검색 상세

A Perilous Quest toward Self-Acceptance? : Symbolic and Semiotic Borderlines in Richard Hugo’s White Center (1980)

초록/요약

국문초록 Richard Hugo의 시집 White Center는, 시인의 자아와 자아수용에 대한 탐구가 연상되는 생전 마지막 작업이다. 이 작업속에서 시인의 회복하고자 하는 의지가 내러티브 방식으로 드러나는데, 이는 자신의 아브젝시옹과 멜랑콜리에서 벗어나 시 궤적의 생산과 한데 뒤얽힌 상상력과 개인의 경험에서 비롯된다. 하지만, 이는 세미오틱적(的), 쌩볼릭적(的), 심리적, 운율적 차원의 본문과 맥락의 특징으로 이뤄진 이중화법이 가득한 탐구이며, 동시에 우리로 하여금 White Center를 시적 힐링 내러티브의 환상을 만들어낼 목적으로 쓰여진, 예술 및 또는 나르시스적 창작물로 읽히게 한다. 이 논문은 특별히 White Center의 4편 시에 대해 연구하는데, 이 시들은 결정적으로 시인의 탐구가 성공했음을 뚜렷하게 보여주는 고투를 나타낸다. 시인이 ‘subject-in-process’에 있음을 추정할 수 있는 후기구조주의자 Kristeva의 프레임워크의 시각으로 보면, 이 시들은 어쩌면 의도하지 않았으나 무의식적인 이중화법 즉, 어릴 적 트라우마에 대한 피할 수 없는 반복으로, 치유된 자신을 끈질기게 욕망하는 자신의 표출을 부정하게 되는 구성이 명백해진다. 그러므로, 출발의 포인트는 Hugo의 시적 시도 뒤의 원동력, 그리고 모체와 비성공적 분리에 대한 트라우마를 암시하는 약한 심신의 상태와 같은 아브젝시옹의 현상이다. Kristeva의 정신분석 이론 ‘subject-in-process’는 심신의 프로세스에 대한 인사이트를 제공하는데, 아브젝시옹이 Hugo의 시 창작에 행사한 영향을 밝혀내는데 의미를 갖고, 시인의 시에서 자주 들리는 그의 인생경험의 메아리를 추적함에 도움을 더 제공한다. 시 “Museum of Cruel Days”는, 시인의 탐구가 오래 친숙한 공포의 영역을 재탐색하면서, 시와 개인이력의 교차점이 환경, 사회, 그리고 시인의 어린시절 가정환경상태에 놓인다. “Second Chances”는 나르시스적 이중화법의 시로, 독자들은 병적으로 자신을 사랑하는 시인의 산물로 잘못 인지할 수 있다. 그것 때문에, 시인의 잘못정돈된 세미오틱 코라(Chora)의 효과와 적용에 대한 투쟁; 어두운 종류의 나르시시즘과 지속불가능한 행동의 반복에 대한 투쟁의 진가를 알아보는데 실패할 수 있다. 시 “After a Train Trip, One Town Remains”는 Hugo를 시적 시도를 통한 망명자로 둔다. 시인의 가장 유명하고 잘 알려진 영역, 즉 Hugo Town-정신적이며 이상화된 경계를 표시한 공간; 역사적, 세미오틱적(的), 쌩볼릭적(的) 영역-을 보여준다. 시에서 시인은 혼돈된 상태에서 벗어나 상징적으로 정돈되고 컨트롤된 언어의 공간으로 들어가는 것으로 보인다. 이 공간은 시인이 접했던 과거와 과거의 공포의 반영인 뿐만 아니라 시인의 자아 인식을 비추는 거울로 여겨진다. “White Center”는 치유의 내러티브를 그리려는 노력이 세미오틱 저항과 부딪힌다. 세미오틱 저항의 발견은 정신분석 틀의 뒷받침에 의해 보장된다. 이는 정신치료와 시의 근접한 유사성 때문에 이 논문에서 특별히 적절하게 입증할 수 있는 접근이다. 그리고 정신치료의 치료 목적은 자아의 탐구와 인식이며, Hugo의 생전 마지막 자아와 자아수용의 탐구와 결합된다. 이점에 있어서, 시는 Hugo가 모체를 향한 용서가 표현되거나 벌어지고 있는, 그래서 치유가 가능케 보이는 현장으로 인식될 수 있다. 바라건대, 이 논문이 Hugo의 시와 맞물려 새로운 프레임워크를 소개함으로, 매우 낮아진 그의 시에 대한 문학과 평단의 관심이 더이상 사라지지 않도록 기여했으면 한다. Kristeva의 틀은 Hugo의 모든 작품에 새로운 관점으로 그의 정신, 창조성 그리고 시적 언어에 관한 정신분석적 접근에 영향을 주었고, 이 논문을 탐구하는데 중요한 길이 되었다.

