giving new experiences in their mixed-reality applications. In this work, We develop two applications. These can show the method to share physical space can provide an accurate shared environment for real users, and how the method can be applied in other researches.
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