more

초록/요약

ABSTRACT Richard Hugo’s penultimate collection of poems, White Center, is his last work which is suggestive of a quest for self and self-acceptance. In this work, a will-to-recover emerges from the narrativistic thrust that derives from his imagination and personal experiences intertwined into the production of a poetic trajectory away from self-abjection and melancholy. However, this is a quest fraught with ambiguities capacitated by textual and contextual trappings of semiotic, symbolic, psychological, and prosodic dimensions, which simultaneously permit us to read White Center as an artistic and/ or narcissistic artifact written with the intent of creating the illusion of a poetic healing narrative. This dissertation examines four poems in particular from White Center that expose the poet’s struggle to conclusively articulate his quest as a success. Read through a Kristevan post-structuralist framework that assumes the poet to be a subject in process, it becomes clear how these poems constitute a kind of doublespeak, perhaps not deliberate but subliminal, that subvert the poet’s display of a relentless desire for a reconstituted self as they perform inescapable repetitions of early traumas. The point of departure is, thus, the phenomenon of abjection as both a driving force behind Hugo’s poetic endeavors and a debilitating psychosomatic condition that points to the trauma of unsuccessful separation from the maternal body. Kristeva’s psychoanalytic theory of the subject in process is applied as an auxiliary or accompanying framework that provides insight into the psychosomatic processes which generate meaning while it sheds light on the influence that abjection exercises on Hugo’s poetry making. It further serves to assist in tracing the echoes of the poet’s life experiences which so often are heard in his poems. In the poem “Museum of Cruel Days” the intersection of poetry and personal history is located in the environmental, social, and familial conditions of the poet’s early childhood as his quest entails revisiting old familiar territories of horror. “Second Chances” is a poem of narcissistic ambiguity that may mislead readers into perceiving it as the product of a pathologically self-loving poet, thereby, failing to appreciate it as the site of the poet’s struggle against the effects and affects of a mis-ordered semiotic chora; a battle against a darker kind of narcissism and the repetition of unsustainable behaviors. The poem “After a Train Trip, One Town Remains” locates Hugo as an exile in his poetic endeavor. It presents his most famous and recognizable territory, namely the Hugo Town, as a psychologically and poetically demarcated space; a domain that is historical, semiotic, and symbolic. In this poem, the poet can be seen as straying from a disordered state of being into a symbolically ordered and controlled linguistic space that can be conceived of as a mirror reflecting the poet’s perception of self as well as the poet’s reflections on the past and past horrors to which he was exposed. In “White Center,” the effort to construct a healing narrative encounters semiotic resistance whose detection is ensured by the underpinning psychoanalytic frame, an approach that especially here proves pertinent because of the poem’s close resemblance to psychotherapy whose therapeutic purpose of exploration and knowledge of self converges with Hugo’s ultimate quest for self and self-acceptance. In this respect, the poem may be appreciated as the site in which Hugo can express or enact a forgiveness of the maternal body that makes healing seem possible. Although literary and critical interests in Hugo’s poetry have much declined, the introduction of a new framework through which to engage with his poems may hopefully contribute to securing Hugo’s place in the poetic canon. A Kristevan chassis infuses previous psychoanalytic approaches to his oeuvre with new perspectives on Hugo’s psyche, creativity, and poetic language, which as of yet have remained unexplored.

